Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Stakkels Svaner... Eller?  (Læst 7771 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Stakkels Svaner... Eller?
« Dato: 07 Januar , 2011, 18:42 »
ja jeg ved overhoved ikke noget om svaner ud over det er en prægtig fugl der havde det rigtig hårdt sidste vinter /d

I går da jeg var nede ved hvores lokale brugs, var der svaner over alt, uden at tælle dem, gik der ca 100 kæmpe fugle rundt på gaden !h (ved godt det er gæs ;D)

De må jo være sindsygt sultne siden de kommer helt hend til en når man går fra sin bil??? Mit spørgsmål lyder så... skal man fodre dem? og med hvad?

Eller skal man bare lade dem dø?
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Stakkels Svaner... Eller?
« Svar #1 Dato: 07 Januar , 2011, 18:46 »
Jeg vil tro at de kan fodres med det samme som gæs kan fodres med, f.eks. grøntpiller, korn(hvede) wrap måske?

Hvis du har lyst og mulighed synes jeg da du skal gøre noget, eller lade naturen gå sin gang :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Henrik Helms Madsen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #2 Dato: 07 Januar , 2011, 19:31 »
Tjek lige det her link om svaner.

http://www.dof.dk/index.php?id=nyheder&s=nyheder&m=visning&nyhed_id=707

ja jeg ved overhoved ikke noget om svaner ud over det er en prægtig fugl der havde det rigtig hårdt sidste vinter /d

I går da jeg var nede ved hvores lokale brugs, var der svaner over alt, uden at tælle dem, gik der ca 100 kæmpe fugle rundt på gaden !h (ved godt det er gæs ;D)

De må jo være sindsygt sultne siden de kommer helt hend til en når man går fra sin bil??? Mit spørgsmål lyder så... skal man fodre dem? og med hvad?

Eller skal man bare lade dem dø?
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 07 Januar , 2011, 23:02 »
Linket er fint og forklarer også fint hvordan knopsvaner normalt klarer sig gennem strabadserne i vintertide. Så undlad at forstyrre 'sovende/frysende' knopsvaner, selvom det er velment (brød/korn og lignende tilskud i for små mængder).

Men de svaner Lærke beskriver opfører sig jo anderledes. De søger jo tydeligvis efter føde.
Sandsynligvis er det sangsvaner og ikke knopsvaner der her er tale om. Jeg ved så ikke lige hvorfor sangsvanen opfører sig anderledes end knopsvanen, men vi oplever også store flokke af sangsvaner der fouragerer på markerne omkring os (markerne ligger typisk tæt på Susåen) i søgen efter noget at spise.
Mvh
Erik Andersen

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #4 Dato: 08 Januar , 2011, 16:15 »
Tak for svar /o ja jeg ved ikke hvilken art disse svaner er men de "bor" i øjeblikket i kalvehave havn...

De vandre efter en når man kommer ud af butikken og går i små flokke rundt på de nærligende villa veje... så for mig at se, må det være sulten der trækker da de bestemt ikke har denne adfærd om sommeren.

Jeg vil gerne hjælpe de stakkels svaner men ønsker hverken at blive ruineret eller ødelægge "naturen"
Lærke Lorentzen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 08 Januar , 2011, 20:44 »
Lærke

I linket herunder kan du klikke ind på hhv knopsvane og sangsvane. Den tydeligste forskel er på næbbet.

http://da.wikipedia.org/wiki/Svane

Mvh
Erik Andersen

Offline Klausen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 08 Januar , 2011, 22:00 »
Nu har svaner jo den fordel at de kan flyve til steder med åben vand for at søge føde og man hjælper ikke bestanden ved at fodre den, det er kun naturlig at de svagste går til. men de ender tit som føde for mikkel og han skal vel også leve.Så kan vi jo fodre alle de vilde dyr og der vil blive for mange at vi skal til at skyde dem for at bestanden kan overleve.

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #7 Dato: 09 Januar , 2011, 15:16 »
ja nu har jeg været ved havnen igen... og de omtalte svaner, er knopsvaner...

De ligger ikke frysende på isen men vandre rundt og spiser/drikker tø is... jeg har valgt ikke at fodre dem som de har det nu men det er godt nok overvældene når man holder stille i sin bil, åbner vinduet og der kommer en kæmpe svane hen og stikker hovedet ind i bilen og hilser på... på en venlig måde og ikke som væsende kæmper som de kan være om sommeren når de har unger /o

MEN jeg holder øje med dem ;D og tak for alle jeres svar /o
Lærke Lorentzen

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 Januar , 2011, 18:19 »
Hvis man fodrer dem afholder man dem vel også fra selv at søge hen til egnede steder. Vi har fx også marker fulde af græssende svaner pt.

Men godt du holder øje.

Synes det er vildt amoraliserende når man har givet sine egne ænder frisk drikke/badevand, guf og lækkerier ...og de så er ved at slås om det is jeg har slået ud af deres frosne vandbalje  *s
Med venlig hilsen Søs