Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: De herlige kyllinger  (Læst 1172 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Thorning Jacobsen

• Passiv bruger
De herlige kyllinger
« Dato: 08 April , 2011, 22:16 »
Hej alle !

Jeg må dele min glæde over mine kyllinger med jer.

Fik dem for to uger siden. 5 stk Orpington og 6 Skånske Blomsterhøns og de er nu alle ca 3 uger gamle. Hvor er det bare sjovt at iagttage deres adfærd osv. Jeg kan godt mærke denne "hønse-feber" flere på forum snakker om - det er en tidsrøver af rang, men en dejlig en af slagsen.
Og hvor de dog gror! Det er jo min første hønse-erfaring, og jeg er meget overrasket over tilvæksten. De største er allerede pænt fjerdækkede og bakser op på kanten af kassen, når jeg tager nettet af.
Det undrer mig dog, at et par af dem næsten står i stampe. Er ikke vokset meget og er omtrent 1/3 af de stores størrelse nu. De har begge "normal" adfærd, bliver ikke hakket af de andre, går rundt, skraber, spiser, men er nok mere under lampen end de andre. hmmm ?

Nu glæder jeg mig til, måske inden for den næste uge, at få dem ud i hønsehuset, med varmelampe selvfølgelig af hensyn til de små.

Tak til alle for de gode råd og erfaringer jeg flittigt har læst mig igennem de sidste uger her på forum.

Godt forår til alle
Peter
mvh

Peter Thorning Jacobsen

frida

• Gæst
Sv: De herlige kyllinger
« Svar #1 Dato: 08 April , 2011, 22:18 »
Gid du aldrig må blive helbredt for din spirende hønsefeber :D Ja, kyllinger og høns kan tage virkelig meget af ens tid ;)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #2 Dato: 08 April , 2011, 22:21 »
Ja, du kan godt finde en stol frem og stille den midt i hønsegården for det er bare så sjovt at se kyllinger ude for første gang *p
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 08 April , 2011, 22:23 »
uhh den er uhelbredelig den hønsefeber og den har det med at udvikle sig hurtigt, det bliver et skønt forår for dig og alle os andre hønsetosser, de bliver enormt tamme hvis man drikker kaffe i deres hønsegård
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 April , 2011, 22:27 »
Ja, det går virkelig hurtigt. Jeg tog i januar på ferie. Jeg havde nogle 8-9 uger gamle kyllinger gående. Det var helt vildt mærkeligt at komme hjem 4 uger efter, for der stod de bare nærmest helt voksne og hanerne galede.  :o

Men desværre, nu er du gået ind af "hønsedøren" og først når man er gået ind og har lukket, opdager man at der ikke er noget håndtag på den anden side. Velkommen i klubben.  :D
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 April , 2011, 22:33 »
Hi hi... ja nu er jeg hooked - og kan jo ikke helt forstå hvorfor jeg ikke gik igang for lang tid siden. Mine kolleger kikker lidt mærkeligt på mig når jeg fortæller om kyllingerne over frokosten, så det er godt at jeg har jer  :)

mvh

Peter Thorning Jacobsen

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 April , 2011, 22:46 »
 :D :D Ja, man lære efterhånden at holde lidt igen med begejstringen blandt uindviede. Og samtidig har man en forbandet lyst til at få nogen omvendt.

Sad engang på skadestuen med min 13 årige søn. Han havde slået ret meget hul i hovedet, men ikke mere end at vi ventede i 5 timer. Da jeg hurtigt havde konstateret at min søn ville overleve ;) blev jeg mere og mere desparat, for hjemme havde jeg kyller på vej ud af æggene. Gud ske lov havde jeg min Iphone med og kunne følge med på forum ligesom jeg SMS ede flittigt med Tanja Borch, som rådede mig til ikke at bruge hønsesnakken til at få fremskyndet processen.
« Senest Redigeret: 08 April , 2011, 22:51 Fra Tina Mathiasen »
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #7 Dato: 08 April , 2011, 23:18 »
:D :D Ja, man lære efterhånden at holde lidt igen med begejstringen blandt uindviede. Og samtidig har man en forbandet lyst til at få nogen omvendt.

Sad engang på skadestuen med min 13 årige søn. Han havde slået ret meget hul i hovedet, men ikke mere end at vi ventede i 5 timer. Da jeg hurtigt havde konstateret at min søn ville overleve ;) blev jeg mere og mere desparat, for hjemme havde jeg kyller på vej ud af æggene. Gud ske lov havde jeg min Iphone med og kunne følge med på forum ligesom jeg SMS ede flittigt med Tanja Borch, som rådede mig til ikke at bruge hønsesnakken til at få fremskyndet processen.

HiHi, jeg var faret hen til skranken og råbt: "Mine kyllinger klækker, få mig UD herfra NU!"
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 09 April , 2011, 10:12 »
Hi hi... ja nu er jeg hooked - og kan jo ikke helt forstå hvorfor jeg ikke gik igang for lang tid siden. Mine kolleger kikker lidt mærkeligt på mig når jeg fortæller om kyllingerne over frokosten, så det er godt at jeg har jer  :)

Ja, det der overbærende smil og lidt fraværende udtryk i øjnene kender vi vist alle her på forum. ;D
Godt vi har hinanden *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 09 April , 2011, 10:26 »
Hvor er det dejligt at høre, Peter! Håber også din kone så småt er blevet overbevist om at sådan nogle hønsebasser kan sprede anden glæde end blot gødning i haven ;)

Sjovt du skriver det med de små! Er de fra mig? - for jeg har selv en mini! Jeg har aldrig oplevet det før og aner ikke hvad det skyldes...

Mine kom igår i stalden med en varmelampe.
Fortsat held og lykke med dem /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 April , 2011, 00:47 »
Tanja ! Både min kone og pigerne er alle meget interesserede og begejsterede. Hele 1. klasse har været med hjemme og kramme kyllinger, så de burde blive meget menneskevante. Stor succes.

Ja, "de små" er de to sorte Orpingtoner fra dig. Særligt den ene er meget lille og har stort set ikke udviklet fjer. I starten stod den ofte for sig selv og svajede lidt fra side til side under lampen, når jeg lokkede de andre ud med godbidder. Den holder sig ellers godt til ved mad-truget og er meget ivrig på de græs-tørv, jeg har lagt ind. Den virker sund men anderledes? Som den eneste af kyllingerne kan jeg stille den i hånden på mig selv unden, at den forsøger at stikke af.

Jeg sætter dem alle ud i huset imorgen.
mvh

Peter Thorning Jacobsen

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #11 Dato: 10 April , 2011, 10:45 »
Hønsefeber er en sygdom som man skal prise sig lykkelig for at blive ramt af, så tillykke  /o

Den virker godt mod andre sygdomme  /o Jeg taler af personlige erfaring  ;)
Da jeg var alvorligt syg, brugte jeg mange timer på bare at sidde og kigge på høns og kyllinger i hønsegården og de har en stor del af æren for at jeg overlevede, for hvem skulle eller passe dem  ::)
Men jeg kende godt de overbærende blikke og forsøg på at dreje samtalen VÆK fra kyllinger  ;D

Jeg havde også sådan en mini blomsterkylling og i laaang tid var den næsten kun halv størrelse af de andre. Men lige pludselig voksede den til og nu er den samme str. som de andre.

3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #12 Dato: 10 April , 2011, 23:56 »
Jeg havde også sådan en mini blomsterkylling og i laaang tid var den næsten kun halv størrelse af de andre. Men lige pludselig voksede den til og nu er den samme str. som de andre.

Tak for den historie Vipse, jeg havde faktisk gået og overvejet om jeg burde aflive mini'en, men eftersom den trives og blot er lille så har jeg ikke gjort det. Hvis der er chance for at den indhenter det senere, så skal den da bare have lov at tulle rundt :)

Held og lykke med udflytningen til hønsehuset, Peter! Er der plads til at din datter kan flytte sin seng derud? ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk