Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår begynder vores gæs at ruge???  (Læst 7209 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Farmen

• Passiv bruger
Hvornår begynder vores gæs at ruge???
« Dato: 22 April , 2011, 13:14 »
Hej..  :)
Vi er helt nye i gåse verden.. Vi har 4 gæs 1.3.  Vi har en indhegning hvor gæssene går pt. De har lavet en rede i gåsehuset, med ca. 25 æg. Men planen er at flytte gæssene over i en ny og meget større indhegning på ca. 8-900 m2 med et lille fint vandhul på ca. 100 m2. masser af græs osv. Ergo et dejligt sted.. Men nu har de tre gæs lagt jo lagt ca. 25 æg i den samme rede.
Kan man flytte reden over til de nye hus og indhegning? og vil de evt. ruge? Skal vi fjerne nogle af æggene? Eller skal vi vente med at flytte hele flokken, til der er en der er begyndt at ruge? og burde de ikke snart begynde at ruge? Puha.. mange spørgsmål, men håber der er nogle erfarne gåsefolk derude der kan hjælpe.. :-\
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

1,1 bronze kalkuner, 2 gaser gammel dansk landrace, 0,4 hvide gæs, 2,5 moskusænder, 0,2 hvid landrace and, 1,2,1 Bennets kænguruer og 2 fantastiske døtre på 1,5 og 3 år:).

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Hvornår begynder vores gæs at ruge???
« Svar #1 Dato: 26 April , 2011, 18:20 »
Hold da op...sikke mange svar du har fået  ;D

Jeg har også gæs, men har kun haft dem siden sidste sommer, så jeg er bestemt ikke ekspert  ::)
Jeg har to gaser og tre hunner. (jeg troede, at jeg havde EN gase og fire hunner  ::))

Jeg har skilt vores gæs ad for 4 dage siden, så de går parvis og det har fået gåsen til at begynde rugningen  /o
Hun ligger på 7 - 8 æg og de erfarne fortæller, at der helst ikke skal være for mange æg, især hvis det er første gang, da du ellers kan risikere, at der ikke kommer noget ud af det, da hun har svært ved at holde så mange varme.
Måske skal du nøjes med flytte to af hunnerne til den nye indhegning og så se, om ikke det giver ro nok til at den sidste lægger sig til at ruge. Lad endelig gasen blive sammen med hende mens hun ruger !
Jeg ville fjerne de ældste æg og kun lade f.eks 6 -8 blive tilbage.
Du kan evt. prøve at lokke de to andre til at lægge sig ved at lave to reder i den nye indhegning og lægge nogle af æggene deri.

Hvis du flytter alle på en gang, risikerer du at de laver samme nummer med at lægge æg i samme rede og så kan de åbenbart ikke beslutte sig til hvem der skal ruge  ::)

MVH Vipse
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Farmen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 April , 2011, 23:50 »
Hej Vipse :)
Tusinde tak for dit svar. Jeg har kigget spændt efter svar. Det lyder som en rigtig god idé med at dele dem i to flokke. Tror det skal prøves imorgen. Det er sgu så hyggeligt med gæs. Der er gået helt gåsefeber på det lille landsted. ;D

Mvh. Jacob
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

1,1 bronze kalkuner, 2 gaser gammel dansk landrace, 0,4 hvide gæs, 2,5 moskusænder, 0,2 hvid landrace and, 1,2,1 Bennets kænguruer og 2 fantastiske døtre på 1,5 og 3 år:).

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #3 Dato: 29 April , 2011, 09:03 »
Hej Jacob

Ja, gæs er vanedannende  ;D
Jeg købte 4 skønne små gæslinger af Danny her fra forum sidste sommer og de skulle slagtes til jul for det var "bare" julemaden.
Men så stjal de små bæster mit hjerte fordi de er så charmerende og jeg brugte hele sommeren på at nusse omkring dem og gå tur med dem på græsplænen, hvor de fulgte mig som små hundehvalpe.
De kom, når jeg kaldte og sov tit ved mine fødder, når vi sad i haven og det var simpelthen så skønt at jeg ikke kunne forestille mig ikke at have dem mere  *p
Så det endte med at vi kun slagtede to til jul og i år har vi udvidet bestandet, så vi har to avlspar. Desuden har jeg netop udruget 5 gæslinger og der er flere på vej  /o
De er bare så hyggelige og nogle pokkers gode vagthunde  /o
Held og lykke med at få rugningen i gang. Jeg krydser finger for at det lykkes  *k
3 heste og en pony

Offline Farmen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 April , 2011, 09:55 »
Hej Vipse :)

..Det er lige nøjagtig den samme historie.. Vi skulle også "bare" have slagte gæs.. Meeen.. Damn. De charmerede sig fra kødøksen.. og nu har vi brugt mange timer og penge på en fin stor indhegning, med et lille vandhul og hus til reder og læ.. Har sågar sat elhegn op. og købt en mårfælde og et par rottefælder for at passe på dem.. ;D
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #5 Dato: 29 April , 2011, 10:02 »
he he  ;D tillykke med gåsefeberen  ;D
3 heste og en pony

Offline Farmen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 April , 2011, 10:12 »
takker.. Så lige din hjemmeside. Den er rigtig fin. Så at du har Bronzekalkuner! Har tænkt lidt i de baner. Er de nemme at passe?  :)
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #7 Dato: 30 April , 2011, 23:34 »
Mine kalkuner er nemme at passe nu som voksne dyr, men man skal lige gøre lidt ekstra ud af det når de er små kyllinger, for der er de lidt sarte !
Mine er fodret op med kogt æg blandet med masser af hakket grøn, mest brændnælder, persille osv. de første par uger og derefter kyllingefoder oveni. De kræver beskyttelse mod træk, varmelampe i mindst 4-5 uger og skal helst gå sammen med et par alm. kyllinger, som viser dem hvordan man spiser og drikker, da de ellers kan risikere at dø af sult/tørst selvom både foder og vand er tilgængeligt  ::)
Mit eneste minus er, at vores kalkunhane har forelsket sig i en af mine australorpshøner og KUN gør kur til hende, selvom han har tre kalkunhøner at muntre sig med  ::)
3 heste og en pony