Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æglægning og haner  (Læst 141 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lærke M. P.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 736
Æglægning og haner
« Dato: 26 Marts , 2011, 13:16 »
2 ikke sammenhængende emner, forresten  ;)

Jeg har 3 silkedamer fra starten af oktober 2010, der ikke rigtig er begyndt at lægge æg endnu, er det normalt? Kan ikke lige huske hvornår det er de begynder, nemlig :)

Og så en lille erfaring jeg gerne vil dele; Jeg fik fornyligt opstartet et hold af rene silker, først de ovenstående 3 høner, endnu en høne og så en hane. Efterfølgende blev jeg kontaktet af en der havde yderligere 3 silkehøner, og da vi har god plads blev de også hentet.
Dem kom der så heller ingen æg fra, men hvad værre er, begyndte de at udvise lidt for... maskulin.. adfærd. Jo da, mine 3 "høner" følte trang til at berige verden med deres morgensang, hvilket overraskede mig meget, da jeg allerede har en hane i forvejen, og de indtil videre ikke har været oppe og slås. De 3 nye haner blev jo bare sat ned til den sidste hane og de 4 høner, og der har ikke været det mindste slagsmål selvom de ikke kender hinanden og den første hane mildest talt er lidt splejset :) derfor tænker jeg på om silker har lettere ved at acceptere rivaler, eller om det kun er et heldigt tilfælde. Nogen erfaringer?
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)