Vi havde besøg af naboens to hunde i lørdags.
Vi var ikke hjemme, men blev ringet op af en anden nabo, som havde hørt tumult og hønseskræppen - og som heldigvis skyndte sig over i vores have.
Hun nåede lige at se hundene forsvinde over til sig selv - den ene havde munden fyldt med fjer.
Hun og hendes mand begyndte nu på den store eftersøgning.
De fandt min spættede maranhøne under en trailer. Hårdt såret - halen er helt væk, og hun har dybe bidsår på begge sider af ryggen. Hun kontaktede mig pr tlf og spurgte om de skulle aflive den, men jeg bad dem om at bære hende ind i hønsehuset i håb om at hun kan komme sig.
De to sorte maranhøner var uskadte og de blev fundet. Den ene ude i grøften, den anden under en bil på vores grund.
Hanen var så forskræmt, at han først kom frem om aftenen, og han har ikke forladt hønsehuset siden.
Det er ikke første gang, hundene har været på besøg. For ca en måned siden løb den ene hund ind gennem den åbne dør til hønsegården og videre ind i hønsehuset gennem lemmen. Det var tusmørkt, og hønsene havde netop sat sig på pind. Hunden fik dem skræmt fra vid og sans - fjer, høns og spåner fløj mellem hinanden. Heldig vis var vi hjemme og fik hunden jaget hjem igen.
Jeg har nu talt med pågældende nabo, som har lovet at tøjre den hund, der fører an. Iøvrigt er de helt fredelige, siger han. Han er dog helt enig i, at hans hunde ikke skal jagte hønsene.
Jeg synes det er et rigtig svært dilemma.
Jeg ved ikke om hundene kommer igen. Hvis de gør, kan vi sagtens rette henvendelse til politiet, men jeg har utrolig svært ved at melde en nabo. Jeg vil nok vælge at tale med ham igen - og ellers holde hønsene indespærret indtil jeg er sikker på, at han gør, hvad han kan for at løse problemet.
(men hold da op, hvor ville jeg ønske at vi ikke havde problemet

)