Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal vi melde hinanden?  (Læst 3225 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

• Gæst
Skal vi melde hinanden?
« Dato: 05 Maj , 2011, 18:41 »
Vi har jo lige haft en tråd om katte og regler, nu har jeg lige brug for at "læsse hunde af".
Er det kun mig, eller er mennesker generelt ved at blive mere og mere snæversynede og intolerante?
Jeg ved godt, at det er et emne der nok får folk op "i det røde felt". Det er på ingen måde hensigten, men jeg går og er rigtig ærgelig for tiden. Det drejer sig om den nye hundelov.
Det er ærgeligt for hunde, at de ikke må løbe uden snor mere. Jeg mener selv, at vi altid har været meget hensynsfulde hundeejere. Vi har altid samlet op efter vores hunde. Vi har altid taget vores hunde i snor, når vi har mødt andre mennesker som dyr. Vi har ikke haft nogle episoder i vores by, hvor der har været overfald af nogen slags hvor hunde har været involveret.
Idag blev min mand stoppet af en kvinde, som fortalte at hun fra hendes vindue har set at vores hunde render løs, når vi er ude at gå med dem. Hun vil nu anmelde os, så vi kan få en bøde. Det skal siges, at det ikke var med vred mine, og at det ikke blot gælder os og vores hunde. Det er blot en generel holdning hun har :-\.
Det er korrekt, at vores hunde løber løs, når vi er kommet "ud af byen". Og det er under de beskrevne forhold. Derfor er det ærgeligt, for jeg ved hun har ret til det. Det er ikke fordi jeg er vred over at få en bøde, det er jo nok helt på sin plads (hvis diverse myndigheder har tid og overskud til dette ;)) Det er mere tanken om, at hvis vi skal indrette os under reglerne, så synes jeg det bliver dyrplageri, at have hunde som vores (det er labrador-bl.). Det vil blive umuligt, at kunne motionere dem nok, blot ved at gå med dem i snor. Jeg mener, de har brug for at kunne bruge deres krop og sanser mere frit, end jeg kan tilbyde dem i snor. Derfor vil alternativet være aflivning, og det synes jeg også vil være rigtigt trist for os som familie, og for ellers sunde hunde.
Dette er ikke for at skabe en diskution, men nok blot mere et hjertesuk :-[  Hav en god weekend lige om lidt! ;D
« Senest Redigeret: 05 Maj , 2011, 21:22 Fra AnetteJ »

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
Sv: Skal vi melde hinanden?
« Svar #1 Dato: 05 Maj , 2011, 18:51 »
Mon ikke der bør foreslås en slags "hundepark" eller "-areal", på eget ansvar så?  :)
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #2 Dato: 05 Maj , 2011, 19:01 »
Jeg syntes at det er at gå i små sko, hunde skal have lov at bevæge sig uden snor.
Vi har så godt nok mange hundeskove her i området, men det er jo ikke alle hunde der kan med andre.
Håber da ikke at der bliver ballade med hende  *t
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 Maj , 2011, 19:03 »
Det lyder som om, at I er nogle ansvarsbevidste mennesker. Jeg syntes det er synd for Jer og jeres hunde og jeg er sikker på, at det ikke var lovens hensigt at ramme ordentlige folk som Jer. Desværre bliver der, i desparation fra den lovgivende magt, besluttet nogle paniklove, som rammer ellers anstændige mennesker. Tænk også her på den unge mand, der fik ødelagt sin karriere mulighed i politiet fordi han havde en lille kniv med hjem i bilen. Kniven blev brugt på hans arbejde på en tank eller netto (kan ikke lige huske hvor) til at skære papkasser op med.

Er selv lige blevet ramt af lignende uretfærdighed, som har kostet mig en bøde på 60.000 kr.!!! Hmm

så medfølelse herfra - mest pga det uretfærdige i det. Den som har fået sit barns ansigt lemlæstet af en bidsk hund, ser nok anderledes på det.  
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 05 Maj , 2011, 20:43 »
Der er desværre en tendens til at der skal findes laveste fællesnævner overhovedet. Fordi nogle mennesker ikke kan finde ud at begrænse deres hunde på en tilstrækkelig ordenlig måde, så skal det gå ud over alle de ansvarlige. Det værste er næsten at reglerne jo ikke virker på dem som virkelig generer. De er fløjtende ligeglade..

Det er det samme med høns. Fordi et par ganske få ikke kan finde ud af at holde hanen inde om morgenen, så skal der laves regler om forbud som rammer alle dem som sagtens kan finde ud af det.

Men tag lige og spørg hende om hun nu er helt sikker på at hun overholder alle regler selv... Når det nu er en generel holdning...

Ikke noget med at lade bilen gå i tomgang.
Ikke noget med at parkere på fortovet
Ikke noget med at brænde have-affald af
Ikke noget med at lade katte gå løse så de kan gå ind til naboen
Ikke noget med at putte metal, glas, papir osv. i dagrenovationen.

Der er næsten uendelig mange regler og det er faktisk umuligt at overholde dem alle selv..
Det kan være at det kan få hende til at indse at man kun skal anmelde hvis det virkelig generer og ikke bare fordi man kan.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 05 Maj , 2011, 21:15 »
mit svar ville nok være og gi damen min adresse og derudover gi hende en silent treatment. sådanne mennesker er tit udenfor pædagogisk rækkevidde og fortjener ikke og blive skænket en tanke. hverken venlig eller fjendsk. jeg ville slet ikke bekymre mig et sekund over sådan en, men måske ud af øjenkrogen holde øje med at alt vedrørende hende er 100%korrekt
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

frida

• Gæst
« Svar #6 Dato: 06 Maj , 2011, 06:51 »
Jeg kan godt forstå mennesker er bange for hunde.
Jeg læste et læserbrev engang, hvor en netop skrev om løsgående hunde. Hun var klar over, at folks hunde som regel ikke var glubske bæster. Et standardsvar hun ofte fik fra løsgående hundes ejere var "den gør ikke noget". Til det kunne hun så rigtigt svare; "jo, den gør. Den gør mig vildt bange". Det synes jeg er så rigtigt. Selvom jeg har jordens sjoveste hunde, ved jeg godt, at de kan virke overvældende på andre mennesker, når de kommer "tonsene" ud over stepperne :D. Derfor ved jeg, at andre ikke nødvendigvis, synes de er lige så søde, som jeg mener de er. Nogle kan også have nogle triste oplevelser med bidoplevelser osv. Derfor tager vi dem også altid i snor, når vi møder mennesker (eller dyr).

En hundeskov er jo en rigtig god ide. Hvis vi skal i hundeskov, skal vi køre mellem 20 og 30 kilometer, for at komme i den nærmeste skov. Det ville slet ikke fungere i vores hverdag, hverken økonomisk, praktisk eller tidsmæssigt. Der er derfor vi nu overvejer aflivning af vores raske hunde. Men i de første omgange, må vi jo betale evt. bøder. Vi har vel opsparing til et par gange, men der bliver jo en økonomisk "stopklods" på et tidspunkt ;)

Jeg har nu sovet på min ærgelse. Livet giver ærgelser og skuffelser indimellem, og nu må vi se hvor mange ressourcer myndigheder kan have til at uddele bøder ;D. Min holdning er stadig, at mine hunde ikke skal udsættes for kun at opleve verden i snor. Men mon ikke der kommer et brat fald i antallet af hunde (og katte) fremover? Vi er ihvertfald sikker på, at vi ikke skal have hunde eller katte i fremtiden.

Men det gav en lettelse at få skrevet mine tanker ned, og læse jeres kommentarer.
Nu har jeg snart weekend ;D Kan I alle have en fantastisk weekend /o

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 Maj , 2011, 07:14 »
Du må også have en fantastisk weekend - forhåbentlig med løse hunde!

Tror ikke, jeg kan tilføje debatten noget, de andre ikke har sagt, men hvor er det dog trist, at den dame har set sig ond på jer. Det handler jo nok mere, om en indestængt og ond i sulet dame, som har fundet nogen, hun kan være efter, end om, hvordan dine hunde er. Desværre.

frida

• Gæst
« Svar #8 Dato: 06 Maj , 2011, 07:19 »
Det skal lige tilføjes, at kvinden ikke var specielt vred på os :). Det virkede snarere som at hun ville være venlig mod os, ved at oplyse om hendes ret til at melde os ;D Hun vil melde alle med løse hunde. Håber da ikke hun også har et liv med job og familie der skal passes ;) for så kan hun nemt risikere at blive lidt småstresset ::)

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 06 Maj , 2011, 07:32 »
Jeg er rystet.

Syntes blot i skal fortsætte som i gør, tror ikke ordenmageten har resoucer til at skal være efter alle os, som lufter vores hunde uden snor.
Har selv tre hunde, som jeg kan føre uden snor de er opdraget til at gå ved fod og blive hos mig uanset hvad. Har dog altid snor i lommen, som jeg giver dem på og sætter dem ned når der kommer andre gående. Men på grønne områder hvor der ikke er andre, træner jeg dem og lader dem løbe frit, dog under opsyn, så de kan kaldes hjem, hvis  der kommer andre.
Er slet ikke til hundeskove, da jeg ikke ønsker mine hunde skal blæse rundt og lege fede kaniner med andre hunde.
Så jeg ser også frem til masser af bøder  ;)

God weekend.. kan du evt smide et link til den nye latterlige regel?
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Tskoglund

• Bruger
« Svar #10 Dato: 06 Maj , 2011, 07:41 »
Ja jeg gør nu også som jeg plejer,min Pippingu løber stadig løs på visse arealer,ligesom alle de andre hunde her i byen.
Og jeg tager hende selvfølgelig i snor,hvis der er andre mennesker,eller hunde i snor.

Mon ikke det mest irriterende ved hunde,trods alt er deres efterladenskaber!

Tine
Hønseløs,men skruk
0,1 hund
3,3 katte
0,1 barn
1,0 Bjørn(mand)

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 Maj , 2011, 08:32 »
Har folk ikke andet at tage sig til, SUK  ???
HVAD ER DET FOR EN STIKKERSTAT VI LEVER I ???
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Tinse

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 06 Maj , 2011, 09:18 »
jeg må tilstå at jeg har selv henvent mig til vores landbetjent pga. naboens 3 hunde, som løber frit over ALT og det iriterer mig noget så gevaltigt, også fordi at de skider over alt, og jeg vil ikke gå og gøre rent efter andres hunde.

Men det med at folk som er ude at gå med deres hund og de ikke er i snor, så længe de har 200% styr over deres hund og den lystre så snart de siger noget, det er da et herligt syn som jeg da nødigt vil undvære vi bor på landet og herude skal de også have lov til at gå uden snor  :)

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #13 Dato: 06 Maj , 2011, 09:29 »
Jeg er glad for at jeg bor i et område, hvor jeg har mulighed for at motionere mine hunde sikkert.
Jeg har indhegnet vores have og mine to hunde går ALDRIG frit rundt udenfor grunden. Når jeg går med dem, hvor der kan komme andre mennesker, har de snor på, men når jeg kommer ned i engen med den lille skov, så for de lov til at tumle rundt uden.  ;D
Eftersom både engen og skoven er privatejede, og jeg ved, at der ikke er andre som benytter området til hundeluftning, så har jeg det fint med det og desuden har jeg tilladelse til det fra ejeren.

Uha.....nu får jeg sikkert hug  ::)

Men jeg forstår egentlig loven ganske udemærket, for der er alt for mange klaphatte, der render rundt med hunde, som ikke har skyggen af ordentlig opdragelse og som de overhovedet ikke kan kalde til sig  /1
Og der bare så mange mennesker, som er virkelig bange for hunde og rigtig mange, der er blevet bidt og det er helt uacceptabelt  /d
Så set i lyset af alle de skrækhistorier med grimme hundeoverfald på både børn og voksne, så synes jeg at loven er berettiget.

Et eller andet sted synes jeg faktisk, at det var fint at hun henvendte sig på en pæn måde og gjorde opmærksom på, at hun ville melde hvis hunden gik løs, for så har ejeren da en mulighed for at sørge for at det ikke sker igen og dermed undgå bøden  /o

Det med at gå med hunden i snor, er et stærkt signal til andre om at man er en ansvarsbevidst hundeejer !

Jeg kunne godt nok aldrig drømme om at melde en hundeejer, når hunden slet ikke har gjort noget andet end at gå frit sammen med ejeren, men ville (og har gjort) melde en spritbilist i samme sekund som han starter bilen, selvom der ikke er sket noget endnu !!
Så jeg er altså en stikker  :o

Og helt ærligt, der findes altså ikke noget mere irriterende end at gå med sin hund og så kommer der er køter rendende, som ejeren overhovedet ikke kan kalde til sig og MIN hund bliver bidt ! Og så oveni siger pågældende hundeejer: "den gør ikke noget. Hov, nå, den plejer altså ikke at bide"  <B

Undskyld til alle dem, som jeg træder over tæerne med dette indlæg, men der er jo altså desværre en ret god grund til at der findes en hundelov.....og den må vi som hundeejere rette os efter !
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 06 Maj , 2011, 09:33 »
ENIG, men nu var historien jo en anden. Den handler jo om en kvinde der ikke er blevet generet, men kræver sin ret iflg. loven.
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.