Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Diarre hos en enkelt høne  (Læst 16540 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Leni

• Bruger
Diarre hos en enkelt høne
« Dato: 25 Maj , 2011, 19:23 »
Hejsa

Jeg er helt ny i det med høns og har 1.4 sorte dv.wyandotter som altid har gået sammen. Er fra sidste år. Købte dem i marts i år. En enkelt høne har lidt diarre som bliver ved og ved.
Den er tydelig underhøne, bliver jaget lidt med og er generelt blegere i farven i hovedet. Jeg har prøvet at give dem cola og jævnligt hvidløg i vandet. Har nu givet hvidløgsguf i en uge og intet hjælper. Derudover får de grøntrester, hønsetilskudsfoder, kul, skaller, salt og olie. Det er som om hendes øjne er en smule mindre kvikke men hun spiser og drikker som de andre og sover på pinden om natten. Har nogen en ide om hvad man kan gøre for hende? Kan det være stress af at være underhøne?
Venlig hilsen Leni

Laksefarvet dværg Faverolles 0.2 - Dværg New Hampshire 1.3 - Diverse koi-karper.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Diarre hos en enkelt høne
« Svar #1 Dato: 25 Maj , 2011, 20:48 »
Hej Leni og velkommen her på forum.

En vedvarende diarre skal man gøre alle forsøg på at komme til livs. Stress kan sagtens udløse diarre, men hvor slemt bliver din høne kuet af de andre??

Der er mange ting, du kan forsøge dig med. Mine høns har fri adgang til A38, derudover knuser jeg Urtepensil i deres foder. Du kan også prøve at give den tea at drikke (IKKE kamille), knust trækul skulle også kunne hjælpe.

Diarre dræner dyret i det lange løb, så jeg håber, at du snart kommer det til livs.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Leni

• Bruger
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2011, 11:31 »
Hej Helle

Tak for svaret. Min høne er meget jaget af en bestemt høne. Hun bliver virkelig jaget væk når hun nærmer sig også når hun vil spise men får dog lov til det til sidst. Hanen kommer godt nok med en lyd for at dæmpe det, men hun gentager det alligevel når mulighed byder sig.
Jeg har knust noget trækul og blandet det i skallerne. Vil prøve at give fri adgang til A38 også. Ved du om grøn tea er bedst?
Urtepensil kender jeg slet ikke. Hvor kan jeg købe det? Vil gøre alt for at de trives allesammen. Fjerner også alle klatter og løse fjer i hønsehuset hver dag, så der forhåbentlig ikke bliver grobund for bakterier man ellers kunne undgå.
Venlig hilsen Leni

Laksefarvet dværg Faverolles 0.2 - Dværg New Hampshire 1.3 - Diverse koi-karper.

GKV

• Gæst
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2011, 12:04 »
Jeg synes lige jeg vil indskyde, at du nok skal klippe hende bagi og evt, vaske hende så ren du kan får hende. Vi er nu i den tid,hvor spyfluerne er helt hysteriske og de kan finde på at lægge æg i sådan en splatmås og så er det sket. De larver er ikke til at komme til livs, hvis de først er klækket og det går stærkt,for så er de kravlet ind i hønen.

Held og lykke med hende.

VH Gunni.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2011, 12:33 »
Ja...husk endelig at holde hende og de andre så ren bagi som muligt.

Jeg synes, at det er synd for den lille, at hun hele tiden er jagtet af en anden høne...og lige meget om de går frit eller du har dem i en hønsegård, så skal staklen have mulighed for et liv i fred og med gode venner. Hvis jeg var dig, så ville jeg simpelthen varetægtsfængsle bissen i 48 timer i isolation, hvorefter dommeren må se på, om hun har lært at opføre sig ordentligt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2011, 12:39 »
...glemte lige: Urtepensil er et kosttilskud, du kan købe i helsekostforretninger...måske også i matas. Det skulle være godt mod rigtig mange ting ..bl. a. betændelsestilstande. Jeg giver det selv til mine høns..knust i maden hver dag.

Grøn tea vil være fint.
« Senest Redigeret: 26 Maj , 2011, 13:46 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Echo

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Maj , 2011, 13:03 »
Jeg ville også ha fjernet den "slemme" en stund både for å se hvordan det går da og i håp om at ting ville ha endret seg når hun ble satt tilbake.

Offline Leni

• Bruger
« Svar #7 Dato: 27 Maj , 2011, 14:06 »
Tusind tak for svarene. Hvor skulle man dog ellers gå hen med sådan nogle spørgsmål? :-[  Jeg har desværre ikke mulighed for at dele dem op om natten, om dagen kan de gå frit i en del af haven, så de skal ikke være tæt hele tiden. Nu i weekenden vil jeg isolere den slemme lidt i en indhegning for sig selv. Måske falder der ro over det hele så. Så kan hun lære det forhåbentlig.  ;)Jeg vil klippe den kuede bagi og gå i gang med hele programmet af tilskud til alle. Her til morgen er det stadig kun den ene som har dårlig mave. Dvs det heldigvis nok ikke er smitsomt. Det har jo stået på siden sidst i marts.
Venlig hilsen Leni

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 28 Maj , 2011, 07:02 »
Jeg håber at skammekrogen virker >:( så din lille nervøse høne kan få et bedre liv. Nu skriver du, at du vil isolere bissen LIDT, men jeg tror altså du mindst skal holde den for sig selv i et par dage. Prøv også at lægge mærke til om den lille blomstrer op, når hun finder ud af, at plageånden ikke kan komme til hende mere.

Hvis diarreen har stået på siden sidst i marts, så skyldes den i hvert fald ikke en uskyldig ubalance i tarmfloraen. Den er åbenbart startet, da du fik hønen??!. God ide at forsøge med et antidiarreprogram. Jeg tror, at hendes mave bliver bedre, når hun kan slappe af igen uden en dag med hug og jag og hele tiden passen på for at undgå dette.

Pøj, pøj

« Senest Redigeret: 28 Maj , 2011, 07:06 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Leni

• Bruger
« Svar #9 Dato: 28 Maj , 2011, 20:38 »
Tak Helle  :)

Det skal ihvertilfælde prøves.  Ellers må en af dem jo til en anden flok. Håber ikke det bliver nødvendigt.  :-\
Venlig hilsen Leni