Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad kan en silke klare?  (Læst 3458 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
Hvad kan en silke klare?
« Dato: 24 Marts , 2011, 22:27 »
Hvor mange æg plejer I andre at ligge under en stor silke skruk?

Hun får denne gang: 3 Toppede Hollændere, 3 Austrolorps, 1 Maran og 1 Orpington. Ialt 8 æg.

Sidste gang fik hun vist for mange æg, for der var hele tiden 1 eller 2 der lå undenfor hende og da det jo ikke nødvendigvis var de samme æg der lå koldt gik det selvfølgelig ud over resultatet. Der havde hun 12 æg. Jeg sortede hurtigt fra. Det endte med 6 levedygtige kyllinger.

Hvad skriver i med på æggende så det holder? Blyant syntes jeg ender med at være for utydeligt....
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Hvad kan en silke klare?
« Svar #1 Dato: 24 Marts , 2011, 22:37 »
Max 8 æg, vil jeg sige.

Bruger blyant, hvis jeg føler behov for at mærke æg. Du kan jo evt 'tegne op' undervejs under rugningen hvis noget bliver udvisket.
Mvh
Erik Andersen

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Marts , 2011, 07:33 »
Også blyant her. Tusch, farve og kuglepen kan så vidt jeg ved trænge gennem skallen og forstyrre det derinde. Som Erik siger kan man jo tegne det op, hvis hønen visker ud.
Antal æg? Oh, nogen silker kan jo blive meget flade, så jeg vil mene, det er lidt individuelt. Det er størrelsen "stor" jo også :D :D
Men otte er da en del æg for enhver høne, synes jeg.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 Marts , 2011, 10:21 »
Jeg ville sige ca. 8 store æg, 10 dværgæg til en stor silkehøne.
Mvh Marianne

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 25 Marts , 2011, 10:57 »
Jeg vil sige 7 - 8 æg, i forhold til hønens str.  ;)
Jeg har også været udsat for at en høne havde for mange æg under sig,
og så begyndte hun selv at smide nogen ud af reden  /d
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 25 Marts , 2011, 19:02 »
Tak for responsen.

Det med tuschen havde jeg nemlig tænkt på, men en fornemmelse i mig siger også jeg skal lade være. Grunden til at jeg gerne vil ha en rimelig genkendelig markering er, at hun skal ruge på æg fra 4 forskellige racer og da jeg ikke helt ved om jeg kan kende forskel på kyllingerne håber jeg at æggeskaller og/eller tilbageværende hele æg kan hjælpe til den tid.

Nå, men jeg forsøger med 8 æg. Tror de toppede hollændere er lidt mindre æg :-\ og dem er der 3 af. (får dem på søndag - wiii hvor jeg glæder mig)
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

frida

• Gæst
« Svar #6 Dato: 25 Marts , 2011, 19:14 »
Mht. til antal kan jeg ikke hjælpe. Mine skrukker har max ruget 4 æg ud. Jeg har altid mærket mine æg med sprittusch. Jeg ved godt, at der teoretisk måske vil være en lille risiko for at opløsningsmidlet vil kunne trænge ind i ægget, men jeg har aldrig været udsat for skadede kyllinger pga. dette. Men blyant lyder som en rimelig harmløs måde at mærke æg på. Medmindre kyllinger kan få blyforgiftning ;)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 25 Marts , 2011, 21:55 »
Tak for responsen.

Det med tuschen havde jeg nemlig tænkt på, men en fornemmelse i mig siger også jeg skal lade være. Grunden til at jeg gerne vil ha en rimelig genkendelig markering er, at hun skal ruge på æg fra 4 forskellige racer og da jeg ikke helt ved om jeg kan kende forskel på kyllingerne håber jeg at æggeskaller og/eller tilbageværende hele æg kan hjælpe til den tid.

Jeg kender et par stykker der bruger tusch. Umiddelbart ingen problemer i dette. Jeg plejer selv at bruge blyant men har dog brugt sprit tusch en enkelt gang på nogen gåseæg, der mærkede jeg dem hvor luftblæren var så kom det da ikke i direkte kontakt med æggemassen.

Mht. at kende forskel på kyllingerne: De toppede hollændere har "hat" på allerede når de er tørre. Maranen er den eneste der vil have dun på benene (medmindre at det er en stamme uden fod befjering), hvis oprpington kyllingen er sort eller blå så kan den i starten være svær at kende fra australorps'ene men hvis den har en anden farve så er den jo også nem at kende.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 25 Marts , 2011, 22:51 »

Mht. at kende forskel på kyllingerne: De toppede hollændere har "hat" på allerede når de er tørre. Maranen er den eneste der vil have dun på benene (medmindre at det er en stamme uden fod befjering), hvis oprpington kyllingen er sort eller blå så kan den i starten være svær at kende fra australorps'ene men hvis den har en anden farve så er den jo også nem at kende.

Danny

Ej, hvor godt at vide /o

Da både australorps og orpen er blå, så kan jeg egentlig bare holde særligt øje med orp-ægget, resten kan genkendes. Super ::)
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle