Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gul Orpington :)  (Læst 8123 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline købke-larsen

• Passiv bruger
Gul Orpington :)
« Dato: 19 Maj , 2011, 20:16 »
Hej med jer  :)
Vi har nu i en lille uge haft 3 fine Orp damer og en Orp mand. Hans og alle hans Grether ;D De er gode til at lægge æg, men han er lidt hård ved den ene høne, hvordan kan det være at hun lige skal hakkes lidt på? Vi har mørkelagt hønsehus, for han galer dælme meget  8) Vi lukker først ud 7.30 (senere i weekender/helligdage) og ind ca kl 20, så det burde være ok ifølge regulativerne i Aalborg kommune (Vi bor på landet med sommerhuse som naboer) Hans springer tit på de unge damer som er 2 fra 10 og 1 fra 09, hvordan kan vi vide om de er befrugtet og hvordan gør man en høne skruk?
Konen i huset Bettina  :)
1.1 Homo homo sapiens voksne
3.2 Homo homo sapiens afkom
1.3 gule Orpington (Hans og Grethe´rne)
1.0 Kat (Simba)
1.1 kamæleoner (Donna & Harald)
1.0 Gran Danois hvalp (Duke)
0.1 Hamster (datterens: Princess)
0.0.18 kyller
Mange fisk
 :) :)

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
Sv: Gul Orpington :)
« Svar #1 Dato: 19 Maj , 2011, 20:40 »
orpington har ry for at være nemme at få til at skrukke - prøv at lægge nogle snydeæg eller golfbolde i en af rederne - det skulle få dem til at lægge sig og så er der kun tilbage at håbe at de bliver liggende, så man efterfølgende enten kan give dem kyllinger eller give dem æg, de så selv ruger ud!
3 damer til herren, skulle give god befrugtning - hvis han har krudt i bøssen... ;D

mvh
Grethe  ::)
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline købke-larsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Maj , 2011, 21:25 »
 :) Jeg prøver med et par snydeæg, så må vi se hvad der sker.. Håber dælme han har krudt så  ;D Og tusinde tak for svaret, men hvordan ser jeg om ægget er befrugtet? Venter jeg bare de 21 dage eller?
Bettina (en forvirret hønemor hehe)
1.0 Kat (Simba)
0.0.18 kyller
Mange fisk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 19 Maj , 2011, 21:49 »
Velkommen på forum Bettina :D
Når din hane går med så få høns, burde æggene være godt befrugtede. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline købke-larsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Maj , 2011, 22:03 »
Tak Marianne  :)
Jamen det håber jeg da på at de bliver, vi vil jo gerne prøve at have dem fra små kyller også  :)  /o
1.0 Kat (Simba)
0.0.18 kyller
Mange fisk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 19 Maj , 2011, 22:19 »
Velkommen til forum Bettina :D.

Når hønen har ruget på æggene i ca. en uge kan du gennemlyse dem med en lommelygte i et mørkt rum. Hvis der er en sort prik i midten og små fangearme ud fra prikken er ægget befrugtet (kaldes "en edderkop").

Prøv evt. at søge på lysning af æg. Jeg ved at Christina har lavet en god tråd hvor man kan se hendes æg gennemlyst fra start til slut.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 20 Maj , 2011, 00:21 »

Velokmmen til.
Dine æg skal nok være befrugtet, men jeg synes tre høner er lige lovlig lidt.
Du kan være ude for at han slider rigtig meget på sin favorit, og jo flere damer jo mindre slid, de skal dog nok blive trådt alle sammen.
Jeg har en orpington hane fra 09 og han har 12 damer, de 2 kan jeg se han ikke træder og det er de gamle skrappe modeller der synes han er for dum, resten bliver både trådt og slidt, og jeg har masser befrugtede æg,, så måske du skulle overveje at han skulle have lidt mere at bestille  ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 20 Maj , 2011, 00:42 »
Med Orpington kan der indimellem være problemer med befrugtning af æg, simpelthen fordi 'skørterne' på både Hans og Grete kan være for voldsomme. Skulle det vise sig at være tilfældet (mange ubefrugtede æg) kan en intimklipning være at anbefale. Fjerene rundt kloaken på både hane og høns studses med en saks.

Er iøvrigt enig i at tre høner til én hane måske er i underkanten. Et par (2-5 ;D) høner mere kan anbefales.   
Mvh
Erik Andersen

Offline købke-larsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 21 Maj , 2011, 13:09 »
Tanja.. Mange tak :) Dét vil jeg prøve  :) Tror nok den ene Grethe er skruk, hun vil helst ikk af reden og hapser ud efter mig. Har læst et sted at det skulle være et "tegn"

Ina.. Trådt? Jeg går ud fra det er det samme som en "bedækning" (jeg er virkelig ny i det her hehe) Jamen vi vil meget gerne have flere Grethe´r, men ham vi har fået disse pragtfulde høns af, ville gerne selv beholde de andre han havde  ;) De er en gave fra min mindste datters bedstefar  ;D Men jeg kan godt se at der ar langt fra 3 til 12. travl Hans du der har  :D

Pilegaarden.. Skørter og kloark.. Kloark må så -ligesom på reptiler være der æggene kommer ud og andet ind.. Ehhh.. Klippe dem. Mon jeg får lov til det af dem??
1.0 Kat (Simba)
0.0.18 kyller
Mange fisk

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #9 Dato: 21 Maj , 2011, 18:22 »
Ha ha ja hvem skulle tro at hønsehold krævede indsigt i fagsprog   ;D
Det der med om du får lov til at studse dem, er jo et spørgsmål om du vil tage fat i dem.
Du tager en høne, lægger den på siden i bordhøjde, lægger din ene arm henover den, så du har hænderne fri, og så klipper du de yderste 5-7 cm fjerspidser af, det vigtige er at du ikke laver den så kort at den bliver en hård skurebørste, for så gider hanen slet ikke træde dem, og træde betyder ganske rigtigt at pare eller bedække dem, men for fjerkræ altså træde. hanen gør du ligeså med, og han er jo stor, så hvis man ikke er god til at håndtere dem, så må i være to,  en til at holde og en til at klippe.
Det er vigtigt at man holder dem i ro, og min hane synes godt nok det er et overgreb og ligger helt stille, og er sur i flere dage.
du kan løfte halefjerene og se kloarken (der hvor hønselort og æg kommer ud og sæd kommer ind) og så klippe udenom i et område på størrelse med din håndflade eller lidt mere.
God fornøjelse
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline købke-larsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 22 Maj , 2011, 16:49 »
 ;D Jo det gør det sørme så. Jeg har lige grinet af min egen uvidenhed her  /o
Tusinde tak for den udførlige instruktion, det værdsætter jeg dælme meget  :) Men tror nu nok at det må være manden der får tildelt dette studsningsjob, så skal jeg nok holde dem (mon ikke jeg lige kan finde ud af det  ::))
I er godt nok super søde og imødekommende herinde, det er helt fantastisk skønt  /o
John Mejland som (min datters bedstefar som også er aktiv herinde) har doneret disse pragtfulde skabninger til os, har da også lige været her idag, med lidt gode råd og fine tip, vi lærer noget nyt hele tiden  :D
Bettina
1.0 Kat (Simba)
0.0.18 kyller
Mange fisk

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #11 Dato: 22 Maj , 2011, 17:00 »
Min gamle kollega sagde altid "man skal lære noget nyt hver dag, så bliver man ikke dement " Det holder nok ikke helt stik, men ideen er god nok.

Det er skønt og vanedannende at have høns.
Venlig Hilsen INA

Offline købke-larsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 22 Maj , 2011, 17:37 »
haha fint sagt. Ja, jeg nyder at de går og små pludre de små damer, men tror nok ikke nabo´erne er enige når Hans galer hehe. (Vi bor på en nedlagt gård, med sommerhuse helt tæt op af vores have)
1.0 Kat (Simba)
0.0.18 kyller
Mange fisk