Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kilker  (Læst 1786 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
Kilker
« Dato: 09 Januar , 2011, 11:11 »
Ud over høns har jeg en anden passion. Duer! Men ikke pestbefængte rådhuspladsduer eller klæbrige, ulækre Markuspladsduer fra Venedi. Nej, smukke, tillidsfulde Kilkere. En lille dansk duerace som en lille håndfuld entusiaster gør alt for at bevare. Pga flytning har jeg i en årrække været passiv tilskuer til hvordan mine kilkervenner har fortsat avlsarbejdet, efter jeg i mange år har opdrættet dem. Nu har jeg igen fået bygget et dueslag og glæder mig vildt  *o til igen at høre kilkerne kurre lystigt og ikke mindst se dem komme op under himlens tag, hvor de med deres hvide haler og hvide slagfjer er et smukt syn. Jeg vil lige henvise til en hjemmeside specielt for kilkerglade. http://www.kilke-due.dk/20577764 og ikke mindst til Danmarks flyvedueklubs hjemmeside http://flyveduer.dk/ . Her er et billede af sådan et par duer fra Arne Nielsen i Ry.  <F
Vild med store tværstribede Plymouth rock og dværgkochin

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: Kilker
« Svar #1 Dato: 09 Januar , 2011, 12:57 »
Aldrig hørt om dem før - og glad for at blive introduceret.
Du skriver, det er en dansk race?

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 Januar , 2011, 13:24 »
ja kilkeren er sammen med sølvsvaberen, gl. danske parykduer, gl. danske tumlinger og københavner kantvingede at betragte som oprindelige danske dueracer. Heine Refsing fra Center for biodivercitet har skrevet en glimrende bog om dem med et link her: http://www.biodiverse.dk/bog/duebog.htm.  Heine har tillige forfattet et glimrende hæfte om gamle danske landhøns. Kan anbefales.

Jeg ændrede lige din post, så den kan ses. Jeg fjernede også de to ekstra poster. /Marianne - moderator
« Senest Redigeret: 09 Januar , 2011, 15:30 Fra Marianne Vedel »

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #3 Dato: 09 Januar , 2011, 13:38 »
Ja det er en dansk due, sammen med dansk paryk, sølvsvaber og og danske tumlinger, som dog er delt i en show og en flyverace ;D de er meget charmerende /o vis gerne flere billeder af dine duer og dit slag.

Mvh. Johanne som selv drømmer om duer :D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 Januar , 2011, 13:38 »
Nå jeg prøver igen. Mystisk med de tomme felter. Hvor er alle ordene? Kan nogen slette dem?
Det jeg ville sige var:
Ja kilkeren er sammen med sølvsvaberen, gl. danske parykduer, gl. danske tumlinger og københavner kantvingede at betragte som oprindelige danske dueracer. Heine Refsing fra Center for biodivercitet har skrevet en glimrende bog om dem med et link her: http://www.biodiverse.dk/bog/duebog.htm.  Heine har tillige forfattet et glimrende hæfte om gamle danske landhøns. Kan anbefales.

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 Januar , 2011, 16:58 »
Til Johanne:
Jeg mangler stadig at få duerne hjem. De er hos Helge Bondebjerg i Dons Mølle og venter på at indtage Sjælland. Mit nuværende slag er pt en rå skal med siddetrekanter. Mangler stadig redereol, flyvesputnik mm. Jeg har et billede af mit gamle slag på Omø. Her er det Birmingham rollerne der er ude. Men jeg vender tilbage når jeg er lidt længere.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 Januar , 2011, 17:04 »
Spændende med de duer, det vil jeg følge med i. Jeg har heller aldrig hørt om dem før ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 Februar , 2011, 19:50 »
Så er der igen kilkere hos mig. Tillidsfulde og rolige. 3 par som er gået i rederne. Så jeg håber, jeg har duer i luften over Lundby til maj. Her lige et par billeder af dem; sort, perlet m. røde bånd, perlet med gule bånd og perlet med brune bånd. Det er simpelthen de tre sødeste kærestepar. *h Skal se om ikke jeg også kan få dem i den røde og gule udgave. De er bare så smukke. Men i flyveduenes verden er det primære jo, at de kan flyve. Så er fine fjer sekundært.

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 Februar , 2011, 19:53 »
Og lige et med den sorte..

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #9 Dato: 24 Februar , 2011, 20:14 »
Hvor er de kønne :D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Egon Lund Nielsen

• Bruger
« Svar #10 Dato: 24 Februar , 2011, 22:48 »
Hej 
Jeg har også fået Kilker i slaget, som dig tre par - deriblandt en rød, og også én jeg vil kalde gul, de to er parret og ruger iøvrigt pt.
Du kan evt. se nogle billeder i mit galleri - måske skal vi ha' lavet en bytte handel til sommer med nogle unger, så vi begge får flere farver.
Jeg ved godt, det primære er flyveegenskaberne ved Kilker, men derfor vil vi jo godt ha' noget pænt at se på.

Mvh Egon Lund Nielsen

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 26 Februar , 2011, 11:53 »
Det vil være oplagt at mødes i Ry hos Arne Nielsen...som han plejer...holder åbent kilkerhus i september. Jeg skal nok annoncere det senere. Dejligt at se hvordan interessen stille spreder sig over landet. I starten af 1990'erne var vi kun få tilbage der aktivt gjorde en indsats for at fremavle en så lille due som muligt, der samtidig bevarede sine kardinalpunkter og tillige kunne flyve kilkerflyvning. Det vil sige tæt formationsflyvning med skarpe drejninger. Nogle gange flyvning i trætopshøjde, andre gange nærmest højflyvning med flyvetider op til en time.
Dejligt generelt set at flere og flere får øjnene op for duer i alle afskygninger. Vinterens udstillinger vidner om at raceduefolket har vind i sejlene, men her en stille opfordring til at vende blikket opad, bøje nakken bagover og se hvor duerne virkelig gør en forskel i forhold til hønsene, nemlig i luften under skyerne.

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 14 April , 2011, 19:12 »
Dette er bare en lille opdatering på mit dueslagsbyggeri. Jeg har taget et par billeder til inspiration. Man kan altid ønske sig mere plads, men jeg er tilfreds med den måde mulighederne er udnyttet på. Bagerst et avlsslag med 8 redereoler med plads til to reder i et aflangt rederum. Så holder parret sig der og forstyrrer ikke naboen, når de vil lægge æg igen inden 1. kuld er på vingerne. Rederne er udstyret med plasticlåger, så det er muligt at holde et nysammensat par for sig selv. Redeskålene er lerskåle med duemåtte. Og jo America har haft kronede dage!
Forrest er et flyveslag til årets avl. Spartansk indrettet med siddetrekanter, et vandtårn og flyvebræt. Foderet skal de kun have, når de har været på vingerne. Så ingen adgang til frit foder. Udvendigt har jeg flottet mig og købt en rigtig sputnik, hvor duerne kan gå ud i og se sig omkring inden de forsigtigt lukkes ud. En vigtig detalje er, at der er 3 åbne partier ca 30 cm x 180cm, så de kan få frisk luft. Det er ikke lidt blæsevejr, der slår duer ihjel, men fugtige lukkede rum. Så godt med ventilation, men samtidig mulighed for at sidde i læ. Vedhæfter et par billeder. Det er hønsene der bor i den anden ende af huset. :D

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 14 April , 2011, 19:16 »
De billeder ville ikke som jeg. Prøver igen. /o