Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp - syg høne  (Læst 10070 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline karup

• Passiv bruger
Hjælp - syg høne
« Dato: 06 Januar , 2011, 19:40 »
Kære alle,

En af mine få havehøner (faverolles) er syg.
Hun ligger med lukkede øjne og trækker vejret regelmæssigt og kan også godt synke, hvis man tvinger noget i hende. Hun er ligeglad med omgivelserne, og kan tages op med mere.

Hun skulle efter sigende være 1,5 år, og lagde æg i sommers, men holder vinterpausen med æglægningen.

De har adgang til ikke-frosset vand og fuldfoder ad lib. Hønsehuset er uisoleret, og pga. af frost har det ikke været muligt at rengøre i bund, men der er strøet med rent halm efter behov i en del af huset.

Det lader endnu ikke til det er smitsomt, og hun hoster ikke og næsen løber ikke.

Har I nogle forslag til, hvad jeg kan gøre? Eller hvad det kan skyldes?

Jeg har sat hende ind i brusekabinen på et tæppe, så hun ikke skal bruge kræfter på at holde varmen og jeg kan se om hun har diarre. Desuden har jeg give hende lidt væske.

Venlig hilsen
Nybegynderen med hobbyhøns

Antibiotika tetracyclin oralt

Mabrocyl
0.1.1 Islandsk hest
1.0 labrador
0.1 græsk gadekryds
0.2 Faverolles

Tlf. 40517632

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Hjælp - syg høne
« Svar #1 Dato: 06 Januar , 2011, 19:55 »
Hedes opførsel viser i hvert fald, at hun nok er meget syg

Har hun spændt bug?, hvordan ser kammen ud?, hvor længe har hun været syg?

Det er en rigtig god ide, at du får kigget på klatterne - de kan ofte give en ide om, hvad der kan være galt.

Giver du hende tetracyclin nu?
« Senest Redigeret: 06 Januar , 2011, 20:03 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline karup

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 Januar , 2011, 21:27 »
Hun har lagt et par gullige diarre klatter.

Jeg har ikke givet hende antibiotika endnu, men fik det anbefalet af dyrlægen.
Jeg ved ikke om man kan hente noget med det aktive stof på et apotek...

Har I ellers nogle gode råd?

Hun har formentlig været syg siden i går.

0.1.1 Islandsk hest
1.0 labrador
0.1 græsk gadekryds
0.2 Faverolles

Tlf. 40517632

Offline karup

• Passiv bruger
Sv: Hjælp - hønen var syg...
« Svar #3 Dato: 06 Januar , 2011, 22:27 »

Hønen var meget syg.... Den er fløjet til hønsehimlen :o(

Men hvis der er nogle som har haft ligende oplevelser med gullig diarre og afkræftede høns, og ved hvad man selv kunne have gjort, så vil jeg gerne lære...

VH Malene
0.1.1 Islandsk hest
1.0 labrador
0.1 græsk gadekryds
0.2 Faverolles

Tlf. 40517632

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 06 Januar , 2011, 22:57 »
 *t

Det er svært rigtigt at se noget ud af billederne, udover at hun på øverste billede ser skidt ud.

Hvis det kun er siden i går hun har været utilpas må sygdomsforløbet siges at have været meget kort.
Da det endvidere synes at være et isoleret tilfælde af sygdom er det næppe bakterier, vira eller forgiftning, men snarere noget der ikke har 'fungeret' på den pågældende høne.

Læggenød? - hvis hun holdt vinterpause med æglægning er det ikke sandsynligt
Sur kro? - kunne det være omend det næsten gik for stærkt hvis du er sikker på hun var frisk et døgn tidligere. Checkede du om hendes kro var meget stor?

Helle K. spurgte tidligere til om hendes bug var spændt.

Mvh
Erik Andersen

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 07 Januar , 2011, 07:41 »
 *t *t Jeg tror ikke, at du kunne have hjulpet hende. De små bæster har det med at vente til det yderste med at vise, at de er syge, og med det accelererende forløb din høne havde, kunne du næppe have nået at sætte ind.
Hvad hønen fejlede er svært at sige, men jeg tror, at hun har haft en aggressiv betændelse/infektion i  kirtelmaven elle tarmene. At hun har holdt vinterpause fra æglægning, kunne måske også skyldes æggelederbetændelse...det er en snigende dræber, som starter i æggelederne og er dødelig, når den når bughulen...ved denne lidelse er der ofte ingen symtomer ud over enkelte vindæg eller helt manglende æg før det er for sent. Den gullige diarre er symtomer begge steder.

Jeg har en høne, som blev akut syg først på vinteren. Hendes tilstand var så alvorlig, at hun næppe havde overlevet et døgn, hvis ikke jeg havde været så heldig at opdage det straks, så hun meget hurtig kom i behandling. Hun havde coccidiose , noget jeg slet ikke havde tænkt på. Se evt.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=printpage;topic=12814.0

Jeg har høns for hyggens skyld...de er mine hmmm...kæledyr, og jeg prøver ikke at behandle i blinde, hvis en af dem bliver syge. Det er dyrlæge med det samme, hvis ikke det skyldes noget, jeg efter et par års erfaring med høns kan se, at jeg selv kan klare. Hvis du havde kunne nå det, ville dyrlægens råd om et bredspektret antibiotikum helt klart have været det, jeg ville have behandlet med.

Det er for sent nu, men du kan gemme din erfaring med hendes forløb og trøste dig med, at du puslede om og tog dig af kærligt af hende indtil hun drog af sted til hønsehimlen.

Jeg håber, at du har flere høns end dem du skriver i din underskrift, for ellers går der en ensom og forladt høne rundt hjemme hos dig
« Senest Redigeret: 07 Januar , 2011, 08:30 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline karup

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 Januar , 2011, 12:35 »

Tak for svarene  :) Man skal jo lære så længe man lever...

Hvis hønen havde holdt til dagen efter havde hun helt klart fået antibiotika. (Og desværre var jeg lidt i et dilemma, idet vi havde gæster - for ellers var jeg sust afsted en times tid efter antibiotika fra vagtdyrlægen med det samme om aftenen. Men ikke sikkert jeg havde nået det alligevel...).

Umiddelbart synes jeg vinterpausen med æglægning er kommet naturligt, så jeg tror ikke det har skyldtes æggelederbetændelse, omend jeg ved af erfaring fra hest, at bughindebetændelse er knap så rart og dødeligt...
De startede med en ordentlig omgang efterårsfældning, da de ophørte med æglægningen, og da de kun har dagslys, har de mange mørke timer ikke stimuleret æglægningen.

Jeg tror heller ikke der var tale om coccidiose, idet der ikke var tegn på blod i afføringen.

Det kunne måske godt have noget med fordøjelsen at gøre... De har skiftet foder et par gange - den ene gang, da jeg ikke længere kunne købe økologisk hønsefoder der hvor jeg plejede. Jeg tror der blev spist lidt mindre foder dagen op til hun blev syg, men da de har ad libitum foder og de endelig havde været lidt ude i haven, tænkte jeg ikke så meget over det. Sneen har gjort, at de kun sjældent kunne komme ud i haven og finde foderemner de evt. manglede... Desuden har smittetrykket formentlig været for højt i hønsehuset. Hurra for tøvejret, selvom jeg nu også godt kan lide sneen...

Ang. spændt bug, så nåede jeg ikke at lægge så meget mærke til det... men det er ikke usandsynligt. Jeg har ikke helt vidst, hvor jeg skulle mærke, men vil helt klart øve mig i at mærke, hvordan det er normalt, så jeg kan spotte forandringer.

Måske kunne det være sur kro, men måske ikke på grund af foderet, for jeg lagde ikke mærke til rådden lugt ud af næbbet og afføringen var ikke sparsom.

Af de svar jeg har fået hælder jeg til at det var en infektion i kroen (også sur kro).

Til sidst et par spørgsmål:
- Hvor meget mad/vand kan en høne optage af foder/vand ad én gang/over tid? (hvis man evt. skal fodre en syg høne) Jeg gav først 30 mL vand med lidt salt.
- Hvor mærker man huldet på en høne?

Og ja, der går lige nu en ensom og forladt høne rundt i haven... jeg håber hun ikke stikker af, for at finde en ven. Jeg holder lige en lille karantæneperiode (hvad vil i anbefale?), i tilfælde af, at hønen døde af noget smitsomt...
Men hvis der er nogle, som har et par faverolles-damer i overskud, hører jeg gerne om det  ;D Helst under 2 år gamle og helst én omkring et år, samt én unghøne, som er klar til at flytte hjemmefra  /o Vi er endnu ikke klar til at udvide med en hane, hvilket ville være mest optimalt, men for at en høne igen ikke skal skal føle sig ene og forladt, udvider vi gerne med en høne mere... Og der ser ud til, at der er plads til den.

0.1.1 Islandsk hest
1.0 labrador
0.1 græsk gadekryds
0.2 Faverolles

Tlf. 40517632

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 09 Januar , 2011, 08:03 »

Ang. spændt bug, så nåede jeg ikke at lægge så meget mærke til det... men det er ikke usandsynligt. Jeg har ikke helt vidst, hvor jeg skulle mærke, men vil helt klart øve mig i at mærke, hvordan det er normalt, så jeg kan spotte forandringer.

Til sidst et par spørgsmål:
- Hvor meget mad/vand kan en høne optage af foder/vand ad én gang/over tid? (hvis man evt. skal fodre en syg høne) Jeg gav først 30 mL vand med lidt salt.
- Hvor mærker man huldet på en høne?

Og ja, der går lige nu en ensom og forladt høne rundt i haven... jeg håber hun ikke stikker af, for at finde en ven. Jeg holder lige en lille karantæneperiode (hvad vil i anbefale?), i tilfælde af, at hønen døde af noget smitsomt...

Det er en rigtig god ide at tage hønsene i hænderne en gang imellem...som du selv skriver...for at finde ud af, hvordan de er bygget..og for at spotte evt. forandringer. Bugen/maven er hele det fine, bløde område under brystbenet...er det hævet eller spændt vil du ikke være i tvivl.

Hvis hønen er meget tynd eller afmagret vil brystbenet være meget tydeligt at mærke. Her skal man nok passe lidt på i bedømmelsen...for brystbenet vil altid være at mærke og på nogle høns er benet altid meget tydelig...men igen mærk på dyrene en gang imellem...så kan man også se efter for evt. utøj eller andet.

Jeg vil aldrig selv tvangsfodre en syg høne med mindre jeg ved, hvad den fejler og ved, at der kan ventes bedring i tilstanden. Væske synes jeg er lidt en anden sag, da hønen IKKE kan undvære det. Jeg gætter mig til, at du har givet 30 ml over tid, for det er næsten en umulig engangsdosis. Jeg har givet 5 ml. vand flere gange om dagen de ..heldigvis..få gange, det har været aktuelt.

Jeg synes, at du meget hurtigt skal få fat i en veninde eller to til din ensomme høne. Det er synd for hende at gå alene og jeg ser ingen grund til karantæne. Det kan måske være svært at finde lige det, du gerne vil have, men prøv evt. Faverolles klubben.

Sluttelig vil jeg lige sige, at min høne havde IKKE blodig diarre, da hun fik konstateret coccidiose. Det var bl. a. det, som forvirrede mig. Blodet i afførringen så jeg først dagen efter, hun var kommet i behandling.
« Senest Redigeret: 09 Januar , 2011, 10:01 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 Januar , 2011, 08:55 »
Hvor ærgeligt for dig at miste en høne.
Hvis du vil vide mere om hvorfor din høne døde, kan du også obducere den, hvis det ikke er for grænseoverskridende for dig.
De par gange jeg har haft høns der er døde af uforklarlige grunde, har jeg taget engangshandsker på og lagt den døde høne på en affaldssæk (som bagefter kan pakkes om hønen) og taget en kniv og skåret den op og taget indvoldene ud - ligesom når man slagter en høne. Den ene gang kunne jeg se at hønen var død af æggelederbetændellse, da æggelederen var stor og fyldt med betændelse. Den anden høne havde en meget underudviklet lille kråse og var faktisk blevt rigtig tynd, det havde jeg slet ikke opdaget  :( , men nu ved jeg hvad de sandsynligvis er døde af.
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 09 Januar , 2011, 09:04 »
Hvor ærgeligt for dig at miste en høne.
Hvis du vil vide mere om hvorfor din høne døde, kan du også obducere den, hvis det ikke er for grænseoverskridende for dig.
De par gange jeg har haft høns der er døde af uforklarlige grunde, har jeg taget engangshandsker på og lagt den døde høne på en affaldssæk (som bagefter kan pakkes om hønen) og taget en kniv og skåret den op og taget indvoldene ud - ligesom når man slagter en høne. Den ene gang kunne jeg se at hønen var død af æggelederbetændellse, da æggelederen var stor og fyldt med betændelse. Den anden høne havde en meget underudviklet lille kråse og var faktisk blevt rigtig tynd, det havde jeg slet ikke opdaget  :( , men nu ved jeg hvad de sandsynligvis er døde af.

Det er også den absolut bedste ting at gøre Lotte. Jeg har kun mistet èn gang og hønen blev også obduceret. Jeg havde gjort alt for at redde hende i levende live med dyrlæge ind over flere gange. Obduktionen...som jeg altså ikke var stærk nok til selv at udføre befriede mig også for tvivlen om der måske havde været noget, jeg alligevel kunne have gjort, og samtidig så har jeg sygdomsforløbet og symtomerne med som erfaring og lærdom.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline karup

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 Januar , 2011, 09:44 »
Så har jeg bestilt et par faverolles selskabsdamer til min ensomme høne  :) Måske hun endda har hilst på dem før. De ankommer formentlig i vinterferien.

Hende der er tilbage, ser stadig ud til at have det fint både med afføring og 'snakkeri'  ;D

Angående obduktion skal jeg nok have flyttet min grænse lidt, hvis jeg selv skal foretage den...

0.1.1 Islandsk hest
1.0 labrador
0.1 græsk gadekryds
0.2 Faverolles

Tlf. 40517632

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 09 Januar , 2011, 09:57 »
 *d  alletiders...så har hun noget at glæde sig til /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst