Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide  (Læst 36501 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
De af jer, der kender mig og kommer i mit hønsehus, ved at standarden er OK, daglig rengøring og omsorg for hønsene.
Jeg tjekker rutinemæssigt for lus og blodmider, og lagde for nogle uger siden mærke til at nogle af mine høns var meget støvede i fjerene nedenfor kloakken. Den bedste måde jeg kan beskrive det på er, at de virkede som om støv var "pakket" ind i fjerene.
Jeg undrede mig da noget, men slog det lidt hen og tænkte at de nok havde været rigtig i gang med at støvbade ovenpå den lange vinter, især da fordi det ikke gjaldt alle hønsene.
Jeg holdt løbende øje, og gik dem særlig grundigt igennem, da to af pigerne skulle flytte hjemmefra. Jeg kontaktede deres nye "mor" og fortalte om min bekymring, og det endte faktisk med at jeg (endelig) kunne se nogle bitte bittesmå prikker, der pilede rundt inde på huden. De var ikke større end et punktum.
Så jeg kontaktede køber og sagde, at vi lige måtte vente, til jeg fik styr på utøjet.

Men altså den nordiske fuglemide bor hele sit liv på hønsene, man kan få den fra de vilde fugle, det er ikke alle dyr i samme rum, der bliver angrebet.
Angreb ses især ved at hønsene virker utrolig støvede, og da livscyklus for miderne er på 4-7 døgn, kan man hurtigt få et ret massivt angreb. Miderne er lynhurtige, og kravler også over på mennesker, hvor de også kan bide og give kløe.
Støvet ligner almindelig jordstøv.
Miderne trives i modsætning til blodmider bedst i den kolde årstid.
I modsætning til blodmider kan den nordiske mide ikke overleve i længere tid i et tomt hønsehus, højst en måned.
Jeg behandlede mine med Frontline i nakken, tre dage senere gav jeg dem staldchok og igen fire dage efter.
Jeg tømte alle redekasser, gjorde dem rene, sprayede dem med staldchok, lod dem tørre, så fik de det sædvanlige drys Stalosan og friske spåner. Jeg har kun gjort redekasserne rene én gang.
Det er ca. to uger siden, at jeg behandlede sidste gang, og jeg har virkelig tjekket og dobbelttjekket mine høns mange gange, senest her til aften, og det ser ud til at jeg er sluppet af med miderne. Hønsene er fine i huden og der er ikke mere støv i fjerene.
Skulle jeg få et angreb en anden gang vil jeg ikke bruge Frontline, men udelukkende Staldchok.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #1 Dato: 22 April , 2011, 21:02 »
 <E fordi du videregiver din erfaring med de uønskede gæster.
 
*k for at du er kommet helt af med dem!
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #2 Dato: 22 April , 2011, 21:12 »
Aj, marianne, hvad farve har det kryb? Da jeg holdte min døde kylling i hænderne udvandrede der 8-10 bitte små lyse dyr fra hende og overpå mig! Syntes de var for små til at kunne være lus.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #3 Dato: 22 April , 2011, 21:31 »
Jeg skriver om det her, fordi det er sådan et lusket angreb, det virker bare som støv. Og miderne er lige så farlige for hønsene som blodmider, for de sidder jo der og suger deres blod.
Da jeg opdagede dem, havde jeg svært ved at finde materiale om dem, jeg kunne finde lidt på engelsk.
De er heldigvis ikke så besværlige at slippe af med som blodmider, fordi de udelukkende bor på hønsene.
Jeg er sikker på, at jeg ikke har flere på mine høns nu, men jeg synes det var vigtigt at dele min nyfundne viden med andre. Jeg viste en af hønsene til Linda her fra forum, og hun var enig med mig i, at det "bare" lignede brunt støv.
Der var en artikel om hønsemider i det grønne blad i januar, og der fik jeg det indtryk, at mider gav sår på hønsene. Jeg har ikke set sår på mine høns.
Tina. Miderne er som sagt på størrelse med et punktum, jeg så dem nærmest som mørkegrå. Det du har set kunne lyde som lus måske, de er i hvert fald lysebrune i det.

Jeg har netop i dag fundet en dansk hjemmeside, hvor der står lidt om forskellige mider på fugle:
http://www.gloster-fancy.dk/29055017
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #4 Dato: 22 April , 2011, 21:42 »
Jeg har lagt en artikel i leksikon om bæsterne:
http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Sygdomme/DenNordiskeFuglemide
Jeg fik desværre ikke taget et billede af mine høns, så skulle nogen ligge inde med et billede, må I gerne sende til mig, så jeg kan lægge det i leksikon.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #5 Dato: 22 April , 2011, 21:56 »
Super! Det er guld værd at kunne trække på hinandens erfaringer.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #6 Dato: 23 April , 2011, 00:55 »
Det lyder som dem jeg havde sidste år. Jeg gav også hus og høns den store tur, men de var heldigvis væk efter den ene gang. Vi opdagede dem faktisk fordi vi var ved at behandle for kalkben, og så kravlede der et par stykker over på Per.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #7 Dato: 23 April , 2011, 10:35 »
Den har jeg også været på!!
Kunne ikke forstå, at hønen blev så støvet i vinter og så blev den også fugtig...men det var kun én høne, så den kom ind i brusebad, hvor al støvet blev bruset af!!
Vi behandlede med drop-lop og staldchok, men måtte behandle flere gange, førend vi havde has på dem!!
Og hold da op,  hvor var der mange smådyr....det var helt vildt!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #8 Dato: 23 April , 2011, 11:16 »
Tak fordi du delte det med os Marianne, havde nogen høns der også så sådan ud for et par år siden, hvor det også kriblede på mig når jeg kom i stalden hos dem, så det var lærerigt  /o
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #9 Dato: 23 April , 2011, 21:46 »
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Parasiter/Ornithonyssus-sylviarum/

Det må være disse her?

Hvis du googler ornithonyssus sylviarum kommer der en masse billeder, som vi evt. kan bede om lov til at låne?

Håber du snart får b
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #10 Dato: 23 April , 2011, 21:47 »
håber du snart får bugt med dem - skulle der stå  ;)
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #11 Dato: 23 April , 2011, 22:00 »
Jamen mit angreb er skam slået ned, jeg ville bare dele med jer andre, fordi jeg synes, det er sådan et lusket angreb, hvor man (jeg gjorde i hvert fald) bare tror, at hønsene er meget støvede. Og da miderne især er aktive i den kolde tid, troede jeg ikke, at der var tale om utøj.
Heldigvis var det ikke så besværligt at slippe af med skidtet. Men det kunne nemt have udviklet sig mere, fordi jeg slet ikke kendte til den slags.
Jeg har jo læst og lært om lus, blodmider, kalkbensmider og den slags, men aldrig om disse før.
Jeg håber, at jeg ved at "reklamere" lidt for dem kan være medvirkende til, at andre får taget angreb så tidligt som muligt, og ikke bare tror, at deres høns er støvede.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #12 Dato: 29 April , 2011, 08:16 »
Uh....disse små dyr er vendt tilbage på samme høne!!
Der er ingen af de andre høns der har disse mange småkravl!!
Så nu bliver denne høne altså til hønsekødsuppe.... /d
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #13 Dato: 29 April , 2011, 17:19 »
Så er hønen slagtet...uih den var levende!! /d
Vi havde behandlet den flere gange med drop-lop og staldchok, men den blev ved med at være fuld af kryb!!!
Nu ligger den færdig renset på køkkenbordet og aldrig har jeg set så meget fedt inde i en høne...der var fedt omkring alle dens organer...mon der er en sammenhæng????
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Uønskede gæster i hønsehuset - Den nordiske fuglemide
« Svar #14 Dato: 29 April , 2011, 20:04 »
Hvordan behandlede du med Frontline, Marianne??
Nu kan jeg se, at også andre høns er angrebet, dog ikke så slemt, så der skal handles hurtigt!!
Så jeg kunne godt tænke mig at afprøve Frontline og så få gjort ordentlig rent!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!