Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: rugeæg?  (Læst 5224 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

• Passiv bruger
rugeæg?
« Dato: 10 Januar , 2011, 22:34 »
Vores moskusænder er kommet i tanken om at foråret må snart komme så de har besluttet sig for at begynde at lægge æg ???
 en om dagen, reden bliver større og større nu har vi 10 æg og de fortsætter - er der nogen der ved om sådanne æg kan "overleve" og blive til noget? Skal jeg samle de nyeste op og holde dem frostfrit for at kunne bytte dem ud nå damerne  beslutter sig for at ruge? må man lave en kryds med tusch på ægget for at markere dem?
jeg er slet ikke klar til "familiforøgelse " så tidligt på året.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: rugeæg?
« Svar #1 Dato: 10 Januar , 2011, 22:42 »
Hvis ænderne opholder sig udendørs ville jeg samle æggene ind dagligt og bruge dem i madlavningen.

Det er alt for tidligt at begynde at ruge udendørs. Selvom moskus ruger 35 dage kan det stadig være sk... koldt når æggene klækker, med risiko for stort frafald af ællinger.
Mvh
Erik Andersen

Offline zykowski

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 Januar , 2011, 17:00 »
Hej.
Jeg skal om kort tid til at indkøre min rugemaskine,så hvis du har lyst kan jeg ruge dem for dig?Jeg vil tro der er plads til 250 moskusæg.Prisen snakker vi om,kunne måske bytte med hønseæg da jeg skal bruge nogle til at have ved fasankyllinger til foråret.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 Januar , 2011, 20:21 »
Hvis de har fået frost så bliver de sjældent til noget.
Men du kan godt mærke dem. Jeg plejer selv at bruge blyant men har flere gange ruget æg ud for andre hvor der var blevet brugt tusch og der kom alligevel kyllinger og ællinger ud af æggene.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Januar , 2011, 16:25 »
Hej.
Jeg skal om kort tid til at indkøre min rugemaskine,så hvis du har lyst kan jeg ruge dem for dig?Jeg vil tro der er plads til 250 moskusæg.Prisen snakker vi om,kunne måske bytte med hønseæg da jeg skal bruge nogle til at have ved fasankyllinger til foråret.

jeg har ikke planlagt rugning i rugehaskinen(den står på loftet) og egentlig tænkt at lade anden selv bestemme hvad hun vil med æggene.  Damen er ret god til at lægge æg(sidste år har hun forsøgt sig 3 gange) så går det ikke i denne omgang kommer hun nok igen senere - men tak for tilbuddet.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 Januar , 2011, 18:09 »
nu sidder hun på 16 måske 17 æg, gad vide om der kommer noget ud... jeg giver hende 35-40 dage(lige som sidste år.

hoejberg

• Gæst
« Svar #6 Dato: 19 Januar , 2011, 19:26 »
 /o Det tror jeg hun har helt styr på.