Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fra gamle dage  (Læst 18937 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Fra gamle dage
« Dato: 24 April , 2011, 08:58 »
Jeg Elsker gamle bøger og blade om fjerkræ og jeg er lige pt. igang med nogle gamle "grønne Blade" fra 60érne.

Og her faldt jeg lige over denne artikel fra blad nr. 8 - 1965, som stadig dd. desværre stadig er aktuel.
« Senest Redigeret: 24 April , 2011, 09:00 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Fra gamle dage
« Svar #1 Dato: 24 April , 2011, 09:01 »
Fin artikel som altid vil være aktuel :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #2 Dato: 24 April , 2011, 12:01 »
 /o /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 28 April , 2011, 07:36 »
Ja desværre er der nogen, som har denne "mission" med brok og splid /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 April , 2011, 07:56 »
Skide god artikel - relevant som altid
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 07 Juni , 2011, 11:49 »
Min mor elsker at finde sjove ting i antikvariaternes rodeskuffer. Da jeg var hjemme i weekenden fik jeg en fantastisk lille bog.

W.A. Koch
Konsulent for foreningen for landkonomisk fjerkræavl.
HVORLEDES DRIVES PRAKTISK OG ØKONOMISK FJERKRÆAVL
I DE FORENEDE STATER OG KANADA?

Den er fra 1910, og aldeles morsom læsning.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 Juni , 2011, 19:55 »
Min mor elsker at finde sjove ting i antikvariaternes rodeskuffer. Da jeg var hjemme i weekenden fik jeg en fantastisk lille bog.

W.A. Koch
Konsulent for foreningen for landkonomisk fjerkræavl.
HVORLEDES DRIVES PRAKTISK OG ØKONOMISK FJERKRÆAVL
I DE FORENEDE STATER OG KANADA?

Den er fra 1910, og aldeles morsom læsning.

Hej.  Ved du hvor man kan finde denne bog - ud over måske en antivar?
mvh. Joan

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 07 Juni , 2011, 20:03 »
Aner det ikke, men den er hylemorsom.
Til gengæld kan man se at selv stordrifts-æggehøns havde fri adgang til grønne arealer, at RIR var så fremragende rugere og kyllingeførere at dem der havde dem ikke gad at bruge de nymodens kulfyrede rugemaskiner, og de virkelig store hønsehold havde negere eller polakker til at passe dyrene. Den årlige mængde æg var så heller ikke særlig stor, men så kunne man da fede hanekyllingerne op og få nogle barfodede bondetøser til at plukke dem inden de blev sendt på marked!  ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 08 Juni , 2011, 05:19 »
OK jeg leder efter den på nettet. Tak for oplysningen
mvh. Joan

GKV

• Gæst
« Svar #9 Dato: 08 Juni , 2011, 14:08 »
Ja desværre er der nogen, som har denne "mission" med brok og splid /d

Denne tråd blev oprettet umiddelbart efter, at der kørte en anden, hvori jeg bl.a. udtrykte lidt utilfredshed over måden man håndterer de nye racer og farver på.

Jeg håber ikke, at det betegnes som brok og skaben af splid.

Det er vel muligt, at kunne stille spørgsmål vedrørende de vedtagne regler uden at man partout får at vide, at man skal troppe op til alt, deltage i diverse arbejdsopgaver o.s.v., gør man ikke det kan man bare holde k...

Som et meget passivt medlem, set fra de to klubbers side som jeg er medlem af, bekymrer det mig da en lille smule, at jeg ikke kan ytre mig en smule negativt herinde med mindre jeg også yder noget på klubplan.

Der kræves meget af bestyrelsesmedlemmer og jeg tror vi alle incl. mig selv, er rigtigt glade for, at de vil påtage sig opgaverne, men det kræver altså også en del at lancere en ny race eller farve, for slet ikke at tale om, hvad det koster inden man er så langt.

Jeg udstillede og fik godkendt, så langt så godt, men det der undrede mig meget var, at jeg ikke på noget tidspunkt blev rådspurgt angående racen, jo jeg havde besøg af Willy, der gerne ville se girafferne, men det var så også det.

Nu er der en standard og mine dyr er afbildet, henholdsvis hane og høne, men ikke engang ejerskabet er nævnt under billederne ej heller fotografen. At racen blev godkendt for første gang i Skandinavien er åbenbart ikke noget særligt.

Nogen gange skal der bare så lidt til at gøre folk glade og give dem mod på at fortsætte, men det er som om det bare tages som en selvfølge, hvorefter alle kan deltage uden problemer.

Ret beset kunne jeg jo havet ladet være med at udstille dem, det er jo ligemegt om de er godkendt eller ej, hvis vi taler om at afsætte sine kyllinger.Jeg kan ikke se at de etablerede racer er af bedre kvalitet end dem der ikke er, der findes da en forfærdelig masse racehøns, der er udenfor standarden og som folk lysteligt avler på.Mange af kunderne foretrækker havehøns for de er så dejligt billige.

Den Engelske Araucana findes i 12 anerkendte farver, det er fuldstændigt uoverskueligt, at tænke på at få dem alle godkendt med de regler der er i dag.

I år har jeg lavet en del blå, sorte og tværstribede/perlegrå, forestil jer mængden af dyr der skal til for at leve op til at kunne udstille mindst 3.3.De tværstribede /perlegrå skal oven i købet udstilles tre år i træk, med mindre de i England ser at få den godkendt også. Jeg tror jeg opgiver det projekt, for regner jeg på det, så skal der mindst 10 dyr til af hver farve, d.v.s. 30 dyr af 50,-kr for at udstille på LU + katalog.

Så det kræver forståelse fra begge sider og anerkendelse af, at det er krævende at være bestyrelsesmedlem, men også at være opdrætter, hvis du vel at mærke vil noget med dit opdræt. Nyt avlsmateriale er ikke sådan lige til, at få fat i og når det lykkes ja, så er det ikke i den billige afdeling vi taler.

Ja, det var så lidt brok, igen, igen, men det er ikke ment som en egentlig kritik af de forskellige bestyrelsers arbejde, mere de indimellem tossede regler de finder på.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 08 Juni , 2011, 15:04 »
Hvis man avler med dyrene, så har man vel også flere end de min. 3,3 som der skal bruges til fremstilling og hvis de er godkendt i et andet land, så skal de kun fremstilles en gang,endda  med et lavt point krav.

Det kræver forøvrigt også meget plads overhovedet at avle med alle de 12 farver og det  er uanset om de skal udstilles/fremstilles eller ej.

At det løber op med udstillingsgebyrer, så koster det noget at udstille, hvad koster det f.eks ikke i tid og penge at fremstille en hest (papirer, transport, tilmeldinger osv) ??

Jeg synes det er okay regler, for så har vi andre også mulighed for at se hvad det er for racer/farver som kommer til Danmark.

At der ikke er så meget ros/interesse eller omtale, det er jo lidt trist. Men jeg synes Gunni, at det er godt gået at starte sin hønsekarriere med at importere og få godkendt en ny race. /o

Iøvrigt er artiklen ikke om regler men mere om dem som virkelig KUN ønsker brok og splid og ikke kommer med noget konstruktivt....og de findes desværre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 08 Juni , 2011, 15:05 »
Jeg er jo også en af dem, der forsøger at få nye racer anerkendt i DK. I har alle hørt om det lange seje træk med de gråstribede dværgmaraner, og også om de kobberfarvede, som jo heldigvis blev anerkendt i første forsøg.
Jeg betragter det som anerkendelse nok, at jeg får racen anerkendt, at jeg så også har været så heldig at få ærespræmier og blive Danmarksmester i æg er da bare helt fint. *y
Jeg blev også foreslået til hovedbestyrelsen i år, og kom ind som suppleant, så langt, så godt.
Jeg opdrætter høns, fordi det er sjovt, jeg prøver at få dem anerkendt fordi det er sjovt, jeg bruger rigtig meget tid og også en del penge på min hobby, men så længe det er sjovt, fortsætter jeg.
Den dag, jeg oplever det som en sur pligt at skulle stille med X antal dyr til en udstilling, er også den dag, jeg stopper.
Det er min hobby, og det må aldrig få lov til at blive noget, der gør mig ked af det.
Jeg kan godt dele din bekymring for de racer, der er anerkendte, og som kan blive "udvandede" til dyr, der næsten ikke kan genkendes som racen, fordi man beholder revl og krat, og de går videre som havehøns.
Jeg mener bestemt, havehøns har deres berettigelse, vi skal bare passe på, at vi beholder de gode dyr også.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #12 Dato: 08 Juni , 2011, 15:06 »
Lige et øjeblik.
Jeg har havehøns, og sælger havehøns, og jeg sælger dem ikke billigt.
dag gamle hos mig koster 35 kroner, og stiger med alderen, voksne dyr koster 100 og jeg lægger ikke folk blår i øjnene, de er uden ring kan ikke udstilles, og i år har en del af dem haft maran i sig, da jeg var i gang med et projekt, jeg nu har opgivet, så jeg ved udmærket godt hvad det koster af tid og omtanke at skabe nyt.
De fleste af mine dyr er af superkvalitet, og har fast fodring, og de der ikke har, er afkom af de der har.

Jeg er overbesvist om at ingen vil forvente af dig at du står på første række når der deles arbejdsopgaver ud i dine respektive klubber, og god og saglig kritik er ikke uvelkommen som jeg ser det.
Men konstant kritik over andres måde at gøre tingene på, er altså trættende, især hvis man ikke selv er en del af arbejdet.

Jeg ville som du være meget skuffet over ikke at være omtalt i forbindelse med en ny varitet i DK, det er uden diskution helt utilstedeligt. Hvis ikke man skønner på de der gør arbejdet så holder de op med at arbejde, og det er jo det samme der sker, når man hele tiden høre at," det er for dårligt" og "det er forkert", og ikke mindst" jeg ved bedre, jeg gider bare ikke vise det"

Anerkendelse af andres indsats er alfa og omega for at nytænkning kan sprede sig.
Held og lykke med din anerkendte varietet. /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

GKV

• Gæst
« Svar #13 Dato: 08 Juni , 2011, 15:58 »
At opdrætte høns er da sjovt!!! Jeg er bare så meget imod, at når først en race er blevet anerkendt og har fået sin standard, at så skal man videre med samtlige farver. En blå høne er sgu´da en blå høne, en sort, en hvid o.s.v. Det behøver man altså ikke 3.3 udstillingsegnede høns for at se. Det er blot, at gøre det meget mere besværligt for de nye racer end for de etablerede.

Jeg har fået en del sorte og hvide på mine "ægte" dyr, hvorfor så denne tvang med at de skal udstilles i 3.3.? Det betyder en pokkers masse haner, der skal opbevares indtil dec. måned, hvilket enhver ved ikke er helt så nemt.En masse høner som helst ikke skal gå sammen med hane, da de så bliver slidt og ikke er i kondition til at deltage.

Jeg er af den opfattelse, at er man opdrætter så skal der helst være en standard, indtil da er det bare en høne/hane, så derfor planlagde jeg, at jeg ville arbejde for, at få så mange af farverne godkendt som muligt.

De der har prøvet, at importere æg ved jo godt, at selvom du bestiller rigeligt, hvis du altså kan få nogle, er der sjældent særligt mange der bliver til kyllinger. Det gør jo ikke så meget, hvis blot det er fra en anerkendt race/farve herhjemme, for så kan det enkelte eksemplar der måske levede op til forventningerne jo udstilles. Er det nyopdræt så skal der bare rigtigt mange æg til og i mit tilfælde til 3£ stykket!

Jeg nærmer mig derhen, hvor jeg synes det er diskriminerende, at man helt bevist modarbejder nye tiltag, når det gælder om at opdrætte nye racer.

Jeg kan ikke se fidusen i det foretagende, hvis man kan komme med sine dyr i de andre farver og får en bedømmelse, enten den nu er god eller dårlig er det da et plus, dels for dommerne, som kan vænne sig til den, men i allerhøjste grad da for opdrætteren som kan få påpeget nogle fejl han/hun måske havde overset. Tilmed er der bedømmelse på burene så publikum også kan lære lidt.Jo før det kan ske jo bedre.

Jeg har ikke det fjerneste i mod havehøns, når blot de er sunde og raske sådan nogle har jeg selv og det er slet ikke det det handler om. Det handler om, at få andre farver godkendt som i forvejen er i den oprindelige standard og at de passer til standarden for den race de repræsenterer.Det synes jeg klubben skulle være den sidste til at modarbejde.

At begynde at sammenligne med udgifterne til heste og hunde er ikke realistisk, jeg har begge dele og jeg synes nu ikke det er så farligt at få et føl registreret, det koster nogenlunde det samme som en tur til LU med en vognfuld høns der skal godkendes  og så koster føllet jo lidt mere end en høne, vel at mærke, hvis du også her opfører dig som opdrætter og ikke hestehandler. ;D

VH Gunni.

Zoro

• Gæst
« Svar #14 Dato: 08 Juni , 2011, 18:50 »
Kære Gunni.

Du har fingeren på pulsen og har virkeligt forstået hvordan tingene hænger sammen, så fortsæt du kun med at give udtryk for din mening og holdning , som burde være til stede med racer og farve tegnings kombinationer, som allerede er standartiseret og anerkendt i  forvejen.

NB: Forslag : Vi kunne måske i stedet begynde at benytte den årlige Forum dag, til at lave en lille minie landsudstilling med en åben klasse, hvor vi fik dyrene bedømt af udenlandsk dommer, uden om D.F.f.R. samt med den standart som de allerede har i forvejen ??????

NB: Dommerne skal jeg nok være behjælpelig med at organisere til en evt. Forum udstillings dag.

Med Fjerkræ Sportslig Hilsen fra :

Jørn.

« Senest Redigeret: 09 Juni , 2011, 16:44 Fra Jørn Clevin »