Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så var ræven her...  (Læst 2870 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Så var ræven her...
« Svar #15 Dato: 12 Maj , 2011, 14:12 »
Jeg mangler ord, Johanne *t
Hvordan bar den sig ad med at komme ind i huset?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #16 Dato: 12 Maj , 2011, 14:17 »
ÅRRHHHHHHHHHHHH Nej johanne Det gør mig så ked af det at læse. Og ja dræb det best, på et tidspunkt vil hvalpene sikkert begynde at hyle efter deres mor, så kan de gøre hende følgeskab!

Det er så deprimerende at se sit avlsarbejde forsvinde på en enkelt nat. Har jo været der en del gange efterhånden.

Nu er vi jo ikke vilde med den samme farve i brahma, ellers måtte du gerne få en hanekylling eller to af mig.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 12 Maj , 2011, 14:51 »
Jeg ved det her godt kan være hårdt at høre lige nu, men det er jo også en stor fristelse for ræven, hvis der går høns ude om natten. Normalt ville de jo bare tage de dyr de kan komme til i naturen, men self bliver de lidt desperate når de ikke kan finde mad til ungerne. Og hvis hønsene ikke er lukket forsvarligt inde om natten. Det ville jo også være synd hvis de stakkels unger skulle dø af sult (og dermed siger jeg IKKE at løsningen er hønsesteg), men jeg forstår altså heller ikke at nogen tør lade deres høns være ude om natten, om så man boede i en fæstning.
Men flere drab kan da ikke være løsningen. Vi dræber jo heller ikke vores hund, hvis den tar en lille kylling, vel.
Selvom du er blændet af hævntørst, så husk at tænke dig om før du gør noget overilet  :-[
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #18 Dato: 12 Maj , 2011, 17:07 »
Nu stopper det.
I kan bare lukke jeres høns og andet fjerkræ inde om natten bag lås og slå.
Der er ingen hønsegård der er sikker, ræven kan både kravle højt, og hoppe højt, og grave dybt, og bide hårdt, så der er ikke meget der kan holde den ude.
Den tager helt naturligt det der ikke er lukket forsvarligt inde.....

Jeg ærgre mig over min egen dumhed når det er sket for mig, men der er ingen grund til at hyle når man ikke selv har gjort hvad man kunne.

Undskyld det sure opstød, det eneste der er i orden at blive irriteret over er når ræveungerne jager ved højlys dag, og selv det er naturligt....
Rævebestanden holdes nede af jægere og sygdom, og det er perfidt og uetisk at gå efter hunræven, og lade hendes unger dø af sult.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 12 Maj , 2011, 17:14 »
øv da osse *t. Ja jeg går bare og venter på min ræv bliver sulten igen. Så har jeg lidt der venter på den. Også må i sku kalde mig hvad i vil.. Men held og lykke til og få fat i din ræv Johanne

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #20 Dato: 12 Maj , 2011, 17:21 »
Ina- der er en ræv i nabolaget som har lært at min hønsegård er en take away. Ræve vil ligesom alle andre kloge dyr komme igen der hvor føden er nemt tilgengælig. Kald mig hvad du vil, kommer ræven tilbage i nat så får han hvad der venter på den.

Jeg vil aldrig nogen sinde kunne vende ryggen til mine høns igen så længe den ræv er i live. Og det kan jo være en hanræv, er det det får den en kugle med 100% sikkerhed. Er det en hunræv med diende unger så må vi se om hun ikke bliver lukket ud igen. Jeg har alligevel ikke selv jagttegn så.

Fremover kommer der stød i hegnet.

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 12 Maj , 2011, 17:55 »
Altså endnu et forsvar til ræven, så har den jo helt sikkert været her længere end mennesket, og begynder vi at indhegne dens frokost, ja så må vi også gøre det ordentligt.
Selv er jeg da også bange for at ræven skal tage mine høns, men hævntogter, og liggen på lur efter den, den er simpelthen for umenneskeligt og ynkeligt. Den følger jo bare sin natur, og hvis vi ikke formår at lukke vores høns ordentligt inde, er vi selv ude om det, og dem der kommer til at betale prisen for vores dumhed, er hønsene. Vil man have sine høns ude om natten, ja så må man bygge et fort, og hvis det kræver stødhegn og overdækning, så må man sørge for det, eller bruge 5 min ekstra om aftenen på at jage dem ind. Ræven følger bare sin natur.
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #22 Dato: 12 Maj , 2011, 18:05 »
Rævens oprindelige natur er at holde sig væk fra beboelse og holde sig til skov og mark. Og leve af det der tilhørende vildt.
Desværre er der blevet alt for mange af dem. Og det er blevet for nemt for dem at hente mad i tamfjerkræ.
Så det benytter de sig så af, desværre.

De gange jeg har fået taget høns, var helt og holdent min egen fejl/glemsomhed, så det mindste man kan gøre er at lukke for sine høns om natten, det har jeg lært på den hårde måde.
« Senest Redigeret: 12 Maj , 2011, 18:11 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline mineunger

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 12 Maj , 2011, 18:06 »
Søde Johanne.

Du bliver nødt til at vente til efter 1. September.  :)
Ræven er fredet mellem 1/2 og 31/8. Så du må bruge tiden på at planlægge.  ;)
Altså de må jages fra 1/9- 31/1.
Jeg går ud fra at jagt både gælder for at fange dem i fælder og skyde dem.

Men et stort trøstekram for de høns du har mistet. *t

Stina

1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

GKV

• Gæst
« Svar #24 Dato: 12 Maj , 2011, 18:08 »
Åh, hold nu op!!!! Lige når man står i situationen bliver man sgu´da bare gal i hovedet og ønsker alverdens ulykker over den formastelige. Det er vel bare menneskeligt. En ting er, hvad man siger i arrigskab, en anden ting er, hvad man gør.

Jeg har da selv engang fanget en stor ræveunge der jagtede mine høns. Jeg var bare så vred på den, den skulle bare dø,dø.

Ved nærmere eftersyn viste det sig, at den var syg af skab og i stedet for at få den skudt, ja, så fik den en mundkurv på og blev puttet i et sebacilbad og ind i et udstillingsbur.

Den var da sød og da den var fri af skab blev den sat fri. Længere var der ikke fra dødstrusler til hjælp.

Gunni.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 12 Maj , 2011, 18:12 »
Johanne ... du ved jo selv hvor meget jeg har mistet .... så du ved også at jeg godt forstår tabet ....

Dog vil jeg mene at det er op til os selv at sikre vores dyr mod ræve ... og ja ... jeg har om noget mistet rigtig mange dyr.

Ca små hundrede stykker er det blevet til ... rigtig mange af dem nogle af mine allerkæreste pyller, ænder og kalkuner.

Jeg må nu indrømme at det er mig selv jeg bliver mest gal på hver gang ..... og hvis du allerede har hegn .. hvorfor var der så ikke stød i ?

Du har ret til at skyde ræve når de kommer dine dyr nær .....  så jeg syns det helt fint hvis du vælger det.

Jeg lader jægerne skyde det de må i jagtsæsonen ... og jeg vil da gerne hvis en pæn ræv lander på min trappesten så jeg kan garve skindet.

mener det er en helt naturlig ting.

Dette skal dog ikke forveksles med hævntørst ... husk at i det samme du får skudt en ræv åbner du territoriet for en ny ..og de står klar ude i kulissen.

Så brug ikke krudt på hævntørst og kom trods dine frustrationer op på hesten igen.

Jeg synes forum er rigtig godt til at skrive hvor ked af det man er når det sker .. det er super at der herinde er mennesker der forstår hvad det betyder når sådan noget sker for en. Det luner når andre trøster en når man står midt i tragedien. men at give ræven skylden ... tjah ... det mener jeg jeg som andre ikke nytter noget .....

Det da så ærgeligt at gå og hade noget der nu engang bare er en del af den verden vi lever i .

At du er gal og har lyst til at tude kan jeg snildt sætte mig ind i ... kan sagtens mindes den frustrerede hidsighed når man IGEN må lave flere rævesikringer. Men det er nu engang os selv der placerer de dejlige lækkerbiskner foran en sulten rævesnude.

Kan af erfaring fortælle at man kommer over det ...  Måske jeg får nogle kyllinger i år du kunne være interesseret i ... det går når vi hjælper hinanden.

Knus søs
Med venlig hilsen Søs

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #26 Dato: 12 Maj , 2011, 18:12 »
Altså endnu et forsvar til ræven, så har den jo helt sikkert været her længere end mennesket, og begynder vi at indhegne dens frokost, ja så må vi også gøre det ordentligt.
Selv er jeg da også bange for at ræven skal tage mine høns, men hævntogter, og liggen på lur efter den, den er simpelthen for umenneskeligt og ynkeligt. Den følger jo bare sin natur, og hvis vi ikke formår at lukke vores høns ordentligt inde, er vi selv ude om det, og dem der kommer til at betale prisen for vores dumhed, er hønsene. Vil man have sine høns ude om natten, ja så må man bygge et fort, og hvis det kræver stødhegn og overdækning, så må man sørge for det, eller bruge 5 min ekstra om aftenen på at jage dem ind. Ræven følger bare sin natur.

Kære Lærke...det er det mest fornuftige indlæg, jeg har set i alle de "ræveangrebstråde", vi har haft her på forum.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline emilbay

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 12 Maj , 2011, 18:29 »
Vi har selv haft besøg af ræven et åar gange, men den gør det ikke så ofte mere, så det kan være at den ikke kommer igen.

Vores ræve har boet, der hvor de bor, i rigtig land tid. De har nærmest vænnet sig til os. Når vi har haft slagtet en gris, har ræven da fået al det uspiselig, men det er sjældent for tiden, at den tager en høne.

Vores høns har en stor hønsegård, men adgang til en stald, da udgangen til hønsegården er gennem stalden, men de kommer ud at gå hver dag, så de finder selv ind hver aften. Det eneste vi skal er at lukke deres låge til hønsegårde. Så får ræven ikke nogle der :D

Men trist at høre, at ræven fik lidt ved dig  *t
0.2 Blandings Høns
3.5 Tværstribet Plymouth Rock

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 12 Maj , 2011, 18:41 »
 *t
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #29 Dato: 12 Maj , 2011, 18:48 »
Johanne, det er jeg rigtig ked af... En træls oplevelse.

Du må gerne regulere ræve hele året. Indenfor 25 m fra hønsegård eller indhegnet have er det tilladt. Om du vil, hvis det er en hunræv er op til din egen samvittighed.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi