Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: gode råd til valg af hønserace søges  (Læst 15759 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christian Høier

• Passiv bruger
Sv: gode råd til valg af hønserace søges
« Svar #15 Dato: 29 Marts , 2011, 22:40 »
hej er selv helt ny på området men vi valgte også orpington pga af vores børn og må sige det holder stik hvad de siger om deres omgænlighed vores kom fra et sted med næsten ingen kontrakt og var meget skræmte i starten
men det tog kun halv anden uge til de havde vænnet sig til os og kommer op på tressen til os og nu kan vores 3 år knægt drøne forbi på 3 hjulet motorcykel uden de gider flytte sig   /o
Et plus er også at de gider ikke flyve  ;D
1.7.1 Gule orpington
0.0.6 Aracana
1.2 Silke
0.1 kone
0.1 ilder
2.0 hunde CCP
1.1 børn
0.1 kat

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #16 Dato: 29 Marts , 2011, 23:20 »
Barneveldere giver middel med æg (nok, men ikke et hver dag), er fredelige, smukke og hanekyllingerne når op på over 2 kg slagtevægt og de smager dejligt. Danske landhøns giver flere æg, en lidt mindre steg, men de smager rigtig godt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline TineW

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 30 Marts , 2011, 00:27 »
Hej Mette!! :D
Så er du også endt hér ;D ... Tjah det er jo ikke alt man kan få igennem Forældre og Fødsel (dog en hel del ;)), men det kan man så heldigvis få her. De er nogle erfarne folk! Og virkelig seje til at hjælpe! /o Jeg har brugt laaangt flere timer herinde bare i den uges tid jeg har været medlem end jeg havde kunne forestille mig - men det er altså svært at lade være med at læse videre og videre og videre og ... <M
Maria kommer her også har hun røbet, men måske er det under cover 8)
Kan se du også leder efter Orpington...?
0,4 stor Orpington. De sødeste havehøns!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #18 Dato: 30 Marts , 2011, 08:43 »
Mette, hvis ikke du finder orpington her på forum, kan du prøve specialklubben, de er meget hjælpsomme:
www.orpington.dk
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mette Markvardsen Brag

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 30 Marts , 2011, 10:36 »
@ Tine, nej hvor skønt at se dig her :D
hehe og du er også interesseret i orpington, hvorfor lige det?
Ja jeg har bare læst og læst, det er spændende spændende spændende at være med her.
Og Maria er her også, hehe jamen altså, man kan da heller ikke være anonym nogen steder længere ;)

@ Marianne. Jeg har fået kontakt til Rudy, så stenen ruller allerede.

og til alle, endnu en gang tak for tilbagemeldingerne :D

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 30 Marts , 2011, 10:53 »
åh nu har jeg læst lidt rundt på siden, og er blevet lidt forvirret.
Orpington leverer ikke æg om vinteren, og vi vil jo gerne have æg der også.
øhhhh hvad gør vi så, bland med andre eller hvad bliver konsevensen af det? 
Havde egentlig tænkt at vi skulle have den samme race.
Er virelig tændt på ideen om at have som kyller i en kasse indenfor som vi kan følge, jeg er hjemmegående så det ville jo være rigtig skægt for os alle at følge med i hver dag.  ;D

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #21 Dato: 30 Marts , 2011, 11:27 »
 Så skal du ha lidt forskelligt... måske et par blomsterhøns sammen med orperne.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #22 Dato: 30 Marts , 2011, 11:54 »
Jeg har lige anskaffet mig et brugt kaninbur. Plasticbund, masser af plads til en flok kyllinger og nemt at gøre rent. Det er vigtigt, for de er altså en flok små "skiderikker", så det kommer hurtigt til at lugte hvis man ikke gør rent tit. Jeg har aviser nederst og et lag sand væk fra varmelampen, og spåner under varmelampen. Så er det nemt at rulle aviserne sammen og så gøre rent bagefter. God fornøjelse.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #23 Dato: 30 Marts , 2011, 11:58 »
At nogen er af den opfattelse af Orpingtoner ikke er æglæggende om vinteren, må bero på at vi fodrer forskelligt.
Jeg får altid æg om vinteren fra mine Orpingtoner. Dog ikke som nu hvor de lægger 4-5 dage i træk og så holder en dags pause. Om vinteren kommer der "kun" æg et par dage i træk og så holdes en dags pause. Men det er jeg da overordentligt tilfreds med  ;D
Foderplanen har nok mere at sige mht. æglægning end men lige tror.

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 30 Marts , 2011, 12:33 »
@ Rudy: ok jamen så er jeg rolig igen /o

uh ha jamen så er jeg da totalt hooked på orpington igen.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #25 Dato: 30 Marts , 2011, 13:06 »
Rudy: du må ud af busken med den foderplan :o ;D
Pleeeease ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #26 Dato: 30 Marts , 2011, 13:49 »
Min foderplan er meget tidskrævende, vil en del nok tænke. Og ja skønt jeg har mange andre ting end gården at tage vare på, så syntes jeg at indsatsen lønner sig.
Her kommer hvordan jeg pt. (og forgangne tid) har fodret:
Frasorterede kartofler (som vi dyrker på gården) der køres igennem en stor industri "husholdnings-maskine" så det hele er raspede/revet, da det så bliver kogt på ingen tid. I disse kartofler, som skal koges med så lidt væde som muligt, kommer jeg soya i (det køber jeg som mit øvrige foder i BigBags med 1 ton ad gangen - man det må også kunne fås i 25 kg. sække) og noget Torskelevertran. + en smule fodersalt og foderkridt og et par håndfulde fine strandskaller, for at være HELT sikker på ikke at få æg der er itu i denne tid hvor der skal ruges rigtig mange æg ud (flere hundrede). I denne kartofel foder er der rigtig meget protein, som skal bruges til produktion af æg. De får også en stor håndfuld pr. dyr af spiret hvede og en håndfuld alm. hønsepiller/æglægningspiller som her i avlssæsonen er vædet i Torskelevertran, som givet super befrugtning.  /o
Eneste ulempe ved al den Torskelevertran her i avlssæsonen, er at man skal atså holde med at bruge det i god tid inden man skal stoppe med at samle rugeæg, og skal bruge sine æg til konsum. For det smager fælt af Torskelevertran ellers  /d

NB: det er ikke kartoflerne der på nogen måde indeholder noget særligt sund eller befordrende for stor ægproduktion, der er soyaen der udfører mirakler her. Men ren soya har jeg aldrig kunnet på hønsene til at æde, men kartofel mosen er de helt vilde efter, så det er blot midlet til at få dem til at æde noget protein-rigt soya som de ellers undlader af æde  /o  Så man kan sagtens bruge noget andet hønsene er vilde med, til at iblande soyaen hvis man ikke gider eller har let adgang til kartofler.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #27 Dato: 30 Marts , 2011, 13:58 »
Tusind tak, Rudy /o Det vil jeg prøve!

Og så dagens dumme: hvordan ser soya ud, er det pellets, som en slags korn eller andet? ::)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #28 Dato: 30 Marts , 2011, 14:04 »
@Tanja   Der findes en udgave af Soya som foderstoffen kalder Soyaskrå. Men det vigtigste at bare at det er den udgave der nærmest er pulver-agtig. Nogle kalder den Toasted.
Farven er gullig og det er faktisk  formalede soyabønner.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #29 Dato: 30 Marts , 2011, 14:33 »
@Tanja   Der findes en udgave af Soya som foderstoffen kalder Soyaskrå. Men det vigtigste at bare at det er den udgave der nærmest er pulver-agtig. Nogle kalder den Toasted.
Farven er gullig og det er faktisk  formalede soyabønner.

Vil det så sige, at man ikke kan bruge soyaskrå uden at male dem?
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk