Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Stjernekigger  (Læst 6792 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Liv

• Bruger
Stjernekigger
« Dato: 18 Juni , 2008, 14:32 »
Jeg har en daggammel kylling, der kigger op i luften hele tiden. Kan det være en såkaldt stjernkigger?
Jeg kunne ikke finde noget om det i leksikonnet her på forumet, så nu søger jeg hjælp her. Er der nogle der ved, hvad dette problem kommer af. Min nabo mente at det kommer af, at den har orm i luftrøret, men jeg har læst her på forum, at det kan være en følge af forkert temperatur under rugning?

Hvad skal jeg gøre med kyllingen? Skal den aflives eller er det noget der retter sig med tiden? Ud over at hovedet sidder underligt, så ser den ud til at have det ganske ok. Den kan også godt rette hovedet ud nogle gange, men det ryger tilbage efter meget kort tid.
Venlig hilsen
Liv

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Stjernekigger
« Svar #1 Dato: 18 Juni , 2008, 17:29 »
Hej

Jeg har også en kylling der kikke op ad, og minsanten om ikke min gamle gule hane er begyndt, men det er kun når han er i hønsehuset, i hønsegården er der ikke noget ivejen, jeg har set kyllinger kommer over det og vil lade min gå et stykke tid endnu inde jeg gør mere, min kan godt være kommet af for rugning da den sidste ikke lykkedes så godt, de kom nogle dage forsent og et par stykker havde også skæve ben.

Det kan komme senere og det tror jeg kan være stres betonet for det er som regle når der er mange kyllinger i flokken.

Tommy

MartinJ

• Gæst
« Svar #2 Dato: 25 Juni , 2008, 00:23 »
Hvordan går det med den?
Jeg tror bestemt ikke på orm i spiserøret. Der kan findes beskrivelser på en gærsvamp, tror den hedder candida, som kan give disse symptomer. Det skulle oftest ramme fjerkræ der får rutinemæssig antibiotika, da det fodrer svampeinfektioner.
Jeg trækker lige en gammel hest af stalden: B vitaminmangel kan gi stjernekiggerkyllinger, igen er det dårlig udvikling af nervebanerne der er problemet. Det kan sagtens skyldes mangel hos hønen. Hvis der går man kyllinger samlet er der større risiko for at de svageste ikke får det foder de kunne behøve, det kan være forklaringen på stressudslag.
Mangel på D-vitamin kan give problemer i hjernen, fx hjernebetændelse, som kan give vridning af nakken

Bakterier, som enterokokker, kan godt give underlige muskelbevægelser

Problemer i det indre øre, væske eller infektion.

Genetik.

Det kan være umuligt at redde en stjernekigger. Er det et meget værdifuldt dyr, kan man prøve at få hældt noget vitaminblanding i den, med B2 og B12 vitamin. Måske det kan hjælpe. Hjælp den til foder og vand så vidt muligt og hold den isoleret.

Offline Liv

• Bruger
« Svar #3 Dato: 25 Juni , 2008, 09:31 »
Den holdte langsomt op med at holde hovedet oppe hele tiden. Faktisk kunne det næsten se ud som den havde haft hold i nakken og lige skulle have varmet musklerne op igen. Den startede med små forsøg fremad og langsomt blev bevægelserne større. Efter ca et døgn holdte den op med at tage hovedet tilbage særligt tit og nu kan jeg ikke længere se hvilken en det var af de 6 kyllinger.

Med hensyn til foder har jeg fulgt de råd der er blevet givet herinde på forum. Den første dag fik de hirse blandet med lidt olie, så fik de undulatfoder og langsomt har jeg blandet kyllingestarter ind i undulatfoderet. De har skaller knust i en mindre størrelse end hønsene blandet med lidt trækul stående. De får lidt hakket grønt af forskellig slags hver dag, hvilket også langsom bliver større i størrelsen. Jeg har 4 kyllinger, som ikke går ved en skruk og de får det samme. Ingen af dem har haft problemer med afførringen.

Mine høns får æggelægningsfoder blandet med en smule af en hønse kornblanding fra den lokale foderstof. Der er forholdsvis meget plads i deres hønsegård til de få høns jeg har og de har endnu ikke spist alt det grønne derinde. Men jeg giver dem det ukrudt jeg fjerner fra blomsterbedene og det nyder de meget at spise. Så de burde få godt med vitaminer der igennem, men det kan da godt være at jeg skulle begynde at give dem et vitamintilskud en gang i mellem og fast i løbet af vinteren og i rugeæglægningstiden om foråret for en sikkerheds skyld. Der er jo ikke så meget grønt at give dem om vinteren og i det tidlige forår. Jeg har først fået dem her i maj i år, så jeg har ikke været opmærksom på om deres foder var rigtigt sammensat før efter at hønen havde lagt sig skruk og rugemaskinen var sat i gang. De æg de lægger har en god tyk skal og blommen er organge/gul.
Venlig hilsen
Liv

MartinJ

• Gæst
« Svar #4 Dato: 25 Juni , 2008, 14:33 »
Fodringen lyder meget fin.
Det er en god ide at give lidt ekstre vitaminer, specilet til høner i æglægning og små kyllinger. Kornprodukter indeholder ikke altid nok vitaminer. Og et tilskud er en billig og nem foranstaltning.
I øvrigt dejligt at høre de gode nyheder

Offline Liv

• Bruger
« Svar #5 Dato: 25 Juni , 2008, 17:46 »
Ja, det er gode nyheder. ;D

Hvor meget vitamin skal kyllinger have i deres foder. Jeg har en spand Vispumin Vitaminer fra America, kan det også bruges til kyllinger? Der står at det doseres i foderet, ca. 1 topteskefuld pr. kg. foder, 1 gang om ugen, men det er jo til voksne høns?
Venlig hilsen
Liv

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Juni , 2010, 20:56 »
Jeg ved godt denne tråd er næsten 2 år gammel, men for mig er den aktuel.

Som Liv skrev var det en daggammel kylling. det mener jeg udelukker både vitaminmangel og orm.

En skrev om noget om rugning ved for høj temperatur!

Kan der være noget om snakken ?

Jeg ved godt jeg bare kan aflive kyllingen, men er der en klokkeklar årsag, til skavanken,  var det rart at vide
Hilsen
Peter

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #7 Dato: 27 April , 2011, 11:29 »
Er det arvelig??

Jeg har en dejlig gul plym høne som er den eneste pt der lægger æg, kan jeg så bruge dem til udrugning?

Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger