Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mine silke kyllinger dør.....  (Læst 8304 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frkhaugaard

• Passiv bruger
Mine silke kyllinger dør.....
« Dato: 03 Juni , 2011, 06:58 »
Hjælp hva gør jeg. ?

Er første gangs udruger i rugemaskine. har fået en kylling igår på dag 20, og den er lige død.. så til den kl 5.30 og nu den død.. Der er så kommet to mere i nat. men jeg syntes ikke de tørre og først render de rundt også begynder de lægge ned.. skal de ud af rugekassen.. De er ikke tørre. men det tror jeg det er pga den høje  luftfugtighed.. Der er jo andre æg som ikke er klækket endnu..
og kan det passe der skal være 30-32 grader under lampen i reden...

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mine silke kyllinger dør.....
« Svar #1 Dato: 03 Juni , 2011, 07:14 »
Velkommen på forum, Line :D
Du kan roligt lade dine kyllinger blive i maskinen, de skal nok tørre. Fugtigheden i maskine skal gerne ligge omkring 60-65 % under klækningen, måske lidt højere.
Du skal helst ikke åbne rugemaskinen, mens de klækker, for så taber du fugt, og det kan betyde, at de andre kyllinger ikke kan klække.
Jeg kan ikke forklare dig, hvorfor din kylling døde, nogle kyllinger er bare svage.
Hvis du har "hjulpet" kyllingen, kan det være forklaringen, kyllinger skal have den tid, det nu engang tager at klække, det kan sagtens tage et døgn og sommetider endda lidt mere.
Jeg *k for resten af dine æg.
Skriv gerne igen, hvis du har flere spørgsmål.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frkhaugaard

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 Juni , 2011, 07:18 »
Hej..
Tak for svar.. jeg har ikke hjulpet dem, har kun hurtig åbnet og sat drikkevand derned og så taget den døde kylling ud. så to hurtige gange..

Men har jeg forstået rigtig de skal være tørre inden  de flyttes. og at de godt kan gå der 24 timer..

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 03 Juni , 2011, 07:26 »
Du skal bare lade kyllingerne blive i maskinen, til alle er klækket. De har ikke brug for mad eller vand, de har nemlig "madpakke" med til de første par døgn.
Pippen fra de andre kyllinger stimulerer også kyllingerne i æggene til at klække.
Du skal passe på med drikkevand, for kyllinger kan drukne i selv meget små drikkekar.
Jeg bruger selv nogle bittesmå vandautomater til mine kyllinger, du kan fornemme størrelsen på dissee billeder (hønen er en lille dværgwyandotte):

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frkhaugaard

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 Juni , 2011, 07:28 »
jeg har bare sat et låg derned med vand i.. :) ihh det en videnskab syntes jeg.  er det normalt de ligger eller er den næste mon også ved at dø?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 03 Juni , 2011, 09:16 »
De sover/hviler meget når de lige er kommet ud af ægget. Det er en kæmpe kraftanstrengelse for de små pus.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Frkhaugaard

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 Juni , 2011, 09:40 »
Eeeej Henriette det er jeg glad for at hører:)
Så der håb.. der er kommet 5 nu og hul i 3 ud af 12 æg og jeg er jo 1 gangs. syntes det er helt vildt.. Desværre er der jo en der er død:(

Offline Frkhaugaard

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 Juni , 2011, 09:46 »
hvornår tørre de og går rundt... :) er jo så nervøs for at gøre noget forkert.. :(

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #8 Dato: 03 Juni , 2011, 10:07 »
Hvis temperaturen er for høj, tørre kyllingen helt ind og dør, men det ser ud som om den stadig er våd fordi det sker så hurtigt !!
De skal lige bruge et par timer på at komme sig efter klækningen og så skulle de gerne være tørre og futte lidt rundt !
Fugtigheden i maskinen skal helst heller ikke være for høj (max 80% gerne lidt lavere) og du kan sagtens åbne lidt på klem, så den falder hvis det er tilfældet.
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Frkhaugaard

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 03 Juni , 2011, 10:17 »
kan jeg også åbne selvom alle ikk er klækket. og hva med temperaturen skal den stadig være 37.4. mens der er åben..

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #10 Dato: 03 Juni , 2011, 10:20 »
Du skal slet ikke pille mens de klækker, sørg for at fugtigheden holder omkring 65-70 ved at sætte vand til eller flytte vand ud, hvis de er for tørre, så må du spraye vand på væge og loft i maskinen, men skynde dig at lukke igen, hvis du vil hjælpe nogen ud af æget skal du være varsom med de smp blodåre der løber i hinden til kyllingen er klar, og du vil meget sansynligt ikke lykkes med det, men om de tørre ind og dør, eller du giver dem en mulighed er jo det samme.
Normalt er det klogest slet ikke at pille.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Frkhaugaard

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 Juni , 2011, 10:33 »
Jeg piller ikke ved noget :)
Der er 37,4 - 37,5 grader og fugt på 70-73 sys den svinger. Der er kommet 6..
men de skal først ud når alle er klækket ikk? og hvornår kan jeg se om der er nogen som ikke klækker.. Altså hvor længe skal jeg blive ved..
Alle æg flød ovenpå ved dag 18..

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #12 Dato: 03 Juni , 2011, 10:38 »
Der er lige under i temperatur i din maskine, der burde være 37.8 som jævn temperatur,ikke at det gør den store forskel, men det kan gøre at der kommer nogen lidt senere.
jeg ville lade dem klække til dag 23.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Frkhaugaard

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 03 Juni , 2011, 10:40 »
Vil du så også lade kyllingerne blive deri eller flytte dem i redekassen..

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 03 Juni , 2011, 11:21 »
Du skal bare lade kyllingerne blive i maskinen, de kan nemt klare sig i 2 døgn i maskinen.
Jeg havde kyllinger, der klækkede for nylig, de første var klækket, da jeg kørte til lufthavnen fredag morgen meget tidligt, og jeg var hjemme igen søndag eftermiddag, hvor jeg tog kyllingerne ud, de havde det godt alle sammen, og ingen var døde eller på nogen måde svækkede.
De havde ikke adgang til hverken mad eller vand. Jeg havde selvfølgelig nogen i huset, der holdt øje med det hele.
Hvis du har et lille låg med vand, kan du risikere, at en af kyllingerne lægger sig til at sove i det, og de har som sagt slet ikke brug for det.
Sæt dig på dine hænder eller gå en tur, de skal nok klare sig, specielt med så lidt indblanding som muligt (håber ikke det lyder som en vrissen, for sådan er det bestemt ikke ment ;D )
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk