Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: mink /ilder/mår dyr ?  (Læst 794 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
mink /ilder/mår dyr ?
« Dato: 31 Maj , 2011, 18:56 »
min nabo kom lige forbi i dag for at fortælle mig at han så 2 dyr jagte hinanden alså det var enten mår/ilder/mink dyr... men men jeg har tjekket alle dyr og ingen hverken kaniner eller høns har taget skade???? så tænker jeg hvordan kan de være ...godt nok er mine høns lukket inde efter kl 21 om aftenen men en mink agtig dyr kan nemt komme ind i stalden hvor jeg har mine kaniner og kyllinger...ja det vil jeg da tro.....

vi havde for et par år siden en brud boende på hølofter og den rørte heller aldrig vores dyr?

kan de finde på at stjæle æg og ikke røre hønsene?
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Rudy

• Bruger
Sv: mink /ilder/mår dyr ?
« Svar #1 Dato: 31 Maj , 2011, 20:28 »
Bruden, som der bor adskillige af her på gården, tror jeg ikke man skal være bange for. Jeg har aldrig oplevet problemer med dem, heller ikke at de tager kyllinger, skønt vi har rigtig mange.
Altid når vi kommer ned i flokstørrelse, og kan overkomme at lave optælling, så stemmer antallet. Vi kører nemlig kun efter lager-princip, således at den eneste gang der optælles, er antal af rugeæg af hver farve der lægges i rugemaskinen. Æg der ikke klækker, kyllinger der dør bliver fratrukket lager-listen over flokken. - Nå det blev en side bemærkning.
Mht. mår er det langt værre, da den stjæler æg. Endog om natten kan den tage dem ud under en skruk. Kyllinger tager den også.
Netop mår leger som anført.
Mink er det absolut værste, det er en lyst morder af værste skuffe  :-[

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 Juni , 2011, 07:43 »
nu ved jeg ikke hviken af de dyr det var naboen så her... men jeg har stalden fyldt med kaniner+ unger samt kyllinger og der er aldrig fundet et dødt dyr her...dog mangler jeg æg fra mine høns... 9 store høns har de sidste 14 dage kun givet 2 æg???? men men ville dyret ikke slå mine høns ihjel
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 01 Juni , 2011, 09:22 »
Jeg har kendskab et et par tilfælde, hvor der i adskillige år er blevet holdt høns og hvor der samtidig har boet mår på staldloftet.
Det eneste der her er forsvundet en gang imellem er æg. Aldrig høns.
Jeg har selv haft en del kaniner, og her var det udelukkende mink der var de skyldige når der var angreb på kaniner. Mink bider som bekendt alm. trådvæv (hønsetråd) over.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 01 Juni , 2011, 09:50 »
Jeg har hørt om flere, der har skader i haven, som stjæler æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 Juni , 2011, 11:12 »
Hvis du finder stjålne æg med hul på, kan du se om tyven har pels eller fjer. For det kan ses på den måde tyven har lavet hul i ægget.

Håber ikke for dig det er mink  :o for det er nogle lede bæster. Svigermor midstede 2 papegøjer og en blev indvalig og har nu kun et ben pga en mink som brød ind i deres hus i volieren. Sviger far har så fået skudt 2 mink, og sørme lige pludselig fik vi vildællinger i søen igen  :o det havde vi savnet de sidste år.
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården