Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 4 skrukke damer og ingen æg  (Læst 3038 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette.V

• Passiv bruger
4 skrukke damer og ingen æg
« Dato: 03 Juni , 2011, 16:36 »
What to do? Jeg har 4 dværgwyandotdamer, der nu alle er skrukke og har været det en uges tid. Det er godt nok billigt i foder  :-\ men der kommer jo heller ingen æg og de er sure og larmende. Jeg har ingen hane og ingen planer om kyllinger i år i hvert fald. Jeg piller de oppustede, sure damer ud af reden hver dag og lukker hønselemmen. Så finder de sig et skyggefuldt sted i haven og lader som om de ruger og venter på at jeg åbner hønselemmen igen om aftenen, så de kan lægge sig i lag i redekassen. jeg troede ellers lys måske kunne kurere hormonernes overtag :P Kan jeg gøre andet end jeg allerede gør? Og hvor lang tid skal mon vente på at få mine søde klukkedamer tilbage?
Håber nogen kan hjælpe ::)
Venlig hilsen Mette

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: 4 skrukke damer og ingen æg
« Svar #1 Dato: 03 Juni , 2011, 16:41 »
Tja mulighed

1 køb et par kyllinger til dem hver.
2 gør som du gør, så går sommeren nok med det.
3 sæt dem under en sort spand eller balje to døgn inde i huset så de ikke bliver ædt.

lad dem komme ud ved aftenstide og spise og drikke, og under spanden igen, efter et par dage skulle problemet være løst.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 03 Juni , 2011, 23:39 »
Hvis man gerne vil have æg og ingen skrukhøns, så er wyandotter da også et heeelt forkert valg. De elsker at ruge.  :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Mette.V

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Juni , 2011, 08:21 »
Tak for svar /o
Henriette:  :D hahaha, jeg er jo ikke nybegynder for ingenting ;D

Ina: tak, tror nu ikke jeg kan nænne det med den sorte balje, men det kan jo være jeg bliver desperat på et tidspunkt  :o

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #4 Dato: 04 Juni , 2011, 09:13 »
Alternativ 4: tilbyde pasning af kyllinger. Der er sikkert en eller flere her på forum som kunne bruge en plejemor til maskinudrugede kyllinger her i sommer ;) held og lykke m. projektet :).
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 04 Juni , 2011, 09:59 »
Mette, jeg har også haft det dårligt med den sorte spand, men hvis man skal vælge mellem to døgn under en sort spand eller 3-6 uger, hvor hønen ruger på ingenting, ikke får rørt sig og kun spiser og drikker en gang om dagen, så ved jeg trods alt, hvad der er mest skånsomt for hønen. Desuden er det jo sådan, at når den kommer i mørke sætter den sig til at sove. :D
Men hvis vi lægger menneskelige følelser i det, virker det jo grusomt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 Juni , 2011, 10:56 »
Undskyld, MEN

Du kan ikke NÆNNE den sorte spand, men du kan godt NÆNNE at lade dem ligge i flere uger uden at få noget nævneværdigt at spise eller drikke, eller kyllinger for den sags skyld !!!

Find du bare en sort spand frem og ind under med dem, altså en af gangen  :D. Som Marianne V. skriver, så sover de alligevel når de kommer i mørket og de tager bestemt ikke skade af det. En skruk høne kommer sjældent over sin "skruk-hed" af sig selv.

Fat mod Mette, og lad dig ikke slå ud af min måske barske tone i begyndelsen af mit indlæg, det var for at "skære" det ud, at det er faktisk sundere for en høne at blive afskrukket med en spand end at ligge i flere uger  ;)
Fortæl os hvordan det går  /o