Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Har i dyrket græskar - hvordan mm. ?  (Læst 2200 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
Sv: Har i dyrket græskar - hvordan mm. ?
« Svar #15 Dato: 20 Maj , 2011, 06:58 »
Mine græskar var kæmpe store sidste år.3 planter fyldte nærmest køkkenhaven.Ej kun det halve.Og ungerne i børnehaven blev meget glade for at udhule dem.forestil jer flere unger med hoved og arme dykket ned i sådan et kæmpegræskar for at skrabe et det hele væk i bunden  ;D

Nå men de blev store sådan her: en fordybning graves i jorden.Dejligt hestemøg smides i .Gerne så det er 30 cm højt .Lidt jord kastes hen over stakken.Det vandes godt igennem.Dækkes med sort plastik.
Lav stakken i god tid så den kan få lov at sætte sig.
Plastikken holder på vandet og skaber varme i stakken.Og det elsker disse planter.Jeg var målløs over deres frodighed.Og BLOMSTER.
Du kan lave asier,squash og drueagurker på samme måde.
Der er bare lige det med at grave huller der hvor græsset skal være.Det går nok ikk.Eller gør det .
Men nu er opskriften på græskar osv i hvertfald her.
:)
Det kunne vel ikke tænkes at der tilfældigvis skulle være et lille rundt eller aflangt bed midt i plænen ?
Så plant dem der.Så er jorden også god til planterne der kommer efter græskar.:)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #16 Dato: 20 Maj , 2011, 20:09 »
hvordan får i græskar til at spire? Jeg synes tit jeg har en del bøvl :) har pt. sået 20 frø og fået 5 planter
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 20 Maj , 2011, 20:41 »
@vbruun : det var en fin detaljeret måde  /o     Mange tak 

Det er ikke noget problem at grave de huller : der er dybe furer rundt omkring fra når ploven fik fat i fex en ordentlig klump beton , halv cykel , asfalt stykker oma.  Jeg er helt vild med den måde nogle bønder rydede op på i gl dage   *s
Det eneste der bliver et "problem" er nok når græsplænen er etableret , så vil der da være nogle zoner med rigtig fin vækst med resterne fra de små græskar-høje  ;D
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline randi nielsen

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 20 Maj , 2011, 22:36 »
 ;D jeg var alvorligt træt af de tidligere ejere, alt kom op til overfladen, jern, mursten asbeth osv, sagde til poul det var en rigtig mødding, OG GANSKE RIGTIG KORT EFTER KOM EN FIN FLINTEKNIV OP  ;D ;D ;D ;D
mvh randi

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 20 Maj , 2011, 22:42 »
jeg ligger græskar frøene på et stykke våd køkkenrulle en time inden jeg sår....

men kan jeg godt smide hønsemøj blandet med sand til mine planter eller er det for stærkt
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 20 Maj , 2011, 23:58 »
græskar- vi sår dem indendørs og når vejeret er ca. 10+ om natten eller deromkring  bliver de sat udenfor, varsler de kolde natter bliver de dækket af med lidt plastik.
vores græsker vokser fint på hønsemøg(vi har ikke andet), og de spirer alt for godt... har lige plantet ude i haven 15 planter- ja jeg ved det er alt for meget men når man har 3 drenge der hver har lavet sin lille plante eller flere så skal de jo ud...
og så er der halloweensgræskar, hokkaido- og pyntegræskar.
det må vi nøjes med.
har læst en gang om en græskeravler der fik 1. præmie for sin kæmpegræskar- han samlede egen urin hele vinter i en beholder <R og så om sommeren har han vandet  sine planter med " det rene guld"  fortyndet med  vand. sådan fik han  1. præmie
jeg holder mig til hønsemøg ;D
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #21 Dato: 21 Maj , 2011, 00:02 »
Jeg sår bare mine græskarfrø i potter med spirejord. Køber sådan en sæk hvert år til mine chili, tomater og hvad der ellers skal forspires. Græskarrene skal bare stå varmt (indendørs) og vandes godt, så spirer de rigtig godt. De kan ikke tåle den mindste kulde. Jeg har lige plantet mine ud i går, og det har de haft godt af, men jeg holder øje med nattetemperaturen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)