Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gamle æg?  (Læst 3145 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raknes

• Passiv bruger
  • Her er det mig, der bygger rede
Gamle æg?
« Dato: 04 Maj , 2011, 10:33 »
I går var jeg inde hos mine perlehøns og bag Wegnersofaen, som de sidder på, lå 16 æg ikke i en rede bare sådan som perler lægger æg, et hist og et pist. Kan man mon hitte ud af om de er for gamle til at ruge ud? Jeg har lyst dem og der er ingen synlig luftlomme ellers ser de ud som normale æg.
Mvh
Helle, Møn
10 perlehøns, 2 Welsh cobs/ponier, 2 pintoer, 5 islændere, 1 grand danoisetæve, 2 new foundlandtæver, 1 norsk skovkat og deres 2 årige 3 ungkatte,- avlet med en mønsk landkat.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Gamle æg?
« Svar #1 Dato: 04 Maj , 2011, 10:34 »
Prøv  ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline fru Andersen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 04 Maj , 2011, 10:42 »
Wegnersofaen ???

Det må vist uddybes  ;D
Med venlig hilsen
Lene

Offline Raknes

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Maj , 2011, 10:51 »
Wegnersofaen blev sat ud i stalden i vinter da jeg var træt af den. Og så kom hønsene og jeg gad ikke fjerne sofaen, de har kun skidt lidt på den og hynderne er pakket pænt ind og ligger på loftet, jægergrøn uldbetræk. Så hvis der er interesse for en snobbesofa evt. med sofabord til(også Wegner) så giv et bud:-).
Mvh
Helle
PS æggene kommer i rugemaskinen når andeæggene fra den 9.april er klækkede, så de må da godt skynde sig lidt ud de der moskusællinger........
10 perlehøns, 2 Welsh cobs/ponier, 2 pintoer, 5 islændere, 1 grand danoisetæve, 2 new foundlandtæver, 1 norsk skovkat og deres 2 årige 3 ungkatte,- avlet med en mønsk landkat.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 04 Maj , 2011, 12:57 »
Du kan tage en skål med vand og blande en god håndfuld salt i, rør til det er opløst, og læg så æggene i.
Hvis de lægger sig på siden er de fint friske, hvis de står op med den buttede ende op, er de ved at være noget gamle, hvis de flyder, dur de ikke.
Så er der alle mulige placeringer ind i mellem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Raknes

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 Maj , 2011, 16:52 »
Hej Marianne
tusind tak for de kloge ord! Jeg har netop udført prøven, kun et enkelt æg viste et meget lille tegn på at ville ændre retning. Og så havde jeg tilfældigvis tre gamle andeæg(jamen, man ved jo aldrig, hvornår man får brug for et råddent æg, vel?) Og de flød ganske rigtigt med den buttede ende oppe i vandskorpen.Og et par købeæg blev også testet, de lå heldigvis på bunden. Så nu vil jeg gerne vide hvordan man kan lokke ællinger ud af deres skalller, så rugemaskinen kan blive ledig til mine perleæg ;D
Mth
Helle på Møn