Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En virkelig rørende historie om cirkuselefanter  (Læst 1534 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
En virkelig rørende historie om cirkuselefanter
« Dato: 29 April , 2011, 12:24 »
Som barn elskede jeg cirkus fordi der var så mange dyr der optrådte. Sad klistret til skærmen, når de store forestillinger fra Barnum og Barnum blev vist.

Lidet tænkte jeg på, at de elefanter der optrådte var fanget i vild tilstand i Asien og skibet til USA. Ofte var det bare små kalve, brutalt fjernet fra deres mødre. Dette foregik meget i 60erne.

Senere som voksen syntes jeg det var noget pjat at der ikke længere måtte være vilde dyr. I dag mener jeg, at der slet ikke bør være dyr der optræder.

For ikke så længe siden var der historien om elefanten Anne, som hele sit lange liv kun havde stået i lænker, lige bortset fra når hun optrådte, slået mishandlet, nu gigtsvag og alligevel stadigvæk ikke enten aflivet eller sat på pension, mewn med de daglige tæsk. I dag er hun for ringe til at flytte til dette plejehjem for gamle udslidte elefanter, selvom de har tilbudt hende plads.

På et andet forum stødte jeg på denne meget rørende video og vil her vise den til dem der gider se den.Om to elefanter der mødes igen efter 25 år. Den ene var lille da den ankom til cirkus og kan kende den anden som den havde knyttet sig til dengang.

http://www.dogwork.com/relp8/

http://www.elephants.com/shirley/shirleyBio.php

Her er historien om de to invaliderede dyr.

http://www.pbs.org/wnet/nature/bestofnature/update.html

Måske er det pladderfølsomhed, men jeg fik det bare så skidt over det, man har budt disse dyr i alle de mange, mange år og som vi ved stadigvæk finder sted i visse dele af verden.

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 29 April , 2011, 12:29 Fra GKV »

Offline Diana

• Passiv bruger
Sv: En virkelig rørende historie om cirkuselefanter
« Svar #1 Dato: 29 April , 2011, 12:36 »
det er skrækkeligt, men det gælder jo desværre ikke kun elefanter. syntes det gælder alle vilde dyr eller bare dyr generalt folk skal ikke holde dem, hvis ikke de kan tage de bedste vare på dem. det er min mening. man burde ligesom så meget andet kræve at folk som holder sådanne dyr skal igennem et intentsivt kursus, der gør dem lidt mere kompetente. og hvis ikke de kan klare det skal de forbydes at holde dyr.
Mvh. Diana Brandt Andreasen

0,1 lavendelblå araucana
0,6 hvide italienere
0,1 kobberfarvet maran
0,3 Orpington

på vej: 0,1 blanding araucana/maran
mangler en ny kobber maran hane, han SKAL være 1år.. måske en høne eller 2 dertil ikke noget krav. ASAP...

karina dj

• Gæst
« Svar #2 Dato: 29 April , 2011, 12:46 »
Ja de cirkusdyr altså... og så elefanter!  :-[

Meget fin video, meget rørende!

Offline Lolland

• Passiv bruger
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
« Svar #3 Dato: 29 April , 2011, 12:51 »
Som barn, når jeg kom i cirkus, kan jeg huske, jeg altid kikkede på elefanternes øjne, og spurgte  min mor, hvorfor de så så bedrøvede ud. Jeg har mange gange tudet over den måde, mennesker behandler dyr på for at tjene penge.
Kan huske jeg så en bjørn optræde da jeg var helt lille, og jeg tænkte hvis dyr kunne græde, så ville denne bjørn græde.
Det samme syntes jeg om zoo. Dyrene har det i dag rimeligt godt, men stadig i min verden alt, alt for lidt plads.
Knuthenborg park, er det som kommer nærmest, hvis man skal holde vilde dyr i fangeskab. Der har jeg aldrig haft dårlig fornemmelse i maven, når jeg er kørt ud af porten.
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #4 Dato: 29 April , 2011, 14:05 »
 :'(
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 29 April , 2011, 14:40 »
ihhhh dog  /d stakkels kloge dyr
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 April , 2011, 23:22 »
på grund af dyrene i Cirkus går jeg ikke der.. ej hellere mine børn... selv om man siger de har det godt og man passer på dem.
Måske hysterisk holdning - men har besluttet det siden teenageårene, og er stadig lidt ked af når cirkus kommer til byen med alle de stakkels dyr.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 30 April , 2011, 07:39 »
Sikke dog en historie, tak fordi du delte med os andre, Gunni. *l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 30 April , 2011, 20:43 »
Jeg ved ikke hvorfor vi mennesker skal have patent på følelser ?

Jeg læste faktisk en artikel i BT om dyr, vilde som tamme, som havde reddet menneske- og andres dyrs liv. Endda selvom de selv kunne være kommet i livsfare.

Jeg tror helt sikkert at dyr er i stand til at tænke, tale sammen og have forskellige føleleser.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

• Gæst
« Svar #9 Dato: 01 Maj , 2011, 12:44 »
Jeg sad lige og søgte på Anne, cirkuselefanten som blev slået så mange gange om som stod lænket det meste af tiden. Hun var jo tilbudt at komme til Texas men turen var for lang. I stedet er der nu sket det glædelige, at her i begyndelsen af April er hun kommet til en safaripark i England.

Hvorfor er jeg interesseret i det? Jo, disse dyr lever lige så længe som os mennesker, med alderen får de gigt og deres afsavn værer årtier, hvilket er rystende at tænke på.

Heldigvis er der bred offentlig enighed om, at det skal forbydes at have vilde dyr i cirkusså mon ikke en dag det bliver helt forbudt alle steder, vi kan da håbe.

http://www.guardian.co.uk/world/2011/mar/31/abused-bobby-roberts-circus-elephant

http://www.longleat.co.uk/news/anne_the_elephant_2

VH Gunni.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #10 Dato: 01 Maj , 2011, 22:18 »
UUHHHH sidder tilbage med en forpustet følelse i maven og kvalme over at nogle mennesker kan være så kolde og lede. /1 /1 /1 /1 /1 /1 /1 /1 /1 /1 /1

Dejligt at se filmen af hende i sandet bagefter....... Nøj mit hjerte kan bløde  :'( :'(