Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 3 racer, en et mysterie *opdateret*  (Læst 8503 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

• Passiv bruger
3 racer, en et mysterie *opdateret*
« Dato: 21 Marts , 2011, 16:24 »
Kyllinger, serama ca 5 uger gammel, isabel dværg brahma 3 uger gammel og en ikke helt kendt men farven er choc.

Forskellen på størrelsen er jo sjov at se, selvom det ikke er nemt at tage billeder af sådan 3 med hunde og katte som ser lige lovlig interesserede ud.

Choc kyllingen skulle ha været en dværg wyandot, men det tvivler jeg på den er. Om den så er krydsning eller en forkert anden race aner jeg ikke. Avleren bedyrede at hans dyr gik adskilt uden adgang til hinanden. Det er den jeg nævnte for lidt tid siden som havde dun på fødderne, men det er næsten væk nu.

Nogen der kan genkende choc kyllingen race mæssigt, selvom det er tidligt. Den er samme alder som dværg brahmaen, meget mindre fjering som vist er typisk choc men også større end brahmaen. Læg mærke til den også har enkelt kam, så der er ikke meget wyandot over den, og den er da ret langbenet også.

« Senest Redigeret: 31 Marts , 2011, 17:35 Fra Nielsen »

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Sv: 3 racer, en et mysterie
« Svar #1 Dato: 21 Marts , 2011, 16:41 »
Har ikke noget kvalificeret bud på hvad race den chokoladefarvede kylling er, men wyandot er det ihvertfald ikke med den takkede kam.

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 Marts , 2011, 17:06 »
Nu ved jeg ikke hvor lang tid, der har været chokofarvede wyandotter, men så vidt jeg husker, så er rosenkam dominerende i forhold til enkeltkam. Derfor kan begge forældre godt have haft rosenkam og bærere af enkeltkam, og på den måde give (forventeligt 25%) afkom med enkeltkam. Hvis nu choko-farven er hentet fra fx dværgkochin og kun har været "renavlet" i få generationer, kan dette både forklare, hvor enkeltkamme samt lidt dun på fjerene kommer fra. Idet choko-farvede dværgwyandotter vel ikke er sådan noget man lige falder over i DK, så synes jeg da bestemt, at den er interessant til videre avl. Hvis du nu putter den på sorte dv.wyandotter, vil du forvente at 50 % bliver choko-farvede og alle vil have rosenkam.

Så jeg synes du er godt på vej, selvom dyret selv måske ikke er overbevisende i sine kvaliteter som wyandott  ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 21 Marts , 2011, 17:31 »
Jeg har også set enkeltkam hos høns og kyllinger hos inkarnedere Dværg Wyandot avlere. Især hvis der har været indkøbt nye avlsdyr.

@Nielsen

Hvad farve skulle Wyandot kyllingen være og havde opdrætteren også andre racer ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Marts , 2011, 17:43 »
Jeg har også set enkeltkam hos høns og kyllinger hos inkarnedere Dværg Wyandot avlere. Især hvis der har været indkøbt nye avlsdyr.

@Nielsen

Hvad farve skulle Wyandot kyllingen være og havde opdrætteren også andre racer ??

Den skulle skam være choc Lene, og han har dværg orpington, dværg kochin samt wyandot alle i sorte og i choc. Plus ihvertfald 3-4 andre racer dog ikke i choc allesammen, men rosenkammede racer kan jeg da huske de fleste var i dværg racer.

Jeg er altså i tvivl om det med dværg også for den vejer altså godt i forhold til de andre når man har taget dem op til håndtering.

Jeg ved jo godt at det er et sats når man køber rugeæg fra udlandet, og om den får den helt rigtige rene choc farve får tiden jo at vise, men jeg håber da den kan bruges til et choc farve projekt så vi kan få farven godt ind i Danmark. Men jeg er da ikke i tvivl om den allerede er her et eller andet sted, sikkert i wyandot eller orpington.

Kochin i choc eller Pekin som de hedder i UK er nyere end de andre i den farve.

Jeg sendte også en undrende mail til avleren som om ikke andet så sagde han da. At han havde været ude og tjekke efter jeg havde skrevet og at alle racer gik opdelt som de plejede og der ikke var nogen som var smuttet ind til de andre.

Men hvor ærlige folk er kan man jo heller aldrig vide helt, men han har nu super gode bedømmelser på e-bay og jeg tvivler på dem som har været derinde længe og sælger ofte ville sætte det over styr for lige at nuppe lidt ekstra pund ned i lommen til en "dum dansker"

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 Marts , 2011, 17:48 »
Hvis ægget, som kyllingen kom ud af havde dværg-størrelse, mon så ikke den er god nok. Som sagt, så er det med avl af nye farver vel ofte forbundet lidt med kompromis på type mm. i et stykke tid
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 Marts , 2011, 19:14 »
Jeg tror faktisk det er en hane, den kommer da farende og stiller an hver gang jeg åbner for og passe dem.

Og lige i dette tilfælde er en hane jo at foretrække, da choc genet hos haner skal være dobbelt for og være synligt.

Det kunne nok godt være en krydsning af orpington og wyandot, som du nævner Jørn så startede det jo med orpington så vidt vides.

Eneste problem med serama er jo at det ville kræve mange år og rigtigt mange kyllinger for at renavle en farve, uanset hvilken farve man så vælger.

Var du med til den Auktion Jørn ? Men ja de choc farvede dyr koster en formue i England, æggene er bestem heller ikke billige.

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 21 Marts , 2011, 19:53 »
hmm jeg havde helt glemt, at choko-farven kan fremkomme på 2 forskellige måder.

Men du har ret, hvis det er den ressecive kønsbundne chokolade farve der er tale om, og kyllingen er en hanekylling, så er det næsten bare endnu bedre. I så fald bør alle hunlige afkom med en sort dv.wyandott høne vel blive chokoladefarvede, mens alle hanekyllinger vil blive sorte med anlæg for chokolade. Så går der vel ikke andet end et par år, før du udstiller de første chokoladefarvede dv.wyandotter  ;)
Kevin Byskov

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 21 Marts , 2011, 23:16 »
Det er jo den ressecive kønsbundne, så jeg håber bestemt det bliver til en hane.

Ja priser på sjældne farver og dyr er høje kommer man uden for lands grænse, og det er helt ok med mig.

Du har da vist kontakter alle de gode steder Jørn  ;)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 22 Marts , 2011, 20:10 »
Jeg kender ikke noget til genetikken bag farven men jeg tror nu også at det er en lille hane kylling.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #10 Dato: 23 Marts , 2011, 14:03 »
Den ligner lidt en orpington kylling- :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 23 Marts , 2011, 16:17 »
Jeg er imponeret over hvor langsomt fjeringen kommer på den, hvilket også tyder på en hane.  :)

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 31 Marts , 2011, 15:31 »
Lige et frisk nyt billede, køn er den bestemt ikke men klart en hane.

Offline Nielsen

• Passiv bruger
Sv: 3 racer, en et mysterie *opdateret*
« Svar #13 Dato: 20 Juni , 2011, 16:42 »
Ja så er der lige en opdatering mere, mest grundet jeg er blevet spurgt.

Choc farven er meget langsom om at udvikle sig synes jeg, men han er bestemt blevet meget kønnere med tiden. Og inden længe får han sine egne damer at gå med, så der forhåbentlig kan komme lidt kyllinger ud af det til næste år.

Andre der har haft held til og få choc farven i år ??

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: 3 racer, en et mysterie *opdateret*
« Svar #14 Dato: 20 Juni , 2011, 21:42 »
Nøj han er fin
Super flot farve  /o
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling