Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hjl. rugemaskine  (Læst 2766 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kaffka

• Bruger
Sv: hjl. rugemaskine
« Svar #15 Dato: 21 Marts , 2011, 14:43 »
Du skriver at du har fundet et godt sted til din rugemaskine, men har du ikke nogen for for termostat i den? Temperaturen er jo første prioritet derefter fugt, vending mm.

Ville ikke rigtig turde ruge æg ud som jeg virkelig skulle bruge - hvis der ikke var en god termostat i maskinen.

Iøvrigt er 38 - 39 grader nok i overkanten hvis du sætter blæser i og det bliver til en motorruger. Ser ellers dejlig økonomisk ud (godt isoleret).
Mvh

Claus

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #16 Dato: 21 Marts , 2011, 17:49 »
Nej ingen termostat (endnu)..og jeg lægger sæføli ikk æg i før den er stabil med ventilator også.Men det blir den måske ikke ?..det vil tiden vise.
Er der nogen der har held uden ventilator.Den temperatur der står ude til venstre er højere end mange af jer bruger, og jeg har undret mig hvorfor.Ja min kasse er 4 cm tyk og holder godt på varmen.Tror også den let blir for varm for mig .Men den er blevet passet som en nyfødt baby de sidste dage.Jeg får nok hverken tid til familie,job eller at sove når der kommer æg i  ::)
Hvilken termostat skulle jeg evt. sætte i ?
Måske skulle jeg prøve med en mindre pære også..
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #17 Dato: 21 Marts , 2011, 18:07 »
Jeg havde ikke ventilator i min hjemmebygget.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #18 Dato: 21 Marts , 2011, 18:10 »
Det så jeg også lige et andet sted  :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #19 Dato: 21 Marts , 2011, 18:16 »
Nej hvis du har fundet et sted hvor du virkelig kan holde en så stabil temperatur (plus/ minus 0,1 -0,2 grader Celsius) er en termostat jo i princippet ligegyldig.

Men i praksis er det MEGET svært at holde en temperatur så stabil i en rugemaskine når man ikke har en termostat. Åbne døre og vinduer, fyret der går ud mm. og temperaturen svinger i maskinen.

En termostat er nok et sted hvor pris og kvalitet/ funktioner hænger meget sammen. En termostat fra f.eks. en alm. vandvarmer er ikke særlig velegnet da den har alt for høj en hysterese (forskellen i grader hvor den kobler varmen ind og ud). Kik på America's hjemmeside, de har flere forskellige termostater eller kik på Ebay - der er masser af termostater.

Temperaturen i en rugemaskine med ventilator (motorruger) skal ligge på 37,5 - 37,8 grader Celsius og i en rugemaskine uden ventilator (fladruger) skal den være 1 grad Celsius højere (målt i æggehøjde). De fleste bruger nok motorrugemaskiner, men fladrugemaskiner er der også en del der bruger. Disse temperaturer skal man overholde.

Derfor er der forskel på de temperaturer du kan finde når du læser herinde.

Mvh

Claus

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #20 Dato: 21 Marts , 2011, 18:29 »
Tak for dine udførlige svar Kaffka  :)
Nu forstår jeg lidt bedre .Jeg vil kigge lidt efter termostater.Og testkøre uden æg når den er monteret færdig og så ser  hvordan den arter sig  :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #21 Dato: 21 Marts , 2011, 18:54 »
For 7 syyyyyten da..termostater er dyre.Hvor svært kan det egentlig være at efterligne en skrukhøne ??
Man burde kunne nøjes med en kasse med hø.En klump ler (med et eller andet varmelegeme).Leret kunne man forme som man syns og klappe lidt fjer på.Finito !!

JA hvor svært kan det være  ;D
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #22 Dato: 21 Marts , 2011, 18:57 »
Skal termostater helst være digitale eller er det lige meget ?...tænkte at de måske er mere nøjagtige ?
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #23 Dato: 21 Marts , 2011, 19:08 »
Her er det jo nok at pris og kvalitet hænger sammen ;).

Men du kan jo prøve uden og se hvad der sker - men der bliver næsten med garanti ikke så god en klæknings procent - så find nogle ikke så værdifulde æg til at teste med.
Mvh

Claus

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #24 Dato: 21 Marts , 2011, 19:15 »
Jeg kan i hvertfald konkludere at man sparer ikk meget ved at bygge selv.  :)..til gengæld er det meget spændende.Lykkes det har man ski oz lov til at give sig selv et klap på skulderen  8)
Ja men nu skal jeg jo ikke udstille.Æggene henter jeg i min egen stald hos mine krydsninger og mine 3 nye R.I.R....
Er sæføli alligevel ked af hvis noget går galt halvvejs henne...der er jo trods alt små liv...derinde.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline regbac

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 22 Marts , 2011, 10:07 »
Du kan også bruge en elektronisk stegetermometer som termostat. Nogle gange er de på tilbud i supermarked til under 100 kr. Og de kan måle temperatur med 0.1 grader præcision. Desuden har de tit en indbygget alarm hvis en vis temperatur bliver overksredet. Det kan blive praktisk....

Noget i den stil http://www.el-forretningen.dk/shop/stegetermometer-179c1.html

Den jeg har derhjemme er en billig model fra Aldi....men jeg kunne ikke finde billeder af den !

Kh

Régis

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #26 Dato: 22 Marts , 2011, 10:58 »
Jamen et stegetermometer kan jo ikke styre temperaturen, det kan kun vise temperaturen. Det er ikke en termostat.

Så det kan man da ikke bruge som termostat.
Mvh

Claus

Offline regbac

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 22 Marts , 2011, 11:13 »
Nå ja, selvfølgelig....Hvor dumt af mig ! :-\

Det er fordi på min Amerika er der en termostat der ikke viser temperaturen og en separat termometer a la stegetermometer...Sorry !

Måske kunne man bruge det samme apparat som man bruger til varmvandsfisk i akvariet. Altså en termostat der snilt kan varme 38 grader og ligner en dybkoger, som er glas betrukket. Ved dog ikke om den kan virke uden at være omringet af vand.

Sådan købte jeg og ombyggede jeg en gang da jeg skulle forsøge mig med hj. bygget destilleri apparat  ;D

Kh

Régis

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
Sv: hjl. rugemaskine-teknik ?
« Svar #28 Dato: 22 Marts , 2011, 12:24 »
Nå !...nu sidder jeg så her med en ventilator..men æhh ..der mangler noget.En tegning  eller forklaring om hvordan jeg monterer den.Mærket er ETRI model 99xu,208-240V  50/60Hz, 14/11W,70/60mA.....købt online ved www.elav.dk
Pinligt men hvilken ledning skal jeg sætte i den.Er der én der kan skære det lidt ud i pap, jeg skulle jo nødigt futte hele huset af inden jeg er færdig  <G
Og hvor mon det er bedst at placere ventilatoren ?...se evt min kasse i galleriet.Elpæren sidder midt i loftet.
Skal der laves hul i flamingoen eller skal den bare monteres direkte på den indvendige side ?
Please help :)
« Senest Redigeret: 22 Marts , 2011, 12:35 Fra vbruun »
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand