Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusænder og æg  (Læst 3500 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bennetzen

• Passiv bruger
  • //Blessed are the cheesemakers
Moskusænder og æg
« Dato: 27 April , 2011, 14:22 »
Hvor længe kan sådan nogle æg ligge ude i sol og blæst, før de er kassable?

Mine 3 andepiger lægger lystigt æg, 3 forskellige steder, dog rokerer de, så det er ikke samme pige der lægger samme stede hver dag.
Nogle af æggene er ved at være en måned gamle, men ingen af pigerne ser ud til at ville begynde at ruge.

Den ene af rederne er også ved at være lidt ulækker, her er der tydeligt en af pigerne der besørger oven i æggene, men jeg kan vel ikke vaske æggene?

Min egen Rcom kan klare 12 æg, den er godt igang, senere i dag fylder jeg en gammel Therbo, men der bliver snildt 20 - 25 æg som jeg ikke har plads til at ruge ud..

Mvh

Jesper
350 l selskabsakvarie m. guppier, sværddragere, maller, neonfisk samt 1 stk. Ildhale Labeo, 1 hustru, 0.1 Yorkshire terrier, 0.1 Schæfer og 2,1 børn

Offline morAnna

• Passiv bruger
Sv: Moskusænder og æg
« Svar #1 Dato: 27 April , 2011, 15:13 »
hmmm godt spørgsmål, hvis jeg var dig så har jeg kasseret de æg der bliver lagt i  "toilet reden", det kan ikke svare sig at smide de æg i maskinen du kan alligevel ikke vaske alt skidtet af uden at skrubbe dem, der er garanteret noget tørt skidt på dem.
Jeg vil gætte at 25-30 dage er ikke for længe for andeæg at ligge ude inden andemor beslutter at sætte sig på den. måske akn du skrive dato på nyeste æg og senere evt. overflytte dem i maskinen...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline MetteE

• Passiv bruger
  • Mine kyller
« Svar #2 Dato: 08 Maj , 2011, 12:21 »
Hej

Hvor længe giver du dine æg i din R-com.
og ved hvilken temp og fugtighed?

Mine æg er det hul i men de kommer ikke ud af æggene, der har de nu ligget i 2 dage...........mon der kommer ud?

Mette
1,2 kæmpe jersey, 1,3 Brahma 0,4 Tågerup speciel, 1,1 Berberi 0,1 moskus.

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 Maj , 2011, 18:18 »
Moskus er så fantastiske til at ruge,så hvorfor bruge maskinen,vent lidt og se så starter de vil jeg mene.Mine moskow er så produktive som rotter næsten der vælter ællinger ud af rederne sommetider 18 til 25 af gangen.
Pt tror jeg at vi har 150 små de er bare så yndige,specielt når de går med mor.

VH Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline MetteE

• Passiv bruger
  • Mine kyller
« Svar #4 Dato: 09 Maj , 2011, 22:21 »
Mine moskus ruger såment godt, men de første æg tog jeg fra til rugemaskinen pga. vejret.

Jeg kan så informerer om at de er begyndt at komme ud af æggen her på 37. dag, og der har været hul i den siden 34. dag, så jeg er godt nok blevet meget klogere på udrugning af disse æg.

Først et hul, så vente i 48 timer så et hul til og derefter begynder de at komme ud. Så næste gang hæver jeg først fugtigheden når det første hul er kommet i ægget.

Mette
1,2 kæmpe jersey, 1,3 Brahma 0,4 Tågerup speciel, 1,1 Berberi 0,1 moskus.