Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skal vi melde hinanden?  (Læst 3226 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Skal vi melde hinanden?
« Svar #15 Dato: 06 Maj , 2011, 09:42 »
Har lige nærlæst indlægget   ;D

Det er måske lidt sippet, at hun vil anmelde med det sammen, selvom hun er i sin gode ret iht loven.
Det ville være på sin plads, at hun henvender sig med en advarsel og siger at NÆSTE gang anmelder hun, så hundeejeren har mulighed for at undgå anmeldelse !
Men stadigvæk, så skal muligheden for at hun KUNNE blive generet af en løs hund slet ikke eksistere og det gør den jo i kraft af at hunden bliver luftet uden snor !
Så måske tør hun ikke færdes ude, når hun ved det, og DET er da absolut ikke i orden  ::)
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #16 Dato: 06 Maj , 2011, 11:11 »
Er vi ikke enige om at det er dem der ikke kan lide dyr den er helt galt med? *f
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #17 Dato: 06 Maj , 2011, 13:16 »
At have ret til er ikke det samme som at have pligt til. Man må gerne bruge sin sunde fornuft! ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #18 Dato: 06 Maj , 2011, 23:25 »
jeg vil fuldstændig tilslutte mig at ret og pligt er 2 vidt forskellige ting. kunne aldrig drømme om og nævne noget som helst over for folk der har styr på deres hunde eller viser at de har til hensigt og ha styr på dem. faktisk er jeg mere utryg ved og møde hunde i snor der trækker så ejeren småløber bagefter, for de har ikke styr på nogen ting, snor eller ej. Men for og komme til sagen igen, kunne det være en mulighed og ha snor på i nærheden af damen?? og ellers ikke de steder hvor det ikke generer?? det kunne jo løse nogle ting måske. Desuden tror jeg ikke ordensmagten har resourcer til og gøre noget ved det så længe problemet kun er en manglende snor
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Echo

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 09 Maj , 2011, 12:47 »
I Norge har vi båndtvang i deler av året. Jeg har en diger rottweiler hanne som er snill og lydig, men jeg har han allikevel i i bånd det meste av tiden. Jeg har stor respekt for at andre mennesker er redde for hunder og ønsker ikke å være belastende for andre mennesker.

Jeg irritererer meg voldsomt over andre mennesker som har hundene sine løse når de ikke har kontroll over dem. Min hund trenger masse mosjon og vi er som regel i skogen 1-2 timer hver dag. Jeg bruker langline på hunden min, linen er 15 meter og han får løpt og kost seg innenfor de 30 meterene den gir. Når vi møter noen går han pent på plass så ingen skal bli skremt av å møte en såpass stor hund.

Jeg sykler også med han, svømmer eller går på ski om vinteren. Det er mange måter å få trimmet hunden sin på selvom det må foregå i bånd. En annen mulighet er å melde seg inn i en hundeklubb og drive med agility, spor eller rundering. Hundeklubber disponerer som regel treningsområder hvor det er mulig å trene uten bånd.

Jeg syns avlivning er litt i overkant fordi man ikke kan lufte hunden uten bånd.

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #20 Dato: 09 Maj , 2011, 15:18 »
Jeg kan 100% tilslutte mig Margrethes (Echo) indlæg - en hund kan sagtens leve et glimrende liv, selvom den luftes i snor. Vi har altid snor på vores, kort snor når vi går langs landevejen og lang flexline i skoven. Møder vi nogen i skoven, så kommer hundene på plads i kort line - netop fordi ikke alle elsker hunde lige så højt som vi selv gør.

Vi har en hundeskov i nærheden, men her kommer vi aldrig. Dels er vores tæve ikke særlig tolerant overfor andre tæver, dels forekommer det mig at der slet, slet ikke er styr på de hunde, som slippes løs her  >:(

Vores nabo - som heldigvis bor ca 500 m væk, har en ustyrlig jagthund som altid løber løs (grunden er ikke indhegnet). Går vi forbi på vejen, så farer den ud og forfølger os knurrende. Så den vej går vi aldrig  >:( Hundens ejer siger at vi "bare skal skælde den ud og sende den hjem" - goddag mand økseskaft! Den lufter også sig selv (og vildtet) i skoven bag deres hus, og jeg ved at skovejeren HAR advaret om at han skyder den, hvis han møder den i skoven. Jeg hader virkelig sådan nogle hundeejere, det er SÅ uanstændig opførsel - og det smitter af på alle os ansvarlige hundeejere.

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #21 Dato: 09 Maj , 2011, 15:32 »
hm... undersøg nu liiiiige om damen også rent faktisk har ret i at din hund ikke må være løs pågældende sted. Der er nemlig mange der fuldstændig har misforstået den nye hundelov og tror at ALLE hunde skal være i snor ALLE steder. Rent faktisk må man jo gerne have sin hund løs fx i villakvarterene i en mindre by medmindre, der er lokale vedtagter der påbyder at man har den i snor. Såfremt man har den under fuld kontrol og ikke tilhører en af de 13 forbudte racer.
Jeg har selv en hund jeg ALTID har i snor fordi jeg ved hun stryger afsted på jagt bare den mindste mulighed byder sig. Min anden hund VED jeg at jeg kan kalde til mig uanset om det er mennesker, cykler, biler, andre hunde eller katte vi møder og så passere dem fri ved fod. Så han er faktisk kun i snor i skoven og langs hovedvejen (og andre steder hvor han nu skal være i snor). Rigtig mange kommentere faktisk at det er vel nok nogle lydige hunde jeg har (de skulle bare vide hvad der ville ske hvis jeg slap Daffy og hun så en kat :o). Jeg anser mig selv for en ansvarlig og samvittighedsfuld hundeejer. Jeg samler altid op efter hundene og sørger for at de ikke genere nogen. Alligevel oplever jeg også en stigende grad af intolerance. Der er fx en enkelt dame der kan finde på at slå vinduet op og råbe op om at der er forbudt at have hunden løs osv osv. Ingen af mine hunde har nogensinde generet hende. Damen har selv en stor kat som jeg fra mit stuevindue kan iagtage jage fugle på marken, men det er åbenbart noget andet.... Jeg er bestyrelsesmedlem i en DcH afdeling og her oplever vi også at det bliver sværere og sværere at finde arealer at træne på og arealer til vores konkurrencer simpelthen fordi det er hunde vi har at gøre med. Men helt ærligt det er jo netop hunde som der er styr på og fx på spor er de jo i snor hele tiden.
Mon ikke medierne med deres hysteri om 'farlige hunde' har en stor del af skylden for at man efterhånden føler sig som småkriminel blot fordi man har hund.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline KEW

• Bruger
« Svar #22 Dato: 09 Maj , 2011, 17:15 »
@ bettina30
Til dels vil jeg sige. Jeg gider ikke folks møgkræ komme blæse og hopper op ad mig. Og ejeren siger ; bare rolig den gør ikke noget!
Nej MEN det gør jeg str. 45 et vis sted. Så kan den lære det og ejeren får en overhaling de sent glemmer.
Det viser mig man ikke har en skid styr på sin hund eller opdragelsen.

Jeg har på et tidspunkt mellem skrydstrup og toftlund været tæt på at klippe en hund men nåde at få stoppet inden. Denne selvmordskandidat af en lapper rendte med sin søster rundt ved vej og naboer. Så jeg korte ind til nærmeste hus og spurgte om det var deres hvilket den unge pige ja til.
Stille og roligt spurgte jeg hende om hun kunne lide sin hund om ikke det er trist arv skulle ud og samle sin hund evt. Køre til dyrlæge med ens dejlige vapper og få den aflivet fordi der ingen vej var tilbage fordi man ikke kunne finde ud af at holde hunde inde på matriklen.
Og hvordan ville hun have det vis der var en der måtte lave en undvigemanøvre og enten slog sig selv ihjel eller en modkørende...
Hun blev sgu helt ked af det og jeg kunne se der skulle ikke siges mere så ville hun sgu hyle.
Tror ikke folk tænker over de konsekvenser det kan få ved ikke at forstå dyret og de instinkter der driver det.
Jeg har selv bøffet den med en han vi havde som jeg havde "100%" kontrol over lige indtil den sad i struben på en anden.(der skete intet kun en magt demonstration)
En stor hvalp jeg kunne se ville lege men min hund tolkede anderledes.
Og jeg er opvokset med schæferkennel og har hørt alt om hvor farlige og bidske de er...
HAH! Idag er jeg glad for de folk der aldrig skulle have hund har slået sig på alle de blandingshunde og kamphunde så slipper schæferhund da for flere overskrifter
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Susanne

• Gæst
« Svar #23 Dato: 09 Maj , 2011, 18:10 »
Vi havde besøg af naboens to hunde i lørdags.

Vi var ikke hjemme, men blev ringet op af en anden nabo, som havde hørt tumult og hønseskræppen - og som heldigvis skyndte sig over i vores have.

Hun nåede lige at se hundene forsvinde over til sig selv - den ene havde munden fyldt med fjer.

Hun og hendes mand begyndte nu på den store eftersøgning.

De fandt min spættede maranhøne under en trailer. Hårdt såret - halen er helt væk, og hun har dybe bidsår på begge sider af ryggen. Hun kontaktede mig pr tlf og spurgte om de skulle aflive den, men jeg bad dem om at bære hende ind i hønsehuset i håb om at hun kan komme sig.

De to sorte maranhøner var uskadte og de blev fundet. Den ene ude i grøften, den anden under en bil på vores grund.

Hanen var så forskræmt, at han først kom frem om aftenen, og han har ikke forladt hønsehuset siden.

Det er ikke første gang, hundene har været på besøg. For ca en måned siden løb den ene hund ind gennem den åbne dør til hønsegården og videre ind i hønsehuset gennem lemmen. Det var tusmørkt, og hønsene havde netop sat sig på pind. Hunden fik dem skræmt fra vid og sans - fjer, høns og spåner fløj mellem hinanden. Heldig vis var vi hjemme og fik hunden jaget hjem igen.

Jeg har nu talt med pågældende nabo, som har lovet at tøjre den hund, der fører an. Iøvrigt er de helt fredelige, siger han. Han er dog helt enig i, at hans hunde ikke skal jagte hønsene.

Jeg synes det er et rigtig svært dilemma.

Jeg ved ikke om hundene kommer igen. Hvis de gør, kan vi sagtens rette henvendelse til politiet, men jeg har utrolig svært ved at melde en nabo. Jeg vil nok vælge at tale med ham igen - og ellers holde hønsene indespærret indtil jeg er sikker på, at han gør, hvad han kan for at løse problemet.

(men hold da op, hvor ville jeg ønske at vi ikke havde problemet  >:( )

« Senest Redigeret: 09 Maj , 2011, 18:12 Fra Susanne »

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #24 Dato: 09 Maj , 2011, 21:20 »
Hvordan går det med den spættede, Susanne?
Jeg synes, det er rigtig træls med den slags, jeg har også nogle gange haft uønsket besøg af hunde og katte her, det har kostet både voksne dyr og kyllinger.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #25 Dato: 10 Maj , 2011, 08:10 »
Ja, det er en rigtig træls oplevelse  >:(

Den spættede har kødsår på begge sider af ryggen - den bagerste del. Især den ene side er medtaget. Det er svært at se, hvor dybt, der er bidt.

Dens hale er desuden væk, og der er ret meget bart,  mørk/blodigt skind.

Den har sovet på gulvet - kan endnu ikke hoppe op på pinden.

Jeg håber, den undgår infektioner og at den kommer sig.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #26 Dato: 10 Maj , 2011, 09:01 »
Har du måske noget penicillinpulver du kan drysse med?
Jeg *k for hende.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #27 Dato: 10 Maj , 2011, 09:47 »
@Susanne
Inden du melder din nabo, hvad jeg godt kan forstå du ikke lige springer til, så fortæl ham at prisen på dine svlshøns er et sted mellem 250 og 500 kroner stykket, det hjalp en del på Søde Cæsars besøg i min have, og så kan du jo passende fortælle ham at du næste gang vil melde ham, da du ikke kun mister penge, men også næste års avl når hønsene bliver så stressede, for slet ikke at tale om skadede.
Alt kan siges i et pænt tonefald, så han ikke kan komme med modargumenter
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Susanne

• Gæst
« Svar #28 Dato: 10 Maj , 2011, 11:52 »
Du har helt ret, Ina  /o

Godt indspark!

Susanne

• Gæst
« Svar #29 Dato: 10 Maj , 2011, 18:29 »
Og Marianne:

Tak for  *k

Jeg har ikke noget penicillnpulver. Jeg har overvejet dyrlægen, men jeg ser lige tiden an. Et godtnok i syv sind lige nu.