Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Årets første kyllinger  (Læst 1827 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Årets første kyllinger
« Svar #15 Dato: 13 April , 2011, 22:37 »
Det ville jo være dejligt hvis man vidste hvorfor nogen kyllinger klækker med spagatben, og man kunne forebygge.

Men det tror jeg umiddelbart ikke man ved (ret mig hvis jeg tager fejl).

Ved feks 20 kyllinger stammende fra æg fra 3-4 høns, befrugtet af samme hane, kommer der måske én kylling med spagatben. Og det giver jo bestemt ikke nogen indikationer af hvorfor netop dén lille kylling skulle komme til verden med spagatben.

Men som sagt kan det i mange tilfælde 'rettes' ved hurtig indgriben. Jeg binder ben indenfor de første 24 timer, helst 12, hvis jeg oplever en spagatkylling. De skal helst have haft nogle timer til at tørre og komme lidt til kræfter, inden man kan sige med nogenlunde sikkerhed om de har spagatben, eller blot er totalt udmattede fra klækningen. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Anja Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 14 April , 2011, 04:20 »
 <I <I <I Tillykke med de små kyller  <M, de er bare så nusser.
Det er rigtigt at jeg købte vildtfarvede kyllinger af Erik sidste år ;) der var æg fra dem og hende lille putte-pige jeg købte af dig, Johan ;)
Det er også hende der ligger på æg, i dag på 12 dagen ;) IIIIIIIIIHHHHHHHHHHHH kan snart ikke vente længere :D
Godt der kom lidt ud af æggene /o
Det ser bare så hyggeligt ud, alt det nye du har fået lavet. /o
Med venlig hilsen

Anja

0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

johan10

• Gæst
« Svar #17 Dato: 14 April , 2011, 07:11 »
Citér
Det ville jo være dejligt hvis man vidste hvorfor nogen kyllinger klækker med spagatben, og man kunne forebygge.

Men det tror jeg umiddelbart ikke man ved (ret mig hvis jeg tager fejl
Kan det måske have noget med at gøre hvor længe de kæmper i ægget for at komme ud? Der var en af kyllingerne der var ret længe om at komme ud. Hullet blev slet ikke større hele dagen. Næste morgen var den der så. De andre var meget hurtigere. Måske var det den der havde spagatben Jeg så jo desværre ikke hvem der kom ud af hvilket æg.

Citér
Det er rigtigt at jeg købte vildtfarvede kyllinger af Erik sidste år
Jeg mente det nok  :) Og dejligt at hun er skruk og at det lykkedes. Så tror jeg også at de andre bliver det snart, hvis du altså stadig har snydeæg liggende i rederne  ;)

Offline Anja Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 14 April , 2011, 18:39 »
Tak ;) jeg har ikke flere " snyde" æg, da jeg bare vil have ganske få Kyller til at starte med. Er jo nybegynder ;)Så starter stille og roligt.
Med venlig hilsen

Anja

0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #19 Dato: 15 April , 2011, 22:46 »
Kan det måske have noget med at gøre hvor længe de kæmper i ægget for at komme ud? Der var en af kyllingerne der var ret længe om at komme ud. Hullet blev slet ikke større hele dagen. Næste morgen var den der så. De andre var meget hurtigere. Måske var det den der havde spagatben Jeg så jo desværre ikke hvem der kom ud af hvilket æg.

Johan.

Jeg ved det ikke, men der er da noget logik i den tanke.  ;)

Jeg tror desværre bare ikke den holder ifm min netop overståede rugning. Jeg fik 3 stålblå kyllinger ud af 11 kyllinger i alt, og ingen af de stålblå havde problemer med at komme ud af skallerne. Men det var en stålblå, som den eneste, der havde brug for hjælp til at rette benene på plads.
Mvh
Erik Andersen

johan10

• Gæst
« Svar #20 Dato: 18 April , 2011, 17:00 »
Fortsætter her med klækning af dværgwyandotterne  :) : http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=16667.msg151292
« Senest Redigeret: 20 April , 2011, 09:30 Fra Johan »