Jeg synes bare, du skal lade hønsegården være, som den er. Hønsene vil hurtigt gøre kål på alt grønt, men måske har du mulighed for at lukke dem ud i haven? Mine går i haven hele dagen. Dvs. lige for tiden er de ude på skift, for jeg har delt dem i avlsstammer, og skal have samlet rugeæg, men når den tid er ovre, vil de alle gå frit sammen igen.
Omkring haner, kan man altid være uheldig at få en aggressiv hane, og så er det bare frem med øksen. Jeg synes ikke man kan sige nogen racer er mere fredelige end andre, det samme gælder for hanegal, der er ikke nogen racer der galer mere eller mindre end andre.
Dit valg af hane skal nok gå på, hvilken race du kunne tænke dig at få kyllinger med, for hanen vil jo træde alle hønsene.
Noget, der også skal tages hensyn til, er at hanen ikke skal være for stor i forhold til de mindste høns. Så hvis man har både store og dværge, bør man nok have en dværghane; han kan sagtens træde de store høner, mens en stor hane kan skade de små dværghøns med sin vægt.
Du skal heller ikke lade dig snyde af racens navn. Jeg har bl.a. moderne engelske dværgkamphøns, og det er noget af de mest tillidsfulde og tamme høns man kan forestille sig.

Generelt kan man nok sige at de såkaldt "svære" (tunge) racer er de mest rolige, men de "lette" er mere flyvske.
Glæd dig: høns er simpelthen jordens mest hyggelige og afstressende hobby.