Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kyllinger for første gang  (Læst 1643 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline PernilleLS

• Passiv bruger
kyllinger for første gang
« Dato: 09 Maj , 2011, 11:10 »
Hej Hønsefolk!

Jeg har en skruk der har ligget på snydeæg en uges tid nu. Vi regner med at få 4-5 daggamle kyllinger til den på torsdag. Ideen er at snige kyllingerne ind under skrukken når det er blevet halvmørkt og alt er roligt - det er vel sådan man gør det?

Det er meningen at skrukken skal gå sammen med vores tre andre høns. Hun er normalt en af de dominerende høner. Er det en god ide at stå op før fanden får sko på fredag morgen og se om det går? Eller ligger hun alligevel bare på reden i al fredsommelighed det første døgns tid?

Hvad kan sådan nogle små kræ? Hun ligger i en redekasse med ca 15-20 cm høje kanter - kan de komme ud af den og retur? Hvis/når skrukken går udenfor, sker det gennem en åbning der sidder ca ½ meter over jorden, der er en hønsestige (bredt brædt med påsømmede lister) - kan kyllingerne finde ud af at komme ned (hopper vel?) og ind i huset igen?

Foder - startfoder/undulatfoder/havregryn? Kan man undvære startfoderet? Overvejer om det vil være fint nok at give dem en blanding af pulveriseret voksenhøne-tilskudsfoder, havregryn og undulatfrø? Eller kender I nogle forhandlere der sælger startfoder i f.eks 5 kilos poser? 4-5 kyllinger når vel ikke at æde en 25 kilos sæk?

Håber at få nogle brugbare svar, som I plejer at være så gode til at komme med :)

med venlig hilsen
Pernille

2.5 sussex, 3 søde børn og 1 dejlig mand

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: kyllinger for første gang
« Svar #1 Dato: 09 Maj , 2011, 15:02 »
Der er flere møller/foderstofforretninger der også sælger foder i afmålte mængder. Det er helt sikkert bedst at de får startfoder som hovedparten af hvad de spiser, og så bruger undulatfrø/revet agurk m.m. som tilskud af lækkerier. Nogle steder er de også begyndt at sælge i 15-kg´s sække. Sådan en sæk får man faktisk hurtigt brugt!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rakosi

• Passiv bruger
Sv: kyllinger for første gang
« Svar #2 Dato: 09 Maj , 2011, 15:12 »
Altså, mht at få hende til at tage kyllerne, så er det min erfaring, at det er bedst præcis som du beskriver. Om det lykkes, kan man vist aldrig sige på forhånd, men hvorfor skulle det ikke det?  ;)

Altså, hvis du er angrebet af hønsefeberen i moderat til svær grad, så kommer det med at stå tidligt op og kigge nok helt af sig selv  ;D ( det gør det her på matriklen). :D

Mine egne kyller på 3-5 dage, mosler fint op og ned af hønsestigen, men det er meget forskelligt, hvor hurtige/gode de er til at lære det.. Ellers må du ud og putte dem om aftenen  <D og hjælpe dem ned om morgenen, indtil de lærer det.. <L

Mht foder, så vil jeg da anbefale startfoder, og apropos hvor meget de æder, så synes jeg godt, man hurtigt kan nå bunden på en sæk. Men mange steder sælger de da både 5 og 10 kilos sække.

Det var så mine erfaringer - håber jeres projekt lykkes  /o *k
1,1,1 gule silkehøns
0,0,4 hvide silkehøns
0.4,7 australops
0.1 "blanding"
1,1,4 siameser dværg silke