Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: friske æg??  (Læst 3443 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tinakristensen

• Passiv bruger
friske æg??
« Dato: 19 Marts , 2011, 18:29 »
Bruger i egne æg eller bruger i pasteruiserede æg til evt. at lave fromage og andre ting?

Jeg har lige lavet citrin fromage af egene æg, men jeg ønsker jo ikke at nogen bliver syge ???

Jeg kogte dem 30 sek. først hvad siger i til det??

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: friske æg??
« Svar #1 Dato: 19 Marts , 2011, 18:34 »
Citér
Finn Jensen har undersøgt hvordan det skal foregå:

Det er IKKE nok at skolde ægget med kogende vand for at dræbe salmonella bakterien. Der kan også være bakterier der er trængt igennem skallen og ind i blommen. De vil ikke blive slået ihjel ved at dyppe ægget (med skal) i kogende vand.

Fra det amerikanske ægge-råd (!) og Georgias ægge-kommision (!) har jeg fundet følgende opskrift på hvordan man selv pasteuriserer æg

Bland minimum 2 spiseskefulde væske for hver æggeblomme/hele æg/hvide. Væsken kan være vand, mælk, juice, alt efter hvad der indgår i opskriften. Olie eller margarine kan ikke bruges.

Hvis det er æggehvider alene, skal der tilsættes 2 spiseskefulde sukker per hvide udover væsken, ellers vil hviden stivne for hurtigt.
Æg og væske opvarmes under svag varme og konstant omrøring til 71 C (160 ).Brug et stegetermometer! Afkøles hurtigt og de pasteuriserede æg er klar til brug i opskriften.

DE SKAL BRUGES UMIDDELBART herefter. Der er ingen holdbarhed på dem.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Marts , 2011, 18:37 »
Jeg tør ikke bruge egne æg rå, jeg køber de pasteuriserede æggehvider og æggeblommer, når jeg laver guf eller is mm
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 19 Marts , 2011, 18:39 »
Ja jeg holder mig ikke tilbage med den mindste overvejelse...og husker altid at fortælle gæster osv at sådan er godterne lavet  ;)

Offline Hebber

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Marts , 2011, 19:06 »
Jeg har ingen problemer med at bruge egne æg, jeg har også spist æggesnaps som i gamle dage, jeg har endnu ikke lavet fromage til gæster, jeg ville oplyse dette og så kunne de selv tage stilling til om de ville spise dette.

Susanne
1.6.9 Lys Sussex, 3,3 dværg Wyandot, 0,04 blandingskyllinger sussex/dv. wyandot 2.1.2 firbenede musefangere 1.0 lys Golden Retriever 0.1 ægtefælle

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 19 Marts , 2011, 20:26 »
Jeg har lavet is af mine egne æg og ser ingen problemer i dette.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 19 Marts , 2011, 20:31 »
Og jeg er heller ikke bange for at bruge egne æg (eller industriæg for den sags skyld) til is, fromage, tartar osv. :). Min mand der er kok, bruger dog altid pasteuriserede æg til kolde retter der serveres for gæster, for at være 120% sikker.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 19 Marts , 2011, 20:39 »
Jeg bruger også hønsebassernes æg rå...og med stor fryd hvergang /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Susanne

• Gæst
« Svar #8 Dato: 19 Marts , 2011, 20:40 »
Jeg laver is og citronfromage til os selv. I blødkogte æg og spejlæg er blommen satdig rå, og dem spiser vi også selv.

Hvis jeg skal lave is eller fromage til gæster, køber jeg pasteuriserede æg. Jeg vil ikke risikere at have ansvaret, hvis de skulle blive syge.

Vi har en nær ven, som har haft en meget alvorlig salmonellaforgiftning. Han overlevede med nød og næppe og lå på hospitalet i to måneder. Han skal have medicin resten af sit liv. Det ønsker jeg ikke for nogen.

Jeg har selv spist en dessert hos nogle venner, hvor de oplyste, at æggene ikke var pasteuriserede, og at vi "selvfølgelig bare skulle springe over" hvis ikke vi var trygge. Den afvisning udsætter man ikke sin vært for, så man spiser pænt - uanset om man er tryg eller ej.

Det pres vil jeg ikke udsætte andre for  /d

Jeg tror dog, at jeg lige vil læse Finn's opskrift på pasteurisering - hvor svært kan det være?  /o

• Bruger
« Svar #9 Dato: 19 Marts , 2011, 20:47 »
Jeg har selv været indlagt med salmonella-forgiftning, 1 måned før jeg havde termin med knægten hvilket resulterede i at han blev født for tidligt.
Kan absolut IKKE anbefales at prøve, så tag lige alle sammen og gennemlæs Finn's opskrift for jeres egen skyld.
Mand og 3 børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #10 Dato: 19 Marts , 2011, 20:53 »
Jeg har selv været indlagt med salmonella-forgiftning, 1 måned før jeg havde termin med knægten hvilket resulterede i at han blev født for tidligt.
Kan absolut IKKE anbefales at prøve, så tag lige alle sammen og gennemlæs Finn's opskrift for jeres egen skyld.
Det er et meget følsomt emne Jean, og jeg ved godt at man kan blive rigtig syg af salmonella. Min egen svigermor var døden nær for 20 år siden pga. den grimme bakterie. Jeg tør alligevel godt spise rå æg, rå mælk fra køer, gulerødder med lidt jord på osv.

(Min svigermor blev syg pga. et stykke industrikylling der ikke var gennemstegt)
« Senest Redigeret: 19 Marts , 2011, 20:58 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #11 Dato: 19 Marts , 2011, 20:56 »
Jean hvordan blev du smittet? Egne æg eller industri? Du er godtnok drønuheldig med dit helbred, lad os håbe det snart vender /d

Sidste nytårsaften gik forsendelsen ned og vi kunne ikke få pasteuriserede æg i butikkerne. Vi brugte mine de aller friskeste æg til chokolade mousse og ingen af os blev syge, heldigvis.

Er der nogen som ved hvordan de fysiske symptomer hos en høne med salmonella ser ud eller har prøvet at have det i deres høns?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

• Bruger
« Svar #12 Dato: 19 Marts , 2011, 20:58 »
På daværende tidspunkt havde vi ikke høns selv så det var købeæg brugt til frikadellefars.
Min ældste søn blev også syg og lå på børneafdelingen mens jeg selv lå på barselsafdelingen da de var bange for at fødslen skulle gå i gang.

(Ja, mit heldbred er ikke hvad et har været, er sat i medicinsk behandling igen i eftermiddags for, ja gæt selv: LUNGEBETÆNDELSE!!)
« Senest Redigeret: 19 Marts , 2011, 21:00 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
Mand og 3 børn

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #13 Dato: 19 Marts , 2011, 21:18 »
Jeg har indtil videre ikke spist egne æg rå eller lavet is og lignende... Jeg ved ikke om det er for hidsigt, men synes ikke rigtig jeg tør med små børn...

For nogle år siden var der mange historier om, at der faktisk er større fare for salmonella i øko/haveæg end f.eks. buræg. Se f.eks. denne artikel:
http://avisen.dk/mere-salmonella-i-oekoaeg-end-buraeg_106338.aspx

Der er mange vilde fugle, der har salmonella, og de kan smitte vores høns ligeså vel som de smitter med orm... :P
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #14 Dato: 19 Marts , 2011, 21:21 »
Men i øvrigt spiser vi blødkogte æg og spejlæg i store mængder, så bum bummelum... ::)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk