Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvilken høns  (Læst 2187 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline janne

• Passiv bruger
hvilken høns
« Dato: 07 Marts , 2011, 14:05 »
Hej jeg er ny her, og jeg søger noget hjælp :)

Vi skal have lavet en hønsegård i april, den bliver ret stor. jeg vil gerne have ca 10 høns der skal lægge æg, og det skal de gerne gøre med det samme:-)
så vil jeg gerne have nogle måske 15 stk der skal fedes op og spises.

kan de gå sammen, vi dem der skal lægge æg være så store i starten at de hakker på de små der skal fedes op?

Hvilken høns skal jeg vælge?

glæder mig til at følge med her inde.

god dag til jer
Janne

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: hvilken høns
« Svar #1 Dato: 07 Marts , 2011, 16:28 »
Hej Janne

Velkommen til forum :).

Kig dig lidt om her på siderne og lån bogen "Den store hønsebog" af Jørgen Liljesøe på biblioteket. Der er gode beskrivelser af stort set alle racer.

Jeg har selv kobberfarvet maran der lægger chokoladebrune æg, og araucana der lægger fine turkisblå æg.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline janne

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 Marts , 2011, 20:47 »
tak skal I have, den bog vil jeg da lige låne. :)

Ja jeg kan godt se at der er mange forskellige. Det er jo også det at jeg gerne vil have dem der er gode til at lægge æg, og dem der smager godt:)

Er der nogle her der har erfaring med at få høns i foråret der er så store de kan lægge æg og så slagt dem til vinter? det var der en der sagde til mig at man kunne.

Jeg må se mig om her på side, skal også se om jeg kan finde nogle fine hønsegårde til inspiration :)

god aften til jer
Janne

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 08 Marts , 2011, 07:11 »
Jeg tror også jeg ville holde dem adskilt, dvs. slagtekyllinger for sig, og de æglæggende høns for sig.

En høne er ganske produktiv i mange år, så det ville være synd at slagte dem samme år som de er klækket vil jeg mene.

Slagtekyllinger kan du købe på et rugeri for ca. 12 kr. pr. stk., mens racekyllinger koster ca. 30 kr. pr. stk. Begge dele som daggamle.

Racehøns der er i æglægning koster ca. 100-150 kr. pr. stk. og hybridhøns (æglæggende høns der bruges i industrien) kan fås på et hønseri til ca. 65 kr.

Hvis der er en fjerkræudstilling i nærheden af dig, er det absolut også en god mulighed for at se racehøns "live", og samle sig inspiration.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 08 Marts , 2011, 07:36 »
Velkommen på forum, Janne :D
Uh, det er svært at anbefale, for der er så mange skønne høns, både til æg og til slagt.
Nogle racer egner sig til begge dele, så måske skulle du vælge dem? Så kan du slagte hanerne og lade hønerne lægge æg.
Maran, araucana og wyandotter er nogle af dem, der ville egne sig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk