Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hakkeorden???  (Læst 6371 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bethe

• Passiv bruger
hakkeorden???
« Dato: 14 Maj , 2011, 20:03 »
Hej, jeg er rimelig ny i hønseverdenen. Jeg har fået 2 Rhode Island Red høns idag som skal gå sammen med mine 3 blandingshøns Orpington/New Hampshire og 1 hane af samme blanding, mit problem er: blandingshønsene hakker på de 2 nye og har jaget dem op på en tyk gren i hønsegården der, har de nu siddet i 5 timer. Er der noget jeg kan gøre for at de kan gå fredeligt sammen? går det over? og hvis, tager det lang tid? på forhånd tak, Bethe
1,3 blandingshøns  2 Rhode Island Red, 1 dansk/svensk gårdhund  2 leopardgekkoer, 1 sommerfuglekoi,1 shubunkin, + 2 plejefisk

Offline Julie R

• Passiv bruger
Sv: hakkeorden???
« Svar #1 Dato: 14 Maj , 2011, 20:06 »
Jeg lurer lige med, jeg fik to nye høns i søndags og de tre gamle er virkelig hårde ved dem.
Det er næsten ikke til at holde ud at se på. <W
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 14 Maj , 2011, 22:30 »
har du mulighed for at sætte de tre blandinger for sig selv en uges tid, og så lade dem komme tilbage til flokken en ad gangen, så er de lidt i undertal og fremmede, mens de nye sikkert har fundet sig en plads i mellemtiden, det virker her, men er jo også lidt besværligt  ::)
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 14 Maj , 2011, 22:39 »
Det sker jo jævnligt at nye høns har det lidt svært i begyndelsen, men det går normalt hurtigt over.

Du kan afhjælpe lidt ved at aflede gamle som nye. Sørg for at der er noget der kan aktivere dem alle mere end normalt. Smid 2-3 håndfulde korn i hønsegården, fordel det over ihvertfald et par steder. Giv et godt tilskud af grønt i hønsegården, i form af mælkebøtter og græs. Og giv dem endeligt hvad du har af overskud (spiseligt) fra køkkenet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Bethe

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 Maj , 2011, 23:45 »
tak for svarene :) jeg kan desværre ikke sætte dem hver for sig men, jeg vil prøve at holde dem beskæftiget med grønt osv.  det ser også ud som om hanen prøver at gå imellem når "de gamle" hakker efter de nye
1,3 blandingshøns  2 Rhode Island Red, 1 dansk/svensk gårdhund  2 leopardgekkoer, 1 sommerfuglekoi,1 shubunkin, + 2 plejefisk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 14 Maj , 2011, 23:49 »
Det er jo et godt tegn at hanen er engageret. Det kan helt sikkert være med til at lette integreringen. Det er jo strengt taget også hans job at sørge for ro i gemakkerne.

Så hanen og aktiveringen i forening løser forhåbentligt dit problem.

Held og lykke med det.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #6 Dato: 14 Maj , 2011, 23:59 »
Du kan også sætte en balle hø eller halm ind i hønsegården til dem, så kan de nye slippe væk på den anden side, så de har et sted at løbe hen.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 17 Maj , 2011, 10:37 »
Bethe har skrevet til mig, jeg citerer her i håb om gode råd fra flere end mig selv.:
Citér
intet har hjulpet de nye sidder hele dagen på en tyk pind i hønsegården, der er anbragt vand og foder til dem på pinden så de sulter ikke men, her til morgen var der blod på sovepinden og i sandet under,det gør mig meget fortvivlet, hvad skal jeg gøre?? kan du give mig et råd?
Til Bethe vil jeg sige, at jeg på et tidspunkt fik to nye voksne høner i min hønsegård, i mit tilfælde var det hanen, som ellers plejede at være skikkelig, der jagtede damerne, og det var ikke kærlighed, han havde i tankerne, han hakkede dem til blods.
Jeg endte med at sælge dem videre til en anden, med stor ærgrelse, for det var høns, jeg havde hentet på Sjælland, og som ikke var nemme at få fat i.
Jeg kan godt forstå, du er rigtig ked af det, for sådan ville jeg også have det, men blandingshøns er tit endda meget hårde og intolerante overfor nye høns. Hvis dine gamle høns har en vis alder, kunne det måske være tiden at forfremme dem til suppehøns, og lade de to nye være starten på en flok af yngre høns, og måske i nogle spændende racer?
Jeg ville sådan ønske, jeg kunne svinge en magisk stav og komme med det gode råd, der fik dem til at leve fredeligt sammen *t *b
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bethe

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 Maj , 2011, 11:07 »
mange tak for dit svar og ja du har ret de gamle er nok suppehøns nu så må jeg jo gøre det der skal til  :(

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #9 Dato: 17 Maj , 2011, 12:29 »
Sommetider må man tage nogle beslutnnger man ikke llige har lyst til, og det kan ind i mellem også gælde ynglingshønen/hanen, men hvis man vil have en flok smukke harmoniske høns, må man tage stilling til hvad og hvilke, og hvor langt man vil gå for at opnå det.
Jeg tror vi alle, har prøvet at se en udsat høne blive jagtet og hakket, og til sidst har taget en beslutning om at svinge øksen eller finde nogle andre der kunne tænke sig lige netop den stakkels udsatte....
Høns er og bliver nogle sataner hvis noget ikke lige passer dem, og de er ikke begavede nok til at tage imod fornuft...
Sommetider lykkes det andre gange ikke.
Jeg håber du får ro i dit hnsehold så du virkelig kan nyde det... /o
Venlig Hilsen INA

Offline Bethe

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 17 Maj , 2011, 12:34 »
tak Ina  ja jeg har lige været ude og klare det, jeg tror det er det værste jeg har gjort nogensinde, men en ven sagde: har du høns må du klare sådan noget.

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #11 Dato: 17 Maj , 2011, 12:39 »
Det er det bedste du har gjort, og jeg synes det er godt gået, jeg sætter altid min mand til det ubehagelige, så jeg kan sagtens vær klog.
Glæder mig til at høre om alle de hyggelige ting fra din hønsegård
Venlig Hilsen INA

Offline Bethe

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 17 Maj , 2011, 23:36 »
jeg vil da lige fortælle jer at, jeg synes stemningen er bedre allerede i hønsegården efter jeg slagtede hanen og den mest agressive høne så, nu tror jeg det nok skal komme til at gå. Tak til jer alle som har givet sig tid til at give mig gode råd. Bethe

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 18 Maj , 2011, 11:38 »
Det var da en god nyhed :D
Trist, at du var nødt til at slagte hanen, men en god hane skal jo sætte hønsene på plads, når de bitcher, og hvis han ikke magtede det, var der jo ingen anden udvej.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk