Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hurtig hjælp søges nu!  (Læst 14041 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Hurtig hjælp søges nu!
« Svar #30 Dato: 26 Maj , 2011, 08:17 »
God morgen Malene...ja, det er da noget øv...og desværre har jeg altså ikke kunne finde den tråd, jeg talte om. Stadig så mener jeg ikke, at det kan være særlig galt fat med kylle, hvis den er både frisk, klatter og spiser. Forstoppelse er det i hvert fald ikke, for så ville kroen være hård. Faren ved den glubnende appetit er, at den kan ende med en sur kro, fordi maden/ græsset gærer i kroen. Giv en lige så meget foder, som de andre, men måske skulle du holde den fra græs tag selv bordet for en tid. Måske er den bare bestemt til, at skulle gå rundt med en stor madkasse ;). Se tiden an og lad os håbe, at det hele retter sig. Jeg synes bestemt, at oddsene er med den lille, når den er frisk og frejdig og helt uden viden om din store bekymring.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Silver

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 551
Sv: Hurtig hjælp søges nu!
« Svar #31 Dato: 26 Maj , 2011, 08:23 »
Helle  :) Vi tænker også at der ikke er så meget mere at gøre. Vi må se tiden an. I dag er kyllingerne 5 uger gamle, og planen er de skal ud i deres nye hus i weekenden. Varmelampen slukkede vi i nat, for vi tænkte at de æder for meget når der er lyst hele tiden....
Hun er dødt Yvette (ved godt hun, måske er en han) hver gang hun spiser hænger kroen i madskålen...
De fik A38 - det drak hun som vand, men måtte vaskes bagefter da kroen var fuldstændig smut ind... Den lille ædedolk...
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Hurtig hjælp søges nu!
« Svar #32 Dato: 26 Maj , 2011, 08:30 »
Tja...vi skal acceptere forskelligheder ;D Måske har Yvette en dysfunktion i reguleringen af sult. Jeg synes ikke, at der er mere, du kan gøre...eller skal gøre. Lad den lille blive voksen og lære af sine "fejl"..jeg nægter at tro, at Yvette pludselig eksploderer pga overfyldning ;). Måske er den kodet til at tro, at der er hungersnød forude, når de nu skal flytte i eget børneværelse. A38 er nu en god ting og det kan den ikke drukne i...selvom den forsøger. Held og lykke med ædedolken.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Silver

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 551
Sv: Hurtig hjælp søges nu!
« Svar #33 Dato: 26 Maj , 2011, 08:34 »
Helle - sidder her og små griner lidt!  /o som du dog kan sige det....

Jeg vælger ikke at koge mere suppe på denne tråd, og håber selvfølgelig ikke hun eksplodere... selvom tanken har strejfet os.....MANGE gange....

Skal selvfølgelig nok komme med en opdate om Yvette  :)

Mange knus fra mig  :)
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Diana

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 212
Sv: Hurtig hjælp søges nu!
« Svar #34 Dato: 26 Maj , 2011, 09:16 »
hej har lige set tråden ... havde en lille sød brahma kylling oppe fra johanne og hun havde det samme... men jeg tænkte at jeg ville vente til johanne havde tid til lige at komme og tjekke ... da johanne så endelig kom 4 eller 5 dage senere jah tror i så ikke lige jeg lignede en idiot for så var den helt væk...

så tag det roligt ikke gå i panik vent og se tiden an... min gik ihvertfald en lille uges tid og hvis bare den ikke har ondt eller noget så ... jah vent og se tiden an...  *e
Mvh. Diana Brandt Andreasen

0,1 lavendelblå araucana
0,6 hvide italienere
0,1 kobberfarvet maran
0,3 Orpington

på vej: 0,1 blanding araucana/maran
mangler en ny kobber maran hane, han SKAL være 1år.. måske en høne eller 2 dertil ikke noget krav. ASAP...

Offline Silver

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 551
Sv: Hurtig hjælp søges nu!
« Svar #35 Dato: 26 Maj , 2011, 10:34 »
Super Diana  /o altid rart at høre andres erfaringer... især de positive  ;)
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Silver

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 551
Sv: Hurtig hjælp søges nu!
« Svar #36 Dato: 26 Maj , 2011, 19:29 »
Hold da op, i eftermiddags tog jeg Yvette op - jeg fik hende til at kaste op.
Jeg bevægede hende ikke ret meget, men der kom en del op....
Det var i klumper, så jeg måtte hjælpe hende... åhhh jeg troede på at tidspunkt hun døde... hende hals blev helt slap og hun lagde sig  mig hånd og lukkede øjnene...
Så skyldte jeg mig at åbne hendes næb og fik min finger stille ind og så kom der mere ud og hun ligesom vågnede igen....
Hold da op - det er jeg ikke god til, men klarede den.

Yvette er dog stadig ligeså stor - en kæmpe spærreballon, men håber det har haft effekt og den bliver lidt mindre...

Ellers kan det være jeg skal prøve igen i morgen....

Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hurtig hjælp søges nu!
« Svar #37 Dato: 26 Maj , 2011, 19:35 »
Det lader jo alligevel til at kroen er sur og  gærer, det er ikke så sjovt, og den skal jo gerne tømmes...  <R
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Hurtig hjælp søges nu!
« Svar #38 Dato: 26 Maj , 2011, 19:45 »
Æv...det var det, man kunne frygte ville ske, når hun har ædt så meget for meget.

Og jo Malene..du ER god til at hjælpe hende...og det skal du...så meget af det gærede føde, du kan få op jo bedre. Kromassage og A38 med olie kan du med held give hende, hvis hun stadig vil spise. Husk lige at give hende tid til at "puste ud" mellem behandlingerne...det er anstrengende at kaste op...sikkert derfor hun virkede mat, da du havde fået noget ud.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Silver

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 551
Sv: Hurtig hjælp søges nu!
« Svar #39 Dato: 27 Maj , 2011, 16:21 »
Hmm... jeg er egentlig ikke ved godt mod mere med hensyn til Yvette.

Hun har ikke kastet op siden i går eftermiddags, men hun spiser, drikker og "skider"......
Har givet hende A38 med olie i....

Jeg så i dag, at på den meget fremtrædende kro, der der lige som begyndt at komme rifter - om hun bogstaveligtalt er ved at eksplodere........  :( øv øv øv...

Vi har snakket herhjemme, at vi giver hende et par dage og så tror jeg vi må overveje situationen.... men håber da hun bliver frisk... et spinkelt håb....
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hurtig hjælp søges nu!
« Svar #40 Dato: 27 Maj , 2011, 16:42 »
Jeg vil mene at det er en god ide at lade hende holde pause med føde indtaget så der ikke kommer mere ned i kroen.
God bedring med hende Malene...

Offline Silver

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 551
Sv: Hurtig hjælp søges nu!
« Svar #41 Dato: 27 Maj , 2011, 16:48 »
Tak Lene  :)

Det er sgu hårdere at være hønemor end jeg troede....
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hurtig hjælp søges nu!
« Svar #42 Dato: 27 Maj , 2011, 16:54 »
Jeg mener sådan set, at det er et godt tegn at der kommer noget ud i den anden ende, så må der jo være "hul igennem".
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hurtig hjælp søges nu!
« Svar #43 Dato: 27 Maj , 2011, 16:59 »
Ja det er rigtig godt at der kommer noget ud i den anden ende. Netop derfor er det nok godt at den tømmer kroen inden at der kommer nyt mad derned.
Husk at tilbyde den masser af småsten til kråsen.
Ja at være hønemor/far kræver sit !

Offline Hønsebo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Hurtig hjælp søges nu!
« Svar #44 Dato: 27 Maj , 2011, 18:30 »
Din kylling har gode chancer for at klare den, hvis du sørger for, at den får indtaget nogle småsten til kråsen og sætter den på stram diæt et døgns tid. Fri adgang til vand og så evt. en nygkogt majskolbe (de er i nogle butikker nu) - kolben er en god ide, fordi det er lækker mad, men kyllingen skal arbejde for at få noget at spise og kan derfor ikke bare æde hæmningsløst.

 MVH Carsten