Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk med lus?  (Læst 3344 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline PD

• Passiv bruger
Skruk med lus?
« Dato: 26 Maj , 2011, 20:46 »
Jeg har en sussex der ruger og jeg ret sikker på hun og et par af de andre høns har fået lus. Hvad gør jeg?? Kan jeg give hende en ordentlig gang staldchok eller kan æggene hun ligger på tage skade af det? Og hvad med de andre høns, hvis jeg sprøjter dem, kan vi så spise deres æg eller skal de kasseres?
Håber nogen kan hjælpe.
Vh. PD

frida

• Gæst
Sv: Skruk med lus?
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2011, 21:58 »
Jeg har selv et par gange behandlet en skrukhøne med frontline-spray. Det er nogen gange kalkben er "blusset op" når de ligger og "lumrer" i redekassen. Jeg synes ihvertfald det er dyrplageri at lade en høne med utøj ligge og skrukke. Hun må kunne mærke det kribler og krabler og ikke have mulighed for at klø igen, da hun er nødt til at passe æg. Det allerbedste ville selvfølgelig være at man behandlede sine høns inden de begynder at skrukke, og helst at slet ikke får utøj. Men det vil indimellem glippe, og så er jeg tilhænger af at tage chancen og behandle. Mine høns og kyllinger har ikke haft bivirkninger af nogen slags.
Ps. Det er en dyrlæge der fortalte mig, at han kendte fjerkræfolk, der "altid har gjort sådan".
« Senest Redigeret: 26 Maj , 2011, 22:00 Fra AnetteJ »

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2011, 22:04 »
Hvis du løfter hende af reden et øjeblik og giver hende et pust under hver vinge samt i enden og så lægger hende tilbage igen kan jeg ikke tro at det vil skade æggene.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2011, 22:10 »
Jeg ville også behandle, i værste fald kan du nemlig risikere, at hun dropper æggene, hvis hun er for generet af lusene.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline PD

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2011, 22:41 »
Tak for svarene. Hun virker nu ikke generet, hun ser bare lidt mærkelig bar / klumpet ud bagi, så jeg tænkte det kunne være lus. Jeg giver hende en tur imorgen.
Vh PD.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2011, 22:56 »
Lus vil du normalt kunne se med det blotte øje. Og har hun lus er de over hele kroppen, ikke blot bagi, selvom der typisk er en koncentration af lus rundt gumpen.

Inden du går i gang med behandling kan du checke hende. Jeg ved godt hun er sur når du rører hende, men prøv følgende fremgangsmåde. Sæt dig ved siden af hende og tal lidt til hende. Efter kort tid kan du stryge hånden blidt over hende fra nakken og ned over ryggen. Hun vil i begyndelsen skutte ryg og give en masse lyde fra sig fordi hun helst vil have at du skrider og lader hende i fred. Men efter lidt tid og áen vil hun næsten sikkert acceptere at du roder i hendes fjer på ryggen, og det skulle muliggøre at du kan skille fjerdragten så du kan se ned til hendes skind. Check flere steder over ryggen og hvad du nu kan komme til. Er hun lusebefængt, vil du kunne se lus pile rundt over hendes skind, der hvor du har skilt fjerdragten.

Alternativt, kan du checke nogle af de ikke skrukke høns på samme måde. Hvis én høne har lus har de sandsynligvis allesammen.
Mvh
Erik Andersen