Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Forårskuller?  (Læst 8369 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KRISTINA

• Passiv bruger
Forårskuller?
« Dato: 08 Marts , 2011, 22:19 »
Jeg har en barnevelder hane fra sidste sommer. Han er i løbet af februar/marts begyndt at vise en aggresiv side især, når jeg kommer med mad eller snakker med en af hønerne (3stk). Jeg er meget i tvivl om han "bare" har forårskuller eller om han viser sit sande jeg.

Jeg har to børn som også kommer i hønsegården, derfor hælder jeg nok mest til øksen.

Hvis jeg vælger øksen, hvilken hane skal jeg så gå efter?

1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Forårskuller?
« Svar #1 Dato: 08 Marts , 2011, 22:25 »
Mine Orpington haner har altid været rare og venlige at omgåes. Og jeg har altid mange alvsstammer.  /o

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 08 Marts , 2011, 22:39 »
Hvad mener du med at han opfører sig agressivt? Angriber han dig, så skal han af med knoppen! Hvis han bare spankulerer rundt og tramper så er han bare en hane der prøver at vise at han beskytter sin flok. Bare du dog havde skrevet i går, for her til formiddag har jeg slagtet 6 store smukke barnevelderhaner som har opført sig eksemplarisk over for mig, men var begyndt at slås indbyrdes. Så ja, der er forår og hormoner i luften. Du kan finde agressive haner inden for alle racer, så det har mere med hanens personlighed end race at gøre. Du kan godt prøve at kue en for agressiv hane på plads. Det er der nogen der har haft gode erfaringer med.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rikke S

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 Marts , 2011, 00:05 »
Jeg er netop idag blevet "angrebet" af min såkaldte Orpington hane (efter at have besøgt et par udstillinger må jeg sige at vores ikke ligner den rene vare, så kalder dem Haveorpington). Han hoppede op i luften og hakkede mig på skinnebenet og fulgte efter mig da jeg gik. Jeg er ikke i tvivl om at han må lade livet en af de følgende dage. Selvom jeg knapt kunne mærke mit hak, så vil jeg altså kun have en hane som alle inklusiv børn kan omgås.

Min mor, som bor på samme ejendom, havde sagt at hun følte at Leo (altså hanen) truede hende, men jeg tog det ikke seriøst før han gik til angreb på mig (drillede enda min mor med at hun var bange for den lille pipfugl  *g)

Jeg kan desværre ikke give dig råd om hvilken hane du eventuelt skal vælge istedet, men da andre har rolige Barnevelder haner kan du måske forsøge en ny af samme race....
Mvh Rikke
0,1 Laksefarvede Faverolles
0,1"Orperolles"
0,2 Orpinton
0,5 Blandinger
0,1 Rød Amerikaner
1,1 Sorte Australorps

Offline KRISTINA

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 Marts , 2011, 08:31 »
Hmm - ærgeligt med de slagtede haner, men de smager sikkert godt.

Du spørger til hvad han konkret gør. Da min høne hoppede op i favnen til mig, pustede han sig op og fløj op i hovedet på hende, ja og mig. Første gang nåede jeg ikke at reagere, men anden gang fik jeg sat madskålen i mellem.

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #5 Dato: 09 Marts , 2011, 08:38 »
Uhm ja. Den står på coq au vin i aften. Det har jeg lovet svigersønnen.
Men tilbage til dit problem. Jeg ville nok lade være med at rende rundt med hønerne i favnen! Den tror jo du er ved at stjæle hans harem.  ;)
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline KRISTINA

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 Marts , 2011, 17:20 »
Nej, min søde høne skal kunne nusses uden hanens angreb, men jeg kan godt se din pointe.

Jeg overvejer meget at købe en "brugt" barnevelder hane, da racen er utrolig smuk.

Har du tidligere stødt på agressive haner hos racen?

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #7 Dato: 09 Marts , 2011, 23:04 »
Hej igen. Nej alle de barneveldere jeg er kommet omkring (både mine egne og andre avleres) har været meget fredsommelige, men som sagt så er agressivitet arveligt. Det skal bare udryddes som tendens. Og man skal helst ikke avle på agressive haner. Jeg har som skrevet lige slagtet bestanden af unghaner (og de 2 der endte i rødvin smagte skøønt) men jeg kan selvfølgelig levere haner til efteråret, og evt. en ældre hane senere til efteråret. Jeg har en hane fra 2009 som af naturlige årsager skal lade livet til efteråret eller overdrages til videre avl. Han er meget fredsommelig, men jeg vil gerne lige have lidt flere kyllinger fra ham, men han kan evt. sælges fra til maj. Vejle er heldigvis ikke længere væk end at transporten kan arrangeres. Jeg synes også det er en af de smukkeste racer og alt for undervurderet som race betragtet. Smukke, omgængelige, pæne æg og gode slagtehaner. Alt i alt en ideel havehøne, og selv om du har haft en enkelt uheldig hane, så er flertallet altså meget omgængelige.  :)
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 09 Marts , 2011, 23:26 »
KRISTINA

Inden du nu endeligt beslutter at svinge øksen og gøre kort proces på din 'aggressive' hane, som jo i bund og grund formentlig blot forsøger at fortælle dig, at det er ham der er herren i hønsegården, så prøv lige om du ikke kan lære ham at du (og andre mennesker) rangerer lidt højere end ham.

Gentag seancen fra den anden dag, og ved mindste tegn på at han begynder at profilere sig, så puster du dig op overfor ham, stamper lidt i jorden og sparker lidt i jorden, og går lidt rundt om ham mens du kigger lige på ham, giv ham gerne lidt ukvemsord med på vejen med en vred stemmeføring. Han forstår selvfølgelig ikke en lyd af hvad du siger, men tonelejet kan måske indgyde lidt respekt.  Du agerer, med andre ord, at du er en større 'hane' end ham og at han skal underkaste sig/acceptere dig, når du er til stede.

Hvis du kan få styr på ham ved denne adfærd vil resten af 'menneskeflokken' på lignende vis formentlig kunne få ham til at acceptere, at han rangerer lavere end disse store to-benede dyr der sommetider kommer og blander sig i hønsegården.

Held og lykke.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #9 Dato: 10 Marts , 2011, 00:12 »
Netop Erik! Blafrende frakkeskøder, høje råb og tramp og evt. et lille spark, så skulle han nok kunne forstå hvem der bestemmer.  :D
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline KRISTINA

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 Marts , 2011, 07:34 »
Tak for de gode råd. Jeg havde ikke lige tænkt i haneadfærd på den måde. Det skal absolut prøves, jeg har jo indtil videre været tilfreds med ham, da han behandler hønerne fint.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 10 Marts , 2011, 07:42 »
En hane kan måske nok domineres til at "holde sig på måtten" men alt andet lige, så er aggressiv adfærd arveligt, men der siges til gengæld også at aggressive haner giver stærke kyllinger.

Jeg bruger ikke aggresive haner i min avl mere. Da jeg har dårlige erfaringer med det.

Endvidere findes disse brådne kar i alle racer, i større eller mindre grad.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 10 Marts , 2011, 20:56 »
Aggressiv adfærd kan vel som alt andet avles til eller fra, alt efter ønske.
Mvh
Erik Andersen

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #13 Dato: 10 Marts , 2011, 22:03 »
"Aggressiv adfærd føder aggressiv adfærd"
Ville nok finde en smartere måde og løse problemet med den aggressive hane. At bruge det vi kalder for "positiv straf", vil med stor sandsynlighed betyde
at han finder sig en der lidt mindre, som han kan bestemme over. Dit barn f. eks.

Hvad med og tilbyde hanen noget godt og spise hver gang du skal kæle med hønsene.
Dette vil gøre at hanen vil associere det at du tager hønen op med noget godt....

Hvis dette ikke hjælper efter en stykke tid, ville jeg også fjerne hovedet.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 10 Marts , 2011, 22:55 »
Hvad med og tilbyde hanen noget godt og spise hver gang du skal kæle med hønsene.
Dette vil gøre at hanen vil associere det at du tager hønen op med noget godt....

Klart et forsøg værd også. Nu er det bare sådan at en god hane, ved fodring med godbidder eller mad i det hele taget, vil kalde på sine damer for at sikre at de får noget godt at spise, mens han selv holder sig lidt tilbagetrukket. Så det kan være svært at få til at virke i praksis.
Mvh
Erik Andersen