Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lidt katte genetik spørgsmål  (Læst 800 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Lidt katte genetik spørgsmål
« Dato: 29 Maj , 2011, 10:17 »
Vi ( mest jeg ) har lille pjuske rendende højgravid pivende klynkende rundt. Nu har vi så talt om hvad der skinner igennem fra forældrene.
Pjuske er en blandingsrace = mor er raceren hellig birma og faderen er et engangsknald fra Ringkøbing fiskerihavn  :D
Pjuske ligner alle huskatte bortset fra ansigtet er ikke helt så langt og spidst som hos de fleste huskatte og hendes hår er helt absolut hellig birma agtigt ....
Nu er pjuske så blevet tyk af naboens " jeg bor hos køerne " kat - hvor lidt hellig birma vil der nu være tilbage ?

Nogen ideer ?

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Lidt katte genetik spørgsmål
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2011, 10:54 »
Tjah, søkøer ;) med hvide fødder.
Jeg har ingen anelse om arvegangene hos Hellig Birma - men temperamentet kan vel godt "holde" nogle generationer. Det gør det ihvertfald hos siamesere. Masken forsvinder til gengæld med mindre der er siameser (Hellig Birma) på begge sider. Det samme sædvanligvis med de blå øjne. Du må se, hvad Pjuske leverer. God fødsel!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline jane

• Bruger
  • Dejligt med høns i haven!!!
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2011, 21:31 »
hejsa.

jeg har også en hellig birma som lige har født 3 smukke killinger - 1 sort 2 gråstribet -  sidste år fik hun 4 sorte killinger - med en xxxxxx hankat - som jo må havde været sort!!!
De ligner ikke moren - men de har hendes sind - dejlige kælende og søde katte blev det til. Kunne ikke komme af med de 2 af dem - en Han og en hun - dem beholdte jeg så.
De fik heller ikke deres mors pels. Så du skal nok ikke regne med at de kommer til at lige hende - andet på hendes dejlige hellige birma sind. Men held og lykke med de små når de kommer. hilsen jane
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 29 Maj , 2011, 21:45 »
Jeg ville sige at afkommet bliver ren 'Europæisk race' = gadekryds. Men derfor kan de sagtens blive jordens bedste katte.
Mvh
Erik Andersen

Offline alma

• Bruger
« Svar #4 Dato: 29 Maj , 2011, 22:02 »
Vi har også en Pjuske her i huset, hun er halv perser, langhåret  og blå.
Hun har fået forskellige killinger i farver og pels dvs. både kort og langhåret og også i samme farve som hende.
Pt. har vi lille Kasper som er langhåret og cirka samme farve som hende dog med hvid underside.
Malene

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Maj , 2011, 22:14 »
Tja der er nok ikke meget birma tilbage.. Men en birma burde aldrig holdes til af en baggårdskat eller lignene ???. Ja det bare min mening :). Og mener bestemt osse og ha læst at birmaèn kan få problemer med at føde killingerne..  Men nu er din jo et kryds.. så mon ikke det går. held og lykke med killinger.

P.s vi har osse killinger for tiden ;) http://dkchikita.tk/

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 30 Maj , 2011, 08:30 »
Jeg har heller ikek styr på genetikken, men den ene af vores lokale landmænd har staldkatte, der umiskendeligt på 10. år ligner siamesere. Naboen havde for flere generationer siden en driftig siameser hankat, så jeg tror godt, der kan dukke langthår eller andre sjove ting op flere generationer frem - hvis altså Hr. "jeg bor hos køerne" har gener, der viger eller understøtter Pjuskes. Og det er jo slet ikke til at vide!