Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: stedmor er lidt hård i filten!!  (Læst 2703 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
stedmor er lidt hård i filten!!
« Dato: 12 Maj , 2011, 13:12 »
jeg har en skøn australorphøne som har ruget og ruget... desværre var der kun 1 levende kylling, så efter at have ventet næsten 2 døgn valgte jeg at finde (og heldige mig  /o) nogle daggamle kyllinger - dvs. de var næsten 2 døgn da jeg hentede dem. Dem satte jeg ned til mutter skruk og den lille sorte... og hun holder dem varme om natten og klukker og gør ved... men hun er altså også MEGET hård ved dem, hakker efter dem og 2 gange har jeg set hende nærmes løfte en kylling (ikke hendes egen) op ... jeg TROR hun forsøger at genne dem ind under sig og bliver frustreret over at de ikke gør som hun siger... jeg hentede dem under en varmelampe...så de har jo ikke rigtig "lært" hvad en skruk er for en...
NÅ, men skal jeg nu lade hende beholde dem eller sætte dem i et bur for sig selv m. varmelampe og ingen adgang for mutter skruk??PS den ene kylling har fået sig et lille sår på hovedet :'(, men er frisk nok - pisker rundt som resten :)
jeg gik måske også lidt amok i min køberus... for jeg tog 13 kyllinger med hjem... så hun har altså 14 at holde styr på ... måske lidt vel optimistisk af mig...  :-[
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: stedmor er lidt hård i filten!!
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2011, 13:14 »
Hold godt øje med dem og lad hende beholde dem et par dage hvis hun ikke decideret hakker ud efter dem. De skal lige lære at forstå hvad deres nye mor siger. Hvis der stadig er problemer om et par dage kan du "redde dem", men det plejer nu bare at være begyndervanskeligheder. Held og lykke med projektet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2011, 13:19 »
TAK Henriette - uuuhhh jeg håber du har ret... for det er da "bedst" at de passes af "mor" ... syns jeg  :-[
Sidste år havde jeg også en skruk, som rugede helt fantastisk - for så at slå kyllingerne ihjel når de kom ud af æggene... det sidder jo lidt i mig endnu... hun røg iøvrigt i suppegryden - selvom det var den smukkeste høne i gården (barnevelder) ...  :'(
og har da ikke lyst til at det gentager sig... :'( :'(
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 12 Maj , 2011, 13:49 »
Jeg tror også nok, det skal gå, når de har ligget et par nætter hos "mor" vil de sætte pris på den lune dundyne. Men selvfølgelig skal der holdes øje.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 12 Maj , 2011, 13:52 »
Vi krydser fingre! /o
Men bare rolig, det er ikke fordi hun har for mange, en australorp kan sagtens passe 14 kyllinger ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #5 Dato: 12 Maj , 2011, 14:15 »
Jeg har jo også barneveldere, og havde en enkelt der rugede sidste år. Jeg ved ikke om hun slog kyllingerne ihjel, for jeg så ingen sår på dem, men ellers frøs de ihjel fordi hun ikke formåede at passe på dem, så vi kan godt blive enige om at de er elendige mødre. Til gengæld er de smukke, så jeg overlader rugeriet til maskinen og landhønsene. De er nemlig formidable rugere og mødre. Så leverer barnevelderne til gengæld æg lige nu, hvor jeg næsten ingen får fra landhønsene fordi de enten ligger flade eller passer kyllinger, så det er egentlig en helt praktisk foranstaltning at have 2 racer.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 Maj , 2011, 19:07 »
tak for jeres svar  /o - det beroliger så enormt at kunne spørge og vide at man får svar fra folk, der ved hvad de taler om!
jeg synes allerede at det går bedre... jeg er jo bare en rigtig pylret "hønemor"   ::)
en kylling lå død under hende i middags - tror den er blevet klemt mellem hende og husets side - men her til aften var alle pipperne under hende - ikke at jeg løftede hende (hun bider  :o ) men jeg løftede låget på kaninburet nu konverteret til skrukbur, og ikke én kylling at se nogen steder, til gengæld en hyggelig pippen ovre fra hendes hjørne, så jeg TROR det kommer til at gå... krydser lige nogen fingre ;)
venlig hilsen
Grethe

1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #7 Dato: 12 Maj , 2011, 20:03 »
Det lyder som om det går helt som det skal. (Bare så du ikke får krampe i fingrene af alt det krydseri. ;) )
1 Dansk Landhøne. Stor.