Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Syg vagtelkylling  (Læst 1758 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SStampeSS

• Passiv bruger
Syg vagtelkylling
« Dato: 31 Maj , 2011, 19:48 »
Hej med jer.  Fik her for ca 3 uger siden 5 vagtel kyllinger. Men her den sidste tid har jeg mistet 2, og jeg er bange for der er en mere på vej. De har alle sammen haft samme symptomer, hvor de virker meget dovne, ikke rigtig kan gå ordentlig på deres ben(Vælter rundt på siden istedet), og sommetider trækker vejret meget hurtigt. De har alle 5 været meget "vilde til at starte med" men nu er der 2 der er døde og en der har disse symptomer. Hva kan dette været for noget skidt..?
Håber der er hjælp at hente

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Syg vagtelkylling
« Svar #1 Dato: 31 Maj , 2011, 20:31 »
Jeg tænker foder og måske fugt eller kulde fra gulvet/bunden, mine bobwhite kyllinger gik til de første gange. Men da bunden så blev knas-tør, og jeg fodrede dem med masser af insekter, myrepupper og den slags, voksede de sig store og smukke.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline SStampeSS

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 31 Maj , 2011, 22:29 »
Marianne tror du har ret med hensyn til fodret. Her til aften blev jeg nød til at aflive det lille kræ. Inden jeg aflivede den kunne jeg se den prøvede at komme af med noge omme bagtil (sagt på den pæne måde) men det kunne den ikke. Da den så var død, kiggede jeg nærmere på bagpartiet, og kunne her se en ordentlig bule. Et lille tryk og en stor klump ja undskyld "lort" kom ud. Så det har nok været forstoppelse. Jeg havde ellers købt noget start foder ved en forhandler, men havde godt nok selv blandet lidt små frø i. Det har nok ikk været nogen god ide :(  det ved jeg selvfølgelig til næste gang. Der er 15 nye æg i rugemaskinen, så må jeg håbe det går bedre med dem...
tak for hjælpen :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 31 Maj , 2011, 22:33 »
Jeg brugte FAV startfoder fra Danish Agro til mine, og så fangede jeg et utal af insekter, desuden løftede jeg fliser og sten i haven og fandt myre-pupper. Du kan lave insekt-fælder ved at grave syltetøjsglas ned i jorden, så kanten flugter med jordoverfladen eller endda lidt under. Hvis du putter ca 1½-2 cm jord i, drukner insekterne ikke, selv om det giver lidt regn.
FAV = Fasan, Agerhøns, Vagtel
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk