Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gås med forstoppelse?  (Læst 3845 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
Gås med forstoppelse?
« Dato: 13 Maj , 2011, 10:49 »
Jeg måtte igår yde ret så intim hjælp til min kære gås, da jeg kynne se hun ikke kunne komme af med sin klat! Der hang en stor tyk dinglende gump på hende, og det kunne ligne hun skulle lægge æg. Men jeg holdt øje med hende, og så at hun gik og arbejde på noget hun ikke kunne få succes med. Hun bakkede for at skide, og der kom bare ikke noget, trods kloakken åbnede og lukkede...stakkels Dunfin altså, hun pressede og pressede, lige meget hjalp det  :-[

Så fik jeg en handske på, og måtte hjælpe hende med at komme af med en klump af ufordøjet korn blandet med græs. Klumpen fyldte 2 næver og var alt for tør  :-\ Det nærmede sig jo et overgreb på den stakkels gås, men der var simpelt så meget hun ikke kunne komme af med, og jeg fik da tømt hende nogenlunde... Jeg tror desværre stadig den er gal.

Hvad er der galt? holdt øje med hende igår aftes hvor det osse lignede hun gik og pressede... så hun skal nok tømmes igen for hun ser tung ud  :-[

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Gås med forstoppelse?
« Svar #1 Dato: 13 Maj , 2011, 10:57 »
Mon ikke hun har spist for meget korn og samtidigt drukket for lidt - eller har for lidt kråsemateriale? I øvrigt skal hun vel kun have en lille smule korn som slik nu, hvor græsset er allerbedst?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #2 Dato: 13 Maj , 2011, 10:59 »
Sikke da noget, men godt du kunne hjælpe hende. Utroligt hvad man ikke gør for de kære dyr.

Jeg ville tilbyde hende noget A38 eller et andet surmælksprodukt for at få gang i hende mave og tarme igen og evt. hjælpe hende igen til der er kommet gang i det hele.

Evt. kan du tilbyde hende noget af hende ynglingsfoder med noget knust paraghur drysset over hvis hun ikke vil spise det andet. Det ved jeg man kan bruge til bl.a. kaniner.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 13 Maj , 2011, 11:04 »
lægger du mærke til om hun drikker, det er meget usædvanligt at gæs ikke skider tyndt mindst 20 gange i timen

hvordan er hendes vandforhold, har hun måske ruget og ikke givet sig tid til vandet ?? jeg ville stoppe med kornet til alt er i orden igen..
stakkels gås, og godt du hjælper til, det skal du nok gøre til forholdende er normale igen

Nu har gæs jo en anden måde at fordøje på end os andre, så jeg ved jo ikke om sædvanlige hjælpemidler ville virke,,,,  ???
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 13 Maj , 2011, 11:07 »
Ankerine, der græsningsfold er ikke stor nok desværre til at de kan leve af græs  /d Vil så gerne ha' mere plads til alle de dyr  ::)

Jeg tror ikke jeg får hende til at spise noget hun ikke er vant til at få, har prøvet førhen med lækkert bagerbrød i en balje med vand fx...de rør det ikke! Nu er de heller ikke tamme, så det er lidt svært at lokke med noget overhovedet...

Men det er muligt hun har drukket for lidt...

Jeg tænkte bare om der var noget jeg kunne "tvinge" i hende  ??? olie eller et eller andet  ???

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 13 Maj , 2011, 11:08 »
Hov Ina, der kom du på banen  /o

Jeg har set hende i baljen hvor hun bader, men skal præcis ud og så i køkkenhaven, så jeg skal ud og holde øje med dem derfra... har ikke set hende drikke... hun ruger ikke... desværre  ;)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 13 Maj , 2011, 11:17 »
hmmm tja hun drikker jo også når hun bader, er hun alene eller har du flere så hun kan se hvordan man gør ?
men mine går da tusinde gange om dagen hen og drikker og snadre i hønsevandet.
Jeg ville hvis det var mig, indkøbe en 10ml sprøjte og en flaske laktulosesaft på apoteket.
10ml ned i halsen inden sengetid, det skulle gerne smøre systemet indvendigt, og så 10 ml vand oveni til at skylle efter, og sikre at det faktisk kommer ned, samtidig med at du får pillet det tørre ud i den anden ende...Det ville være mit forsøg, men det skal du jo selv tage stilling til....Det virker på os, de gamle og hundende, så mon ikke der var en mulighed, der er jo ikke megen fordøjelse i en gås.
Det kan også være at hun ikke drikker fordi hun ikke har det vel i maven.

Du kan jo spørge en dylæge om der er sansynlighed for at det ville hjælpe på en gås,,,,, altså en dyrlæge med viden om fjerkræ
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #7 Dato: 13 Maj , 2011, 11:33 »
Kan man ha olie i kloakken?? det bliver jo anbefalt ved læggenød  :-\
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran