Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad bruger i - maskine eller høne?  (Læst 7856 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Hvad bruger i - maskine eller høne?
« Dato: 27 Januar , 2011, 20:12 »
Ja, hvad bruger i rugemaskine eller skrukhøne? Og hvilke model maskine eller race?

Bruger selv Rcom 20 i standard udgave og er fuld tilfreds.
Mvh

Claus

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Hvad bruger i - maskine eller høne?
« Svar #1 Dato: 27 Januar , 2011, 20:13 »
Hjemmebygget rugekasse  :D
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvad bruger i - maskine eller høne?
« Svar #2 Dato: 27 Januar , 2011, 20:16 »
90 ægs hel automatisk fra America :)

Og som back up et par kochin dværge;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Hvad bruger i - maskine eller høne?
« Svar #3 Dato: 27 Januar , 2011, 20:36 »
Jeg har min dejlige 130 ægs helautomatisk og den blå moterruger 48 ægs fra America thisted  /o

Så har jeg også lige mine gule sussex som skrukker ind imellem og en jersey kæmpe,  >:( Men hun får nogen æg.



« Senest Redigeret: 28 Januar , 2011, 10:28 Fra bettina30 »
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad bruger i - maskine eller høne?
« Svar #4 Dato: 27 Januar , 2011, 20:42 »
130 ægs helautomatisk trærugemaskine fra America thisted , købt brugt. Fungerer nu upåklageligt efter at termometer og potmetret blev udskiftet  ;)

Eneste minus er at der kun kan være 105 æg i den  /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

frida

  • Gæst
Sv: Hvad bruger i - maskine eller høne?
« Svar #5 Dato: 27 Januar , 2011, 20:46 »
Høne /o ;D
Svigter aldrig pga. strømafbrydelse.
Har konstant temperatur.
100% klækning på befrugtede æg.
Passer kyllingerne til UG, selvom jeg ikke er hjemme.
Og mange andre grunde ;)

GKV

  • Gæst
Sv: Hvad bruger i - maskine eller høne?
« Svar #6 Dato: 27 Januar , 2011, 21:39 »
200 ægs Hemel Thermo de Lux. En høne af og til hvis den gider, skrukkeri bør belønnes!

Der kan være få æg i en stor maskine, men ikke det modsatte ;D ;D

Gunni.

karina dj

  • Gæst
Sv: Hvad bruger i - maskine eller høne?
« Svar #7 Dato: 27 Januar , 2011, 21:54 »
Begge dele... dværgkochin til at ruge, og når hendes æg klækker, klækker der osse æg i Americas den blå. Så får hun flere unger at holde øje med end hun lige selv var klar over  ;)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvad bruger i - maskine eller høne?
« Svar #8 Dato: 27 Januar , 2011, 21:58 »
America's 'Madam Blå', og ellers en silkehøne eller to.
Mvh
Erik Andersen

Offline Berit H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 223
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
Sv: Hvad bruger i - maskine eller høne?
« Svar #9 Dato: 27 Januar , 2011, 22:09 »
mine små dværgsilker.... utroligt stabile  /o
og så eeelsker jeg altså en høne med små kyllinger kikkende ud mellem fjerene...
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvad bruger i - maskine eller høne?
« Svar #10 Dato: 28 Januar , 2011, 09:45 »
Jeg bruger professionelle: dværg wyandotter *p
De kan programmeres til at skrukke, når jeg har brug for det, de er yderst pålidelige, de har en klækkeprocent på 100 og som regel overlever alle kyllingerne også, der er aldrig problemer med fødder/ben på kyllingerne.
Hønerne er utrolig imødekommende og ved, at vi har samme mål, kyllingernes bedste.
Jeg har dog anskaffet mig en madam blå fra America, og vil ligesom Karina synkronruge, så mine skrukker kan passe lidt flere kyllinger.
Jeg kan kun give Anette ret i alle hendes argumenter.
Endelig er der ikke noget skønnere syn, end en skruk på græsplænen med en flok kyllinger.
Nå ja, de dværg maran jeg har haft til at ruge har udvist samme omhu og resultat
Jeg *p mine skrukker.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Hvad bruger i - maskine eller høne?
« Svar #11 Dato: 28 Januar , 2011, 09:47 »
Vores "hoved"- race skrukker ikke.. så vi bruger også en Rcom 20.
Vi har et par silker og en enkelt super skruk sussex, som får lov til at ruge, når de har lyst. Det er så meget nemmere.. men det giver ikke helt den mængde og model i høns, vi avler på :D

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hvad bruger i - maskine eller høne?
« Svar #12 Dato: 28 Januar , 2011, 10:05 »
Også her bruges begge dele.

Har 2 super gode skrukker i mine gamle silkedamer - og min datters dværgkochiner forventes også at skrukke i løbet af forår og sommer. Disse høns vil jeg overlade det professionelle ansvar for udrugning af sebright æg, som kan være lidt vanskelige. Og ellers til lidt hyggerugning, høns med kyllinger skal her jo være i løbet af sommeren :D

Men ellers bruger jeg rugemaskine, har den lille blå fra Harald Nyborg, men den har jeg ikke været helt gode venner med, synes den svinger for meget i temperatur. Så derfor har jeg nu en fin ny Heka trærugemaskine, 70 æg, og regner med at bruge den lille blå til klækkemaskine, da jeg så kan ruge og putte æg i den store maskine flere gange uden at være afhængig af klækning/fugtighed.
Mvh Marianne

Offline John Jacobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Hvad bruger i - maskine eller høne?
« Svar #13 Dato: 28 Januar , 2011, 10:32 »
Jeg bruger foreningens rugemester. Bare aflevere rene æg og så hente færdige kyllinger 24 dage senere. Lettere kan det ikke blive.  ;D Han er dygtig, så resultatet afhænger kun af egen behandling af dyr - fodring og avl. Inden i siger hov, 24 dage! Så, ja de skal lige stå hos han efter transport og steriliseres inden de kommer i rugemaskine med andres æg.
--ñ--
Avler og udstiller af: Australorps i sorte, blå-randtegnede, moskusænder i sort broget
-og ejer af en dejlig brun labrador ;)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvad bruger i - maskine eller høne?
« Svar #14 Dato: 28 Januar , 2011, 10:53 »
Jeg har i mange år brugt 2 Therbo fladrugere (til hver 55 hønseæg/75 dværgæg) med stor succes. Har lige afhændet den eene, da jeg nu bruger en America motorruger/trærugemaskine til 130 æg (reelt 105 store æg). Den har jeg modificeret til at tage 3 ekstra rullebakker (3 knap så brede rullebakker, da jeg ikke ville ødelægge/fjerne eks. lister til rullebakker, nye lister hænger løst ned fra/på eks. lister, hvor 2 øverste eks. lister har fået lagt en løst ny liste ovenpå, så intet er ødelagt, og intet af det nye er skruet fast, hænger blot løs og kan tages ud på ingen tid) så nu kan den tage +80% æg. Altså 190 æg istedet for 105 æg, vhj. af et indgreb på et par timer. Fungere OK.
Har forøvrig før i tiden da jeg avlede 2 racer af dværhøns, hvor den eene race var Kochin, udelukkende brugt disse til rugehøns. Men dengang lavede jeg også kun mellem 100 og 150 dværgkyllinger, så kunne de gå med skruk.