Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Araucana kylling med top  (Læst 4073 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommy L Andersen

• Passiv bruger
Araucana kylling med top
« Dato: 13 Maj , 2011, 19:16 »
hej jeg har ikke haft kyllinger med top før, er det en fjer top eller er der en forhøjning i hovede skallen
da jeg har en araucana kyling som har en bule oven på hovedet vil jeg gerne vide om den fejler noget eller det bare er en begyndende top bulen føles hård at trykke på <J
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Araucana kylling med top
« Svar #1 Dato: 13 Maj , 2011, 19:23 »
Hej jeg er nok ikke den bedste til at give råd men jeg har også araucana og de har ikke top, mener kun det er de engelske der har, så med mindre at det er de engelske du har tror jeg altså ikke bulen betyder top, jeg ved at silker kan have en bule på hoved vist nok kun høne kyllinger og er helt noemalt.
Men måske kommer der nogle mere kompetente svar.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Tommy L Andersen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Maj , 2011, 19:29 »
 det glemte jeg at skrive det er engelske
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

GKV

• Gæst
« Svar #3 Dato: 13 Maj , 2011, 19:37 »
Det kan jeg svare på! Det forekommer at de har en bule oveni hovedet, ligesom silkerne.Om det er kønsbestemt ved jeg ikke. Synes til tider den forsvinder, men har desværre oplevet at nogle af de nyklækkede har en der er helt blød,a la åben fontanelle ( det er det vel også). Jeg har for nysgerrighedens skyld ladet dem leve, men den forbliver blød, men påvirker ikke dyrets levevis. Jeg slagter dem dog.

Det ligger åbenbart i linierne for et nyudklækket æg direkte fra UK og den eneste perlegrå, havde det i slem grad.Her var det kun på den halve side af kraniet, men meget blødt og væmmeligt, så den måtte til grønnere græsgange.

Det er nok noget vi skal passe lidt på med og ikke lade dem gå i avlen, hvis vi kan undgå det.

VH Gunni.

Offline Tommy L Andersen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 Maj , 2011, 19:52 »
tak for svaret det er altså en fejl jeg ser tiden an og bruger den kun til at avle tartelette fyld  ::)
@ GKV der kom 10 dejlige kyllinger ud af forsendelsen (havde lidt problemen med madam blå )
så jeg er godt tilfreds . /o
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir

GKV

• Gæst
« Svar #5 Dato: 13 Maj , 2011, 19:57 »
Det er jeg glad for at høre. Held og lykke med det hele.

VH Gunni.

GKV

• Gæst
« Svar #6 Dato: 13 Maj , 2011, 20:29 »
@ Tommy.

Jeg glemte i skyndingen at spørge dig om bulen var der da den var nyklækket? Hvis ikke så er det en klump fjerstabbe der sidder der, det prøvede både Johanne og jeg da vi fik kyllinger sidste år.

VH Gunni.

Offline Tommy L Andersen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 Maj , 2011, 07:56 »
tror ikke den var der da den var nyklægget
og den føles hård at trykke på
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #8 Dato: 14 Maj , 2011, 07:58 »
Jeg har en kylling ligesom din ;-)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

GKV

• Gæst
« Svar #9 Dato: 14 Maj , 2011, 08:24 »
Som jeg skrev ses det allerede ved klækningen, hvis det er en kraniebule eller åben fontanelle.Disse dyr , som altså ikke er ret mange, får en strip på her hos mig og så er de bare til gryden.

Det er og har hele tiden været utroligt svært for mig at komme i dialog med opdrætterne derovre, de har vist nok i sig selv og gider ikke bruge tid på mig, de svarer i hvert fald ikke, når man kontakter dem.Det havde jo været skønt at vide om det er noget der er ganske normalt for racen, ligesom med silkehønsene. Jeg kan sige at det ikke er kønsbestemt.

VH Gunni.