Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusokser  (Læst 1600 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
Moskusokser
« Dato: 26 Maj , 2011, 20:18 »
Hejsa,

Er der nogen herinde som har nogen som helst anelse om det er muligt og lovligt at holde moskusokser??
:)

Udover jeg skulle have et elefant hegn og ..eller måske bare have noget virkeligt stærk pepper til at gro hele vejen rundt...

Hmmm.. Gad vide om det egentligt virker? - altså plante en eller anden virkeligt kraftigt lugtende/capcasin holdigt plante ved sit hegn og derved holde pattedyr indenfor? :)

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Moskusokser
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2011, 20:45 »
Problemer med peber/chilii er vel at de, udover at være omkring 50 cm høje ;) så dør de når temperaturen kommer ned under 8 grader. Altså de er jo ikke vinterhårdføre hvad man jo ikke kan sige at moskusokser ikke er ;D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2011, 20:50 »
uden præcist og vide det tror jeg ikke der er nogen lov mod og holde moskusokser. de er jo ikke truede. tror det største problem er og skaffe nogle.men ellers en sjov tanke, de smager nemlig brandgodt /o ved forresten at der er en ved korskroen der har eller har haft bisonner
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2011, 20:53 »
Hvis de er, eller de kan, testes fri for de kvægsygdomme vi ikke vil have i DK, - ligesom dem der holder Bisonokser - så burde er ikke være noget der umiddelbart hindrer. Udover hegnet, der skal være mere som hjortehegn end kohegn  /o
Har forøvrigt en i nabolaget der holder en pæn flok Bisonokser.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2011, 20:54 »
jeg tænkte nok han havde dem endnu. har ikke været forbi siden efteråret
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2011, 21:10 »
Fedt! - Kunne da være man skulle forbi og se lidt på det, sådan inspirations agtigt :)

Det var nemlig også lige det jeg tænkte, altså at der som sådan ikke burde være det store problem i det, udover at skaffe dyrene..

tusind tak for alle input! - Det er simpelthen klasse :D

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Maj , 2011, 21:14 »
Jeg har oplevet moskusokser i både Grønland og Canada - fantastiske dyr  /o
Og måske derfor kan jeg ikke lige forestille mig moskus på en dansk mark.

Men godt smager de og ulden er fantastisk. I Canada har man foruden de fritlevende moskus også moskusfarme med henblik på uldproduktion. Men dyrene går vist over store arealer.

Hmm... et solidt hegn er bestemt nødvendigt: moskus er store, tunge dyr, som overraskende nok kan løbe meget stærkt - taler her af erfaring  ::)
Og en vred tyr  eller en ko med kalv er ret frygtindgydende  :o
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Maj , 2011, 21:20 »
taler her af erfaring  ::)
 :o

Fortsættelse følger vel ? 
Hilsen
Peter

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 26 Maj , 2011, 21:21 »
Ja, det med at det er vilde dyr, og en ko med ny kalv, skal man tage sig i agt for. Jeg ved det fra mine Skotske Højlænder køer, der skal man virkelig passe på når de nyfødte kalve skal øremærkes.
Det er IKKE et job for tøsedrenge. For når man sidder over sådan en kalv og øremærker, så suser der virkelig mange lange og spidse horn over hovedet på en, både koen (moderen) men også de andre køer og ikke mindst tyren.
Så jeg tør ikke forestille mig hvordan, Moskus kalve skal have isat de lovpligtige øremærker. Det kan godt blive et farligt foretagende.
« Senest Redigeret: 26 Maj , 2011, 21:23 Fra Rudy, Schæferholm »

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 Maj , 2011, 21:23 »
Læste også noget med en 20cm pandeskal og en telefonpæl der blev reduceret til tandstikker..

Noget med at køre galt med 70-80km/t...

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 Maj , 2011, 21:34 »
Nu er moskusoksen jo ikke så stor igen, blot ca. 1,20 m. Og i øvrigt ikke en okse, men mere i familie med fårene. Jeg tror kun det er zoologiske haver der har dem her i DK. Jeg er vokset op blandt moskusokser i Grønland, og de stikker hellere af end at angribe. Men en enlig 'tyr' har sådan en usynlig linie omkring sig på 20-30 meter. Kommer man inden for den, er det med at få benene på nakken eller hoppe op på noget. Men han løber ikke så langt  :) Har vandret blandt flokke med kalve om sommeren, en fantastisk oplevelse !

Og det er i øvrigt sjovt at betragte mine får - de opfører sig faktisk lige som moskusokser - eller er det omvendt...  :D
« Senest Redigeret: 26 Maj , 2011, 21:41 Fra Marianne M. N. »
Mvh Marianne

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 26 Maj , 2011, 21:55 »
Fortsættelse følger vel ? 

Nå ja, jeg har flere moskushistorier, men er dog ikke blevet løbet over ende. Møder man i fjeldet en enlig tyr, som skraber, stamper i jorden og slår med hovedet - ja så er selv en større omvej pludselig attraktiv. Og den vælger man så. Har man godt udsyn, sker der sjældent sammenstød. Så respekterer man selvfølgelig flokken og handler derefter. Det er det pludselige møde, hvor både moskus og menneske bliver overrasket...... at man ønsker høje træer i arktis  ::) Moskus løber stærkt op af bakke, men knapt så stærkt ned. Når moskusoksen i løbet af ingen tid forcerer en skrænt har vi flere gange tænkt: og den skrænt overvejede vi at kravle i sikkerhed på  :o

Så jeg tør ikke forestille mig hvordan, Moskus kalve skal have isat de lovpligtige øremærker. Det kan godt blive et farligt foretagende.

Flokken danner en borg omkring kalvene.

Har vandret blandt flokke med kalve om sommeren, en fantastisk oplevelse !

Jeg har bestemt også mange gode oplevelser  /o
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 26 Maj , 2011, 22:01 »
@ Jesper

Mon ikke du bare skal holde dig til dine moskusænder. Det kræver noget mindre af hegnet og du slipper helt for at tænke på øremærker.  ;D ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #13 Dato: 26 Maj , 2011, 22:05 »
Jeg synes det lyder som en fed ide /o de er så flotte
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 30 Maj , 2011, 21:11 »
@Pilegaarden..

Det kan du have ret i :) - Specielt den sidste del lyder nok mest fristende :P

Så må jeg jo bare se om jeg kan finde mig pelsen til at fornuftig pris andet steds :)