Ja måske et underligt spørgsmål, men jeg har tænkt over hvor meget ænder egentlig fatter - og om de er istand til at sørge/blive frustrede over en mages forsvinden

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at and og andrik kan holde sammen som par i mange år (selvom andrikkerne jo ikke holder sig tilbage for at duske andre dejlige damer)....
Men... hvad stiller andrikken op, når hans mage forsvinder??? Kan kan blive så ked af det, at han flyver ud og leder efter hende??? Og hvad gør han, når hun ikke findes? Knytter sig til en ny lille hun, eller?

Grunden til at spørgsmålet er aktuelt for mig lige nu er, at min andeflok jo blev spredt for alle vinde 1. januar pga et par løse hunde

..... andemor og de fleste af ællingerne fra i sommers forsvandt, og kun andrikken og 3 ællinger blev fundet. Hele 1. januar var andrikken grundigt frustreret, angreb ællingerne og var helt "uden for terapeutisk rækkevidde". Vi tilskrev det den stress som de alle havde været ude for pga hundene...
2. januar var hr. andrik pssst borte - og vi troede egentlig at hundene havde været der igen.
Men kan det tænkes, at han drog afsted for at finde sin mage (som han var meget, meget glad for)?
Han kom hjem igen i går aftes - alene - efter næsten 5 døgns forsvinden......

jeg vil jo gerne hjælpe den stakkels and - men gør jeg det mon bedst ved at lade ham i fred med de sidste ænder (som desværre er 2 andrikker og kun en enkelt dame)? eller skal jeg ud og finde ham en ny hjerter-dame, som jeg kan bure ham inde med indtil han falder for hende?

Vi får jo aldrig at vide, hvad der sker i knolden på vores kære fjerede venner - men har i erfaringer udi ænders "trofasthed" og "sorg"?