Jeg vil også ha en Keld 
Hvordan får man ideen til at få en kælegås?
Godt spørgsmål. For maaange herrens år siden havde min far været på bogudsalg, og han kom hjem med en bog af Konrad Lorenz, "På talefod med dyrene". Jeg var allerede dengang meget glad for dyr, og min bror og jeg havde en mindre zoo på vores værelser. Samtidig var jeg en læsehest (ja, jeg var lidt af en nørd), så jeg slugte Lorenz's kærlige og humoristiske dyrehistorier. Én af dem var om gåsebarnet Martina.
Godt 20 år senere havde jeg have og dermed mulighed for at holde gæs. Så var der ikke langt fra tanke til handling, og jeg anskaffede Gåstav og Martina, som i lighed med de næste to par gæs endte på julebordet.
Jeg havde faktisk aldrig set en levende gås, før Gåstav og Martina ankom, men det var lidt som at komme hjem. Jeg var vant til at passe alle mulige andre mindre dyr, og gæs er altså fantastiske skabninger. Så udtryksfulde, sjove og kommunikerende. Og så "kendte" jeg dem jo fra bogen. Den er skrevet i 1949, men jeg kan varmt anbefale den til alle, som holder af dyr.
De sidste fire år har jeg arbejdet for meget til at have gæs, men da jeg blev sygemeldt, kunne det så lade sig gøre igen. I mellemtiden havde jeg set en lille film på YouTube om gåsen Valentino,
http://www.youtube.com/watch?v=z7QdfsabSCo. Jeg bestilte gåsebleer hjem fra USA, købte nogle meter vådliggerlagen og så hentede jeg Keld, 8 dage gammel.
Jeg har altid ønsket mig, at gæssene kunne følge med mig indendørs, men to ble-gæs ville blive for stor en mundfuld for mig. Samtidig var mine tidligere gæs meget glade for mig, mens de i varierende grader angreb alle andre, især børn og hunde. Det blev lidt besværligt at gå tur med dem. Jeg ville gerne have en mere social gås, og så endte det altså med Keld.