Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger reddet!  (Læst 993 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Halldor

• Bruger
Kyllinger reddet!
« Dato: 10 April , 2011, 14:20 »
Hej, jeg vil så gerne dele en historie med jer. Min islandske rugehøne var ved at få sine æg klækket i går. Jeg så at hun havde allerede fået tre-fire kyllinger ud ved solopgang. Min holdning er at hønerne skal have lov til at klare sig uden hjælp, så jeg fulgte ikke med i processen dagen i gennem. Nu til morgen lå hun stadigvæk fast, men jeg hørte ungerne under hende. Lige før middag kom jeg ud i huset og nu sad hun udenfor reden. Men, nej, fire unger lå der livløse foran hende! Jeg tog hønen op og konstnterede at hun lå på syv dejlige kyllinger. Det var dog altid noget! Så samlede jeg de livløse op og fandt ud af at de ikke var døde, selv om det så således ud. Her skal handles hurtigt! Ind med de kolde unger og ned i rugemaskinen, som heldigvis var varm. En time senere var virkelig gang i dem i maskinen. Jeg tog dem op, dyppede deres næb ned i vand og de smagte på det og sank. Efter dette kom de ud og ind under hønemor, hvor de, sammen med de andre søstkende fik tilbudt lidt mad, hårdkogte æg og kogt ris, som jeg havde på lager. Nu ser jeg frem til at alle overlever, men jeg holder vågent øje med dem næste dage.
Opdrætter af islandske høns og Danske Landhøns i dværg.

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Kyllinger reddet!
« Svar #1 Dato: 10 April , 2011, 14:30 »
det var da vist en redning på målstregen, må man sige - godt gået  /o

held og lykke med alle 11 fremover, jeg håber de klarer den fra nu af.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 10 April , 2011, 15:05 »
Det var dog dejligt.
Jeg står lidt med det omvendte problem. Jeg kan se at min rugehøne begynder at rende ud af redekassen og kalde på de helt nye kyllingerder er klækket i nat, men der er stadig et æg der er hul på og et par stykker der ikke er hul på. Jeg har gang i min rugemaskine, så jeg kan ikke så godt lægge dem derind, da jeg jo ikke bare kan hæve fugtigheden der uden det går ud over de æg der allerede ligger der... Det er da synd hun ikke lige kan blive liggende en halv dags tid mere, men sådan er der jo problemer med både skrukhøns og rugemaskiner. Der er altid et eller andet der ikke går helt som det skal.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Halldor

• Bruger
« Svar #3 Dato: 10 April , 2011, 15:29 »
Læg dem dog ind i rugemaskinen, Henriette. Jeg er sikker på at det virker, uden at du hæver fugtigheden. Disse små liv er utrulig hårdføre nogle gange.

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #4 Dato: 10 April , 2011, 17:00 »
Lige nu er hun gået ind igen, og hun bliver jo nok liggende inde natten over, så jeg satser på at hun selv klarer ærterne. Men jeg står klar hvis der bliver problemer. Tænkte også på at lægge dem i rugemaskinen, men den er helt fuld, så de æg der allerede er der skulle så ligge i lag, men det kunne de nok også klare et døgn eller 2. (Har lyst, og der var liv i dem allesammen indtil videre).
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Halldor

• Bruger
« Svar #5 Dato: 10 April , 2011, 17:12 »
Jeg *k, Henriette :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 11 April , 2011, 11:29 »
Henriette, hvis hun forlader reden, før de er klækket, tror jeg helt klart, du bare skal lægge dem i rugemaskinen, også selv om der ikke er så fugtigt, som du kunne ønske. Så har de da en chance.
Gi'r du en update?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #7 Dato: 11 April , 2011, 12:29 »
Så er der 8 kyllinger hos deres mor og 1 æg i rugemaskinen. Hun var gået ud med kyllingerne i morges, og der er kommet en til i nat, for i går var der kun 7. Da jeg ville fjerne de sidste 3 æg der var ret kolde, kunne jeg høre at et af dem pippede ret kraftigt. Det lød ikke som om der var liv i de andre 2, så de røg ud og det sidste i maskinen. Jeg stoppede det automatiske rulleri, for de andre æg kan jo sagtens klare ikke at blive vendt i en dags tid, og den lille kylling i ægget skal da have ro og varme for at få en chance. Det var for øvrigt det æg jeg kunne høre pippe i går også, så det er en livskraftig lille størrelse. Håber den klarer det.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #8 Dato: 11 April , 2011, 21:48 »
 Hvor lyder det bare godt, jeg *k for den lille.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #9 Dato: 11 April , 2011, 22:23 »
Den lille klarer sig indtil videre. Den lå tilbage i et noget koldt æg da jeg kom ud i morges, så jeg smed ægget i rugemaskinen. 2 timer senere var kyllingen ude, og her til aften har jeg lagt den tilbage under hønemor. Så må vi se om den klarer natten og kan følge med i morgen. Hønemor passer godt på de andre små, så det går forhåbentligt som de skal.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 11 April , 2011, 22:25 »
Det gør det uden tvivl. Tillykke med den ekstra kylling.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #11 Dato: 12 April , 2011, 00:31 »
Tak. De er godt nok seje sådan nogle kyllinger. Hønen var udenfor med de kyllinger der var klækket, og jeg ville tage de sidste 3 uklækkede væk fra reden, da jeg hørte det ene pippe højt og hjerteskærende. Og æggene var kolde, men alligevel klarede den lille stump sig. Den er vist værd at satse på, når den klarer sig trods al den modgang.
1 Dansk Landhøne. Stor.