Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kyllinger under en skrukhøne  (Læst 7753 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
kyllinger under en skrukhøne
« Dato: 16 Marts , 2011, 20:11 »
Citat fra gammel tråd om dette emne: Danny plejer at sige, at hun kan passe det dobbelte antal af hvad hun ruger.
Kan det passe at hun kan holde så mange kyllinger varme?
Mit spørgsmål går så på at min landhøne (stor), der normalt ruger på 8-10 æg skulle kunne klare at holde 16-20 kyllinger fra en rugemaskine varme. Mener I det er rigtigt? Jeg vil jo nødig risikere at nogle af dem døde af kulde!
Jeg har nemlig kyllinger i en rugemaskine der er ved at klække og en landhøne der ligger og er skruk!
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: kyllinger under en skrukhøne
« Svar #1 Dato: 16 Marts , 2011, 20:23 »
Jeg har aldrig haft landhøns, men med orper passer det meget godt. Sidste år havde jeg en skruk, hvor æggene klækkede samtidig med maskinen. Hun endte med at passe 18 ialt.

Meen det var i juni, jeg tror ikke jeg ville gøre det samme nu. Jeg tror jeg max ville give hende 12-13 stykker på denne årstid...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #2 Dato: 16 Marts , 2011, 20:30 »
Jeg er også lidt nervøs for så mange. men nu må vi se hvor mange der klækker. PT er der 4 og 4 undervejs. Hvis det er vellykket bliver der 17, så må det jo blive varmelampe. Jeg ved heller ikke om hun vil acceptere kyllinger når de ikke er klækket under hende.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 16 Marts , 2011, 20:42 »
Nej, det er jo aldrig til at vide om de vil kendes ved "bastarderne"  ;)
Jeg har "snydt" en skruk to gange med held (de eneste to gange jeg har prøvet). Det vigtigste er mørke, tror jeg... De kan ikke kende forskel på de små i mørket, så det øger sandsynligheden for at hun bare lukker dem ind i varmen. Jeg håber det lykkes!
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 Marts , 2011, 20:43 »
Jeg synes nu også, at det lyder af mange - selvom det aldrig er lykkedes mig at få ruget 7-8 kyllinger ud  ::)

Derimod har jeg flere gange haft stor succes med at få en skruk til at acceptere kyllinger, hun ikke selv har ruget ud, så mon ikke du kan lade det komme an på en prøve  :)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 16 Marts , 2011, 23:14 »
Tja, det lykkedes min dværglandhøne at ruge 5 kyllinger ud selv sidste år, og så smed jeg lige 8 mere ind til hende. Vel at mærke barnevelderkyllinger! Dem klarede hun i fin stil, men det var lidt senere (og varmere) da hun havde dem.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #6 Dato: 17 Marts , 2011, 14:37 »
Der er kommet 7 kyllinger nu i morges, så jeg har vovet at lægge dem under skrukken, så ser viom de bliver accepteret.  *k
De andre 10 æg bliver vist kun til døde kyllinger desværre. intet tegn på liv ved vandprøven i dag.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 18 Marts , 2011, 08:40 »
Der kan jo godt være liv på trods af vandprøven, jeg *k
Men nu kan hønen da heldigvis sagtens passe de små. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #8 Dato: 18 Marts , 2011, 19:25 »
Resten æg kasserede jeg i morges Syntes jeg mærkede en grim lugt. Og heldigvis har skrukmutter accepteret de 7 kyllinger , som var de hendes egne. Jeg var liudt nervøs for om det ville gå, når det kun var snydeæg, hun havde ruget på. Men det gik.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 18 Marts , 2011, 20:16 »
Det var da dejligt, Egon /o Det er bare så meget nemmere at slippe for kyllingemoder og alt det udstyr ;)

Men trist med de sidste 10, det var mange at smide ud!
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #10 Dato: 18 Marts , 2011, 20:21 »
pivdårlig timing herhjemme, mine 3 skrukdamer har alle rejst sig fra rederne i løbet af sidste uge - så nu har jeg ingen skruk og kyllingerne klækker. Men heldigvis sidder min labrador, der slap for sin sidste hvalp i søndags og piver utålmodigt nedenfor rugemaskinen. Det driver mig til vanvid, men mon ikke hun kan varme kyllinger?  ;)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 18 Marts , 2011, 20:23 »
Hej Egon.

Nu er det jo ikke aktuelt og jeg kan ikke huske hvad jeg har skrevet i den anden tråd men jeg har flere gange haft både orpington og barnevelder høner til at passe 25 kyllinger men det har altid været om sommeren.
Jeg ville også være noget skeptisk ved at sætte 25 kyllinger til en høne på denne årstid.
Dog skulle det nok gå godt hvis hønen havde et rum på 1-2 kvm. med en varmelampe i det ene hjørne. Så ville kyllingerne nok søge derhen hvis de frøs, men ville stadigvæk have hønen til at vise dem mad og lære dem noget "naturlig adfærd".

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #12 Dato: 18 Marts , 2011, 20:23 »
Ork-jow, du giver dem da bare til hende så skal hun nok klare det lille job for dig ;D ;D ;D

Her hjemme er det min store hanhund af en Amstaff-blanding som ELSKER at lege farmand!
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #13 Dato: 18 Marts , 2011, 22:46 »
vær ikke bekymret for at lade hønen ruge på snydeæg Egon, mine høner ruger som regel på ingenting, eller et par marmor æg, og de tager gladeligt imod 10 kyllinger.
Der behøver ikke være sammenhæng mellem rugeæg og faktiske kyllinger  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn