Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Info om høns  (Læst 10472 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Info om høns
« Dato: 25 Marts , 2011, 23:08 »
Den generelle opfattelse hos RIGTIG mange mennesker af høns er, at der kun er hvide høns og brune høns. Og at de hvide lægger hvide æg og de brune lægger brune æg, dette holder dog ikke helt stik.
Der er nemlig f.eks også høns som lægger turkis eller gullige/cremefarvede æg, endvidere kan de brune æg variere fra meget mørke og til beigefarvede.

Der findes rigtig mange forskellige racer høns. I Skandivisk Fjerkræ standard er der anerkendt 142. Der ud over findes mange racer i rigtig mange farver.
Bla. er Dværg Wyandotten anerkendt i 26 farver.

Racerne kan deles op i 3 kategorier : store høns f.eks Sussex, Wyandot og New Hampshire, dværghøns (fordværgede fra stor race) f.eks Dværg Sussex, Dværg Wyandot og Dværg New Hampshire og urdværge (som ikke findes tilsvarende i stor) f.eks Sebright, Chabo og Bantam.

Endvidere er der også en opdeling som hedder let race eller svær race, dette har ikke noget med pasningen at gøre, men mere med størrelsen.
F.eks er Brahma, Sussex, og New Hampshire - svær race og Danske Landhøns, Italienere og Araucana - let race.

De svære racer er roligere og mindre flyvelystne, hvor de lette racer er livligere og mere flyvelystne.

Desuden er der racer som der lægger flere æg end andre og ligeledes racer som er bedre kødhøns end andre, endvidere er der en del kombiracer.

Oprindeligt blev racehønsene brugt i industrien, men de er nu forlængst udkonkureret af hybridhøns.
Hybrid høns som er lavet i tidernes morgen ved intensivt at krydse racehøns.

En race er defineret ved at der igennem mange generationer er avlet dyr af samme kropsform/type og som har nogle særlige racekendetegn.
Desuden er der udarbejdet en standard over hvordan dyrene skal se ud for at være racetypiske.

En varitet er når der ved en race er lavet en ny farve, tegningsform eller fjerstuktur . Som f.eks Chabo med krøllet befjering, eller Chabo med silkefjer og den normalt er glatfjeret.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Info om høns
« Svar #1 Dato: 25 Marts , 2011, 23:18 »
Tak Lene.

Meget informativt.

Og dette indslag bør lægges i Leksikon under Racebeskrivelse med en titel som 'General Information' eller 'Vejledning' eller lignende.

Det giver en meget god beskrivelse af det basale omkring racehøns, og må være et 'must' for begyndere.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 25 Marts , 2011, 23:35 »
Tak.

Angående æglægning, så er der desværre også en general opfattelse af at racehøns IKKE lægge æg, og det er egentlig meget sjovt, når folk mener dette, for hvordan pokker skulle de så kunne reproducere sig selv ??
Jeg er meget tit blevet spurgt til P.R arrangementer om dette.............. og nogen gange svarer jeg "nej de føder levende unger " ;)

Men der er  racer som lægger mange æg og racer som lægger knap så mange æg. Men en ting er sikkert alle racer lægger æg.
Desuden er der også racer som er bedre vinter æglæggere end andre.

MEN det ikke nok at købe en race som lægger mange æg, æglægning har også meget med foder, lys og f.eks varme at gøre.

Fede høner er dovne høner og selvfølgelig er magre høner heller ikke sagen og så kommer der ikke mange æg.
« Senest Redigeret: 25 Marts , 2011, 23:36 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tskoglund

• Bruger
« Svar #3 Dato: 28 Marts , 2011, 01:44 »
Jeg har også tit den opfattelse,at dværghaner galer mere end de store.

er det rigtigt ???

Og findes der racer,hvor hanen galer mindre end ved andre ???

Tine
Hønseløs,men skruk
0,1 hund
3,3 katte
0,1 barn
1,0 Bjørn(mand)

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 28 Marts , 2011, 07:06 »
Alle haner galer mere eller mindre og er man så sart at man skal på forhånd skal fokuserer på, at det er den værste lyd i verden, ja så skal man nok ikke have høns. ;)

Jeg har mange haner og jeg hører dem ikke, jeg er vant til dem. Man vender sig til det.

Dværghaner har en højere stemme end store og kan for de sarte være meget irriterende.

Ja, undskyld.. mig meen der er så mange andre ting, der larmer mere end en sølle hane.

Mennesket, deres maskine og især deres børn er bestemt heller ikke støjfrie.. ;) ;D

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Tskoglund

• Bruger
« Svar #5 Dato: 28 Marts , 2011, 13:36 »
Ja jeg synes jo også personligt,at det er en fantastisk lyd ;)

Desværre er det ikke alle der har det sådan ::)

Og manden synes jo ikke at vi skal flytte længere ud på landet /d

Kunne ellers være dejligt med  et minimum af naboer ;D

tine
Hønseløs,men skruk
0,1 hund
3,3 katte
0,1 barn
1,0 Bjørn(mand)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 28 Marts , 2011, 13:53 »
Ja jeg synes jo også personligt,at det er en fantastisk lyd ;)

Desværre er det ikke alle der har det sådan ::)

Og manden synes jo ikke at vi skal flytte længere ud på landet /d

Kunne ellers være dejligt med  et minimum af naboer ;D

tine

Men man kan også blive positivt overrasket over sine naboer ;)
Jeg har fået 'sneget' 4 haner ind på matriklen og om efteråret når alle hanekyllingerne lærer at snakke, så er der mange flere...
Efter vi havde slagtet hanekyllingerne i efteråret kom vores ene nabo straks og spurgte om jeg var kommet af med hanerne pga. ham. Først troede jeg, at han prøvede at fedte sig til en steg ::) men så gik det op for mig, at han troede alle hanerne var slagtet. De 4 voksne var der jo stadig, men dem havde han slet ikke hørt <H <H <H

Da vi fik hane (den første ::)) talte jeg med naboerne om det og bad dem sige til hvis det generede. Indimellem husker jeg at give dem lidt æg og de påstår allesammen, at de synes det er hyggeligt. Vi bor godt nok også lige sådan at landzonen går gennem vores grund, så vi har ikke mange naboer - heldigvis ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 28 Marts , 2011, 15:32 »
Fjerkræets mange fjender, rækkefølgen er tilfældig.

Myndighederne :
Kan lave så stramme regler, så det bliver helt umuligt at udstille fjerkræ eller bare at have et fjerkræhold.

Krakilske naboer :
Kan gøre fjerkræ holdet MEGET surt.

Ræv, mår og mink :
Er Rovdyr, som ELSKER tamt fjerkræ.

Rotter og mus :
Forurener foderet og rotter kan endda forgribe sig på fjerkræ og æde dem.

Rovfugle, krager og skader :
Er smukke dyr, men de ELSKER desværre også fjerkræ og især æg.

Andre husdyr :
Hunde og katte KAN desværre også forgribe sig på fjerkræ.

Sygdomme og død :
Kan desværre ikke altid undgås og kan også gøre fjerkræ holdet surt.

Utøj :
Lus, lopper, fjermider, blodmider og kalkbensmider.

Mangelfuld udbredelse af racer og kun få seriøse opdrættere :
Gør det bliver svært at finde nyt blod, til især de mere sjældne racer.

Ligegyldighed :
Mennesket får nok i sig selv og er ligeglad med dyrene.

MEEN lad jer ikke afskrække, for alle disse ting er der heldigvis løsninger på.  Og listen over glæder over at holde fjerkræ er også heldigvis MEGET længere.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

frida

• Gæst
« Svar #8 Dato: 28 Marts , 2011, 17:23 »
Mht. hanegal, så synes jeg, at en hønsegård uden hane er meget mere larmende, end en hønsegård med hane. Som Søren skriver, så er der ikke nogen der kan larme som en høne der lige har lagt æg ;). Så er det at hanen (som regel) prøver at berolige og dæmpe damen. Som regel lykkedes det (lidt) ::)
I en periode hvor jeg ikke havde hane, kunne hønen råbe op i timevis, inden hun blev hæs ;D