Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kagesnak...  (Læst 2437 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sannela

• Passiv bruger
Sv: Kagesnak...
« Svar #15 Dato: 03 April , 2011, 20:32 »
Lyder godt!!  ;D
Med venlig hilsen Susanne
- Sølvgrå Silkehøns, Kæmpe Jersey, Guldfasaner, Perlehøns & 1.2 hund & 2.3 kat

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 03 April , 2011, 21:02 »
Dejlig tråd .....
Konfirmationstøsebarnet her på matriklen har også bestilt cupcakes så vi skal ha lavet en 80-100 stk

Nogle gode råd/basisopskrifter når man nu skal fryse dem ned og først skal pynte dem i sidste øjeblik. Kan man pynte dem dagen før feks ?

Regner med at finde en mørk og en lys basisopskrift og så variere fyldet feks M&Ms, daijm, chokolade, hindbær, blåbær osv
Med venlig hilsen Søs

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 06 April , 2011, 16:39 »
Søs - En ting er sikkert, jeg kan varmt anbefale at lave "frosting, toppings" eller hvad vi nu skal kalde det, med Mascarpone. Det er super nemt, og så smager det vidunderligt. Plus man kan lave det om morgnen og så ligge det klar i sprøjteposer i køleskabet.. så bliver det næsten ikke nemmere.

Jeg bruge forholdene
250 g mascarpone
3 spsk. flormelis
og lidt vanilje.
så kom jeg lime saft i den jeg brugte til chokolademuffins - og farvede den grøn.
den var frisk og lækkert.

i den anden kom jeg masser af frisk hakkede hindbær i.... mums..

Ikke sidste gang jeg gør der.

En basis opskrift til selve "kagen" der må  Juhulie vist på banen.  ;)
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 06 April , 2011, 21:28 »
men det du siger er at de skal pyntes umiddelbart lige inden servering ...puhaaaa ...det bliver drøjt !
Med venlig hilsen Søs

Offline Sannela

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 07 April , 2011, 07:35 »
Med fare for jeg spørger lidt dumt   *e

Det der mascarpone...hvad er det lige??
Med venlig hilsen Susanne
- Sølvgrå Silkehøns, Kæmpe Jersey, Guldfasaner, Perlehøns & 1.2 hund & 2.3 kat

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 07 April , 2011, 07:47 »
Søs - det gjorde vi  :) det går rigtig hurtigt, men hvis du har køleskabs plads nok kan du også godt gøre det tidligere på dagen. Vi havde jo nogle kager tilovers og de kom på køl og dagen efter var de stadig fine  /o - men selvfølgelig er de flottest "nysprøjtet" men som sagt ligger sprøjteposerne klar med fyld i tager det ingen tid  :)

Sannela - Mascarpone er mild, cremet friskost lavet af creme fraiche og fløde  :) man bruger den blandt andet i desserten Tiramisu  :)
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #21 Dato: 07 April , 2011, 08:53 »
Du kan faktisk bage, køle, pynte og SÅ fryse kagerne, hvis du har mere fryserplads end du har tid.

Til at lave de perfekte "swirls" på toppen, vil jeg anbefale en stor "tyl" i metal og så køb en pakke med 12 engangsposer (de kan godt bruges mere end 1 gang). Jeg ser lige om jeg kan linke:

http://specialkoebmanden.dk/tyller-tilbehoer-96/sproejteposer-159/12-stk-engangssproejteposer-30-cm-552.html

Jeg håber det er ok med et link til noget engelsk, for her er der rigtig fin info om swirls (=fin top på cupcakes):

http://halfbakedsweets.blogspot.com/2010/08/swirl-or-poop.html

Når jeg laver topping, laver jeg det gerne v. stuetemperatur, så det er blødt at arbejde med. Jeg lægger det derefter på køl i ½ time, så det stivner let, men stadig er blødt at arbejde med.

Hvis du har frugt- eller chokoladestykker i din topping, er det vigtigt med den store udgang på din tyl, da det ellers stopper til inden "udgangen"

Husk, at hvis du har frugtsaft eller frugtstykker i toppingen, og du vil pynte med fx sukkerblomsterdrys ovenpå: frugtsaft smelter sukker, så lav evt. en prøve og hvis det smelter for meget (farven løber ud og sukkerblomsten bliver blød), må du vente med at lægge blomster på til sidste øjeblik.

Du kan evt. lave topping m fx hvid chokolade i i stedet for frugtsmag, og så pensle din cupcake med en koncentreret puré af fx hindbær inden du lægger toppingen på - bare til at friske smagen lidt op. Puréen kan også fyldes i et lille hul midt i din cupcake, som du laver med en teske - husk at gemme kage"proppen", så du kan dække hullet igen inden du putter topping på.

Hvis du bager cupcakes, og bare har papirformene stående direkte på en flad bageplade, så husk at bruge 2 forme pr. kage, så holder de faconen bedre. Ellers er en god investering en muffinsform, så bliver alle kagerne helt ens i faconen.

Fyld papirformen 2/3 op med dej, så passer størrelsen ret fint

Rør meget gerne dejen på en røremaskine og lad den bare snurre efter alt er blandet i 10 minutters tid for at blive blandet rigtig godt. Snup en latte og et ugeblad mens du venter - gerne i hønsegården :)

Cupcakes bliver vildt hurtigt tørre, så lige så snart de er afkølet, skal de pakkes ind. Men de skal være HELT afkølede først. De har ligefrem godt af at blive frosset, de virker helt friske, når de bliver tøet op, så lav bare på forskud :)

Jeg smider lige opskrifter ind om... lidt senere og ALLERSENEST i weekenden. Hvis jeg skylder opskrifter og nogen skal bruge dem inden weekenden, så sig endelig til, så ser jeg lige hvornår jeg kan få dem puttet ind  :)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline -Julie-

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 07 April , 2011, 08:59 »
ps: når først cupcake overfladen er dækket af noget superfint, bliver den ikke så hurtig tør, så no worries  /o
Mange hilsner fra

Julie

Ja, jeg udstiller.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 07 April , 2011, 09:53 »
I er bare nogle skattepiger .....

Julie -- weekenden er fin ..skal hente kummefryser fredag der koster gratis ...

Når den så er installeret SÅ skal der slagtes og bages på livet løs  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #24 Dato: 07 April , 2011, 12:03 »
Søs laver i kylling eller sådan noget? Lyder lækkert /o

Kan nogen hjælpe mig med lækkert fyld til en påskelagkage som skal overtrækkes med marcipan og pyntes? Gerne chokolade eller over i noget frisk citron eller lime/bær fyld :) Det skal være uden gelatine
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline -Julie-

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 07 April , 2011, 12:18 »
Johanne jeg vil da foreslå en chokoladekage med lag af hhv. limemousse og hindbærmousse. Du kan bruge agar agar, som er et algebaseret produkt, der kan anvendes i stedet for husblas, og som garanteret fås i helsekostbutikker og måske endda i Irma?

Jeg har ikke lige tid, men jeg er sikker på min veninde har opskrifter på begge slags mousse under punktet "kagefyld" på hendes blog: http://min-kage.blogspot.com
Mange hilsner fra

Julie

Ja, jeg udstiller.

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 08 April , 2011, 15:47 »
Åhh jaaa Juhulie, din veninde er jo helt vild!!  /o  Spændende blog  /o
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 08 April , 2011, 17:24 »
Johanne .. vi laver en kæmpe gryde hønsekødsuppe dagen før hvor lillesøsteren har fødselsdag ... og bager snobrød over bål til med alm eller hvidløgssmør. En del af familien kommer den dag .. så godt med noget mad der rækker til mange.

Dagen efter til konfirmationen står den på tag selv bord med tarteletter og andet høns , retter med and og kanin. Jeg køber lidt suplerende gris og ko også.

Feks kyllingelår og lign bliver serveret tilberedt men koldt .. så må folk selb futte ud til bål og grill i haven og lune det de vil ha´lunet. Det giver ovnplads fri til glaseret skinke og lign .

Og så masser af cupcakes og hindbærflødesoftice

Min mor har steg 201 frikadeller til skridhjem mad  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline -Julie-

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 08 April , 2011, 17:55 »
Åhh jaaa Juhulie, din veninde er jo helt vild!!  /o  Spændende blog  /o

ja hun er helt sindssyg  ;D /o 8)
Mange hilsner fra

Julie