Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Behøver jeg virkelig det?  (Læst 4373 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

• Gæst
Behøver jeg virkelig det?
« Dato: 29 Maj , 2011, 10:52 »
Jeg har tidligere startet en tråd om mine høns som var blevet meget forkølede. http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=15316.msg153901#msg153901

Jeg fik så antibiotika af dyrlægen til dem, men det har ikke virket helt som det skulle. De nyser stadig lidt og det bliver værre i våde perioder. Sidst jeg snakkede med ham, sagde han så, at det var en virus og antibiotika hjælper ikke på en virus. Det gør hvidløg og alt det andet gode desværrre heller ikke. Han sagde, at jeg enten måtte aflive hele flokken og starte forfra eller vaccinere dem. Vaccination er meget dyrt, så det kan jeg slet ikke  :( Og aflivning af både voksne og kyllinger kan jeg virkelig heller ikke  :(
Gør jeg ingen af delene, kan de være at de bliver raske på et tidspunkt, men de vil altid kunne være raske smittebærere.
Så mit store spørgsmål er: Hvad ville i gøre i sådan en håbløs situation? Behøver jeg virkelig at aflive dem alle sammmen?
Meget trist  :( og især når de går rundt og ser helt raske ud. Ingen hænger med hovedet.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Behøver jeg virkelig det?
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2011, 11:03 »
Ja, det er da et svært valg. Beholder du dem, kan du hverken sælge eller købe høns. Til gengæld går det måske godt hvis de resterende oparbejder immunitet. Den gælder så bare hverken for nyindkøbte  høns, der sikkert vil blive syge - eller dine immune høns, der kan smitte en ny besætning - og det bliver du bestemt ikke populær af.
Så overvejelserne må gå på, om du har behov for nye avlsdyr eller om du kan klare dig med de nuværende?
Hvis du vælger at aflive dem alle, så husk på at de har haft et godt liv hos dig og at aflivning, hvis den foregår skånsomt, ikke er det værste en høne kan komme ud for. Har de det godt, kan det for mig at se ikke skade at beholde dem bare du undgår at sprede virus. Det gælder også hvis DU besøger andre hønsehold og udstillinger.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

karina dj

• Gæst
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2011, 12:07 »
I min lokale klub har de en vaccinationsdag til de der skal udstille, så blir det klaret meget billigt... måske du kan kontakte den klub der er i dit område, og høre om de kan hjælpe? Det er somregel en bestemt dato i forhold til, at der skal gå så og så lang tid fra vaccine til udstilling  ;)

johan10

• Gæst
« Svar #3 Dato: 29 Maj , 2011, 12:55 »
Men hjælper det at vaccinere syge dyr? Er det ikke kun kyllinger? Vaccinationen tager vel ikke virusen eller hvad?

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 29 Maj , 2011, 17:29 »
Det ved jeg ikke noget om, men som du skrev sagde din dyrlæge sådan her: "Han sagde, at jeg enten måtte aflive hele flokken og starte forfra eller vaccinere dem." Citeret fra første indlæg i tråden  ;)

Så det må være ham der kan svare på det!

johan10

• Gæst
« Svar #5 Dato: 29 Maj , 2011, 17:51 »
Ja det var godt nok det han sagde, men gad vide om jeg har forstået det rigtigt  ??? Måske kan man kun vaccinere kyllinger der ikke er smittede.

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 29 Maj , 2011, 18:12 »
Du ringer da til ham imorgen, så ved du om det er en mulighed  ;)

johan10

• Gæst
« Svar #7 Dato: 29 Maj , 2011, 18:41 »
Nu tror jeg snart ikke at han gider at tale mere med mig  :D Jeg har allerede ringet mange gange synes jeg  :D Men ja måske skulle jeg det.
Øv hvor er det dog bare ærgeligt! Jeg synes jo at glæden ved at holde høns forsvinder lidt, når man hverken kan købe eller sælge, men det værste er da jeg ikke kan få flere kyllinger  :(
« Senest Redigeret: 29 Maj , 2011, 18:44 Fra Johan »

johan10

• Gæst
« Svar #8 Dato: 31 Maj , 2011, 20:22 »
Men hvis jeg vælger at aflive alle. Så skal alt vel desinficeres før jeg eventuelt skal have høns igen hvis jeg da skal det. Er det nok at desinficere? Kan jeg være sikker på at der ikke er noget virus der overlever? Det vil jeg nemlig helst være helt fri for  :-\