Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Forskellige aldre og racer sammen - mobnning  (Læst 3603 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline egely41

• Bruger
Forskellige aldre og racer sammen - mobnning
« Dato: 02 Juni , 2011, 23:14 »
Hej til alle.
Jeg har desperat brug for hjælp:
I går købte jeg 3 Barnevelder fra uge 15 (håber på høner) og blev fristet af en smuk Skånsk Blomsterhøne fra uge 16 el 17 der var efterladt alene tilbage. Den skånske er en del mindre end de andre.

Men de 3 "store" mobber den lille. De efterlader den udenfor hønsehuset og når den går ind jager de den ud. De jagter den også ude i hønsegården (ikke rigtigt i flok men hver især) og giver den nogle hug så den hyler. Den er allerede lidt sky, hyler og stikker af når de kommer men vil alligevel gerne være sammen med den. De store kan godt gå sammen med den lille helt fint og så pludseligt er der én af dem der ser sig sur på den og hakker.

Jeg har bemærket at de store også jager hinanden. Hvis f.eks. én slår med vingerne eler især løber efter fluer o.l. så sætter de andre efter og hakker. Ikke alvorligt men bare sådan "Hallo, hvad har du gang i". Desværre er den lille skånske begyndt at fare afsted når de store kommer for tæt på, hvilket jo så resulterer i at de andre jager den endnu mere og hakker den. Inde i hønsehuset er det kun den lille det går ud over.

Hvad gør jeg, jeg er desperat, det er tydeligt at den lille Skånske er super stresset og det kan jeg ikke leve med. Har tænkt på hjortetakspray men er bange for at den bliver mere isoleret/holdt uden for. Tænkte at jeg i morgen vil splitte dem op 2 og 2 så falder der måske ro på, men jeg er bange for at de alle bliver stresset og at det så går ud over den lille til aften når de skal i hønsehuset. Har overvejet at købe en til på samme alder (men det bliver ikke samme race) og holde de 2 i egen hønsegård til de er store nok til at blive lukket sammen med de 3 Barnevelder, men f.. h...... !

Og har den Skånske brug for varme ved dag-/nattemperaturer over 8-10 grader? Den har fine fjer, men jeg syntes den prøver at putte sig under de andre eller er det for at "fedte" sig ind?.

HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLLLLLLLLLLLLLLLLLLLPPPPPPPPPPPPPPPPPP

Camilla
Camilla.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Forskellige aldre og racer sammen - mobnning
« Svar #1 Dato: 02 Juni , 2011, 23:24 »
Blomsterhønen burde være varmefri nu. 5-6 uger gammel.

Der er jo altid et vist hieraki i hønseafdelingen. Og i og med at blomsten er mindre, og alene, vil den nok naturligt ende lavest i hierakiet, medmindre det er en stærk hane.

Hvis du kunne finde 1-2 mere på størrelse med blomsten ville det nok være optimalt. Det behøver ikke at være blomsterhøns.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 02 Juni , 2011, 23:27 »
Du er inde på noget af det rigtige, det handler om at pasificere de grimme.
Du kan lade den lille gå sammen et par dage med en af de store, så er den ikke så kæphøj, når den kun har en at gå med.
Efter et par dage kan du sætte en mere af de store ind nogle timer og se om det går, og så den sidste, sametidig med at du sætter dem alle der hvor den lille har været længst, efter et par dage kan du igen prøve at sætte dem der hvor de kom fra, ellers må den lille have nogen alierede af samme eller anden race
jeg håber det gav mening, og at du har plads til at dele dem.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline egely41

• Bruger
« Svar #3 Dato: 02 Juni , 2011, 23:43 »
Pyhh hvor er det dejligt at i svarer så hurtigt, jeg kan sle ikke sove af bekymring, tusind tak.

Jeg tror jeg gør følgende: Køber yderligere 1 på samme størrelse som den Skånske i morgen og sætter de 2 små sammen med 1 af de store. Så har jeg 3 og 2 i hver deres del af hønsegården om dagen.

Syntes i det er en dårlig idé også at opdele dem om natten (altså give dem deres eget hønsehus)? Jeg tænker at de måske ender med at blive 2 seperate "hold" hvis de slet ikke er sammen? På den anden side er det hele vel spildt hvis de store kan hakke som de vil om aftenen/natten? Jeg har nu indtryk af at de alle sover sammen uden problemer, efter lidt "turmult" hvor de hver især lige skal finde sig en plads i hønsehuset om aftenen.

Hvornår skal jeg sætte siddepinde op? P.t. har de sand og en kasse med halm (som de ikke bruger).

Camilla
Camilla.

Offline egely41

• Bruger
« Svar #4 Dato: 02 Juni , 2011, 23:56 »
P.S. Der skulle vel ikke være nogen der ude, der "ligger inde med" 1-2 stk Skånske Blomster kyllinger ca fra uge 16/17.
Camilla
Camilla.

Offline jane

• Bruger
  • Dejligt med høns i haven!!!
« Svar #5 Dato: 02 Juni , 2011, 23:57 »
hejsa.
Nu er jeg ikke den som har så meget forstand på høns endnu - da jeg kun har haft høns i godt et mdr.
Men forleden dag oplevet jeg at min skrug slog en af sine kyllinger ihjeld, tog den sidste levende fra den. og den lå så der en dag alene. Købte dagen efter 3 små kyllinger på 8 dage og satte ned til den daggammle kylling. de kom fint ud af det sammen. Senere på dagen prøvet jeg så forsigtig at sætte en af de nye kyllinger ind til skruggen - første begynde hun at hakke efter den - så skældte jeg hende godt og grundig ud og holdt min hånd for så hun ikke kunne komme til at hakke den. Der gik kun et par minutter -så syntes ligesom at forstå at det var ok. Har så idag hente 3 stk kyllinger på godt 3 uger - og gjorde det samme - det ser ud til at hun også syntes at det er ok at de er der sammen med de små. Så måske skal du lige fortælle med fast stemme at det ikke er ok det de andre gør. Ved ikke om det evt. kan hjælpe - men det kan da vel ikke skade. hilsen jane
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline egely41

• Bruger
« Svar #6 Dato: 03 Juni , 2011, 00:15 »
hejsa.
Nu er jeg ikke den som har så meget forstand på høns endnu - da jeg kun har haft høns i godt et mdr.
Men forleden dag oplevet jeg at min skrug slog en af sine kyllinger ihjeld, tog den sidste levende fra den. og den lå så der en dag alene. Købte dagen efter 3 små kyllinger på 8 dage og satte ned til den daggammle kylling. de kom fint ud af det sammen. Senere på dagen prøvet jeg så forsigtig at sætte en af de nye kyllinger ind til skruggen - første begynde hun at hakke efter den - så skældte jeg hende godt og grundig ud og holdt min hånd for så hun ikke kunne komme til at hakke den. Der gik kun et par minutter -så syntes ligesom at forstå at det var ok. Har så idag hente 3 stk kyllinger på godt 3 uger - og gjorde det samme - det ser ud til at hun også syntes at det er ok at de er der sammen med de små. Så måske skal du lige fortælle med fast stemme at det ikke er ok det de andre gør. Ved ikke om det evt. kan hjælpe - men det kan da vel ikke skade. hilsen jane

Hej Jane.

Tak for dit input. Det er pudsigt at du siger det der med at bruge fast stemme. Jeg har siddet vagt ved hønsegården det meste af dagen, og hver gang der var optakt, forsøgte jeg med afledningsmanøvre ved at sige højt "STOP" eller "NEJ" og evt. vifte med hånden, og det hjalp helt klart. Så du har ret. desværre ser det ikke ud til at holde i længden, men jeg må bare blive ved når det er muligt.
Camilla.

Offline egely41

• Bruger
Sv: Forskellige aldre og racer sammen - mobning
« Svar #7 Dato: 15 Juni , 2011, 10:48 »
Hej igen.

Jeg ville lige opdatere:

Jeg har investeret i yderligere 6 blomsterhøns, så flokken nu består af 7 blomsterhøns i alderen 6-8 uger og 3 barnevelder på ca 10 uger. de har gået hver for sig i en uges tid, og blev sat sammen i hønsegården i lørdags. I starten gik det meget godt, men efterhånden som at barneveldern har fundet ud af at de kan kue blomsterhønsene, er jagt og hakkeri støt eskaleret. Jeg har fundet nogle der vil overtage de 3 barneveldere efter sommerferien, da jeg ikke ser anden udvej. Super ærgeligt at det ikke lykkedes at få en harmonisk flok ud af dem alle sammen, men jeg tror at barnevelderne er blevet mobbet der hvor jeg købte dem, og derfor har lært at hakke på andre/svagere høns.

Jeg har også forsøgt at lukke blomsterhøns sammen med 1 barnevelder af gangen, men resultatet er det samme.

Jeg er naturligvis fortsat åben over for forslag til hvordan man kan føre hønsene sammen. Bliver det nemmere når de bliver større?
Camilla.

Offline egely41

• Bruger
« Svar #8 Dato: 26 Juni , 2011, 20:55 »
Okay, der kommer lige endnu en opdatering, det er nemlig lykkedes.

Jeg fand nogen der gerne ville overtage de tre barneveldere, men først efter 14 dages ferie. I de 14 dage der gik, lukkede jeg de små ud i hønsegården om morgenen og ventede med at lukke de 3 store ud til jeg kom hjem så jeg kunne holde øje med dem. Hver gang jeg så de store lægge an til mobning, råbte jeg af dem og , og hvis det lykkedes dem at jage de små, så jagtede JEG de 3 sore som straf (sikken en farce!). Men efter en uges tid, holdt de 3 store op med at jage de små.

Jeg ved ikke om det var fordi jeg råbte af dem når de mobbede, jagtede dem når jeg så dem jage de små, eller om de små fik så meget ejerfornemmelse over hønsegården fordi de havde den for sig selv uden mobning det meste af dagen og dermed ikke følte sig så sårbare. Det skal lige siges at jeg har plantet en masse buske og andet "urskov" som de små kan gemme sig i om nødvendigt.

Men d.d. går alle 10 høns fint sammen uden ballade, de ligger tilmed og soler i flok. Dog vælger de 3 barneveldere fortsat at sove i det lille hønsehus som er blevet "deres" og de små sover i det store hønsehus, men efterhånden som de bliver en samlet flok, regner jeg med at de store frivilligt flytter ind hos de små, jeg har nemlig besluttet at beholde dem alle!.

Så det KAN lade sig gøre. Håber det kan hjælpe andre ;D
Camilla.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 26 Juni , 2011, 23:28 »
Det var da en god historie, jeg gad godt at have set dig sidde vagt ved hegnet og jage rundt med de tre sure madammer  ;D det har da været et syn  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #10 Dato: 26 Juni , 2011, 23:31 »
Underligt, for mine barneveldere er da noget af det fredeligste. Jeg sætter løbende halvstore kyllinger fra varmekassen ind til dem uden at der sker noget som helst. (Et enkelt hak for at etablere hakkeordenen, men det er det)! Nå, rart at de er blevet opdraget til at opføre sig mere fornuftigt. Ellers plejer de nu at være nemme at lokke med en håndfuld guf.  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)